TIPS : 5 TIPS MENINGKATAN KECERDASAN

July 01, 2015


jom !! kakak share tips untuk tampil cerdas dan lebih produktif pada bulan puasa.. haa.. alang-alang tengah puasa ni kan..


1 : minimakan waktu menonton televisyen

  • paling susah nak ubah.. haa.. kakak pun sama.. lagi-lagi ada slot drama yang memang kena dengan jiwa kakak.. hee~ zaman sekarang ni, orang suka duduk diam dan tergolek sambil menonton televisyen.. tak kisah la cerita apa pun.. layankan aje..
  • MASALAH - saat menonton televisyen, otak dan fizikal kita tidak bergerak.. ibarat.. otot dan sendi berehat memungkinkan sendi tidak aktif dan lemah.. lemak pun mula la menjadi manja sebati dengan daging.. haa.. best ke cenggitu ?
  • mata pun ikut sakit sebab hanya fokus pada kotak cahaya pada waktu terlalu lama.. leka lah katakan.. hee~

  • BOLEH CUBA - gantikan dengan membaca buku, mendengar muzik dan bersantai bersama kawan-kawan.. berborak dan bertukar pendapat.. lakukan dengan lebih kerap.. mana tua boleh jek tinggalkan aktiviti menonton televisyen tu.. hee~
  • bulan puasa ni, perbanyakkan beramal.. paling senang.. mengaji.. hee~ senangkan.. menyerap lebih banyak aura positif untuk kesihatan otak dan hati..

2 : olahraga
  • berpuasa tak bermakna kita kena duduk dan memerap kat rumah aje ye.. boleh je nak berolahraga..
  • bila kita berolahraga secara tak lansung dapat melatih tubuh membersihkan otak dan menciptakan gelombang energi sekali gus dapat membantu meningkatkan produktiviti.. tak kisah la.. untuk kerja ke.. untuk belajar ke.. 
  • berolahraga bukan buat kita lagi penat sebaliknya lebih segar.. ye la.. bulan puasakan.. sadokanlah diri.. nak raya nih.. hee~


3 : baca buku yang lebih santai

  • ramai yang memilih untuk membaca novel fiksyen yang menggangu emosi tapi sebenarnya novel sebegitu lansung tidak meransang mental.. kalau anda nak mencabar mental dan meningkatkan daya fikir anda haruslah memilih buku-buku yang membuatkan anda fokus.. 

    haa.. camne plak buku yang fokus tu kan ? hee~

    contohnya : buku-buku motivasi Ustaz Kazim Elias, sejarah Tamadun Islam, kisah keberanian Umar Al-Khattab.. waa.. menarikkan ? cuba tinggalkan novel Isteri Luar Biasa dan Suamiku Encik Sotong tu..

4 : tidur awal ; bangun awal

  • kalau kurang tidur dan rehat, daya konsentrasi akan merudum.. secara tak lansung prestasi kerja dan belajar akan berkurang.. tak bestkan.. sebab bulan puasa adalah bulan ibadah.. kerja dan belajar juga sebahagian dari ibadah.. a.. gittew--
  • ade petua yang mengajara untuk mencukupkan tidur malam hanya 3 jam sahaja.. dan kakak praktikkan petua itu.. yang tu nanti kakak kupaskan lain kali ya..
  • kalau pada korang.. takat 7 - 8 jam kira dah ngam dah.. jangan lebih.. sebab lebih tidur akan buat badan lemah..
  • kalau ade kesempatan, cuba curi-curi tidur siang 10 - 15 minit.. kerja ? tak de masalah.. waktu rehat sejam kan ? manfaatkan 10 - 15 minit untuk nap sebagai recharge energy.. kalau kakak sebagai surirumah ni.. kakak amik 15 minit sebelum azan zohor.. hasilnya ? segar sampai ke petang.. hee~ try la nanti..

5 : refleksi
  • ambil waktu untk recharge tenaga.. ya.. perlu.. luangkan waktu untuk bersendiri dan merehatkan minda untuk seketika.. tapi AWAS !! jangan terlelap plak nanti.. hee~
  • waktu refleksi yang kaka syorkan adalah 5 minit selepas solat.. haa.. waktu tu.. kita 'bercakap' la dengan Dia.. mengadulah pada Dia.. percaya tak yang Dia Maha Mendengar ? hee~
  • pada yang bukan Muaslim.. boleh cuba yoga.. sesekali.. waktu kaka penat sangat.. kaka duduk sekejap, tenangkan diri.. lupakan seketika penat mengemas rumah, basuh baju, masak, berkejar dengan anak-anak.. hee~ memang lega.. ala.. tak lama.. dlaam 5 minit dengan kuasa FOKUS.. ngam dah..
  • lupakan seketika bebanan kerja seharian..

NAK LAGI BEST ?
jangan lupa ambil SET MIGHTY 3 GEMS setiap kali bersahur dan berbuka..
pasti segar sepanjang hari..


You Might Also Like

0 comments

RAKAN BLOGGER !!

G+ FOLLOWERS