21 August 2015

KESAN MARIJUANA DALAM PERUBATAN MODEN




Perkataan GANJA berasal dari bahasa Sanskrit yang memberi maksud "resin / getah dari pokok berserabut" dan merujuk kepada daun, batang, bunga dan biji benih kepada pokok Kanabis itu sendiri yang mengandungi resin dan selalunya dikeringkan sebelim digunakan.. Kebiasaannya ganja berwarna kehijauan hingga menjadi keperangan dengan bau yang tengit dan boleh dimakan atau dihisap..


Kesan daripada pnegambilan ganja bolehdirasai dalam 10 minit yang pertama jika dihisap manakala sekiranya dimakan seseorang itu boleh berkhayal selama dua jam setengah atau lebih..

KIMIA DAN KESAN KEPADA NEURON

Bahan kimia psikoaktif utama dalam marijuana ialah delta 9 tetrahydrocannibinol ( THC ) dan ganja juga mengandungi banyak cannabinoid lain yang berkaitan dengan THC.. THC bersifat lilpofilik ( lilpophilic ) dan disimpan dalam lemak badan dan ini adalah antara sebab mengapa pengguna ganja kurang mengalami simptom tarikan ( withdrawal ).. THC mengambil masa berminggu minggu untuk keluar dari badan manusia dan mengikat pada reseptor CB1 yang dijumpai di beberapa bahagian badan..

CB1 banyak terdapat di ganglia basal dan sistem limbik ( sekumpulan struktur otak, termasuk amigdala, hipokamus dan hipotalamus yang berkaitan dengan aktiviti seperti autonomi, emosi, dan tingkah laku ), selain ditemui di serebelum, dan sistem pembiakan manusia..
Reseptor CB2 pula dijumpai dalam zon peralihan limpa dan tiada reseptor CB2 dalam sistem saraf pusat ( CNS ). Apa yang menarik ialah jika dadah menjadikan CB2 sebagai sasaran, sudah pastilah penggunaan ganja dalam perubatan tidak mendatangkan kesan kesan psikotropik.. Tiada reseptor CB dijumpai dalam medula, bahagian otak yang mengawal pernafasan dan fungsi jantung.. Kekurangan reseptor CB di medula adalah punca mengapa pengguna ganja tidak mudah mati jika terlebih dos.. 
Neil Goodman menyebut,
Both subtypes ( CB1 and CB2 ) belong to the seven transmembrane spannir receptor family with a seven a-helices spanning the cell membrane. The intracellular loops of the receptor protein are involved with the G-proteins responsible for the transduction of the intercellular signal. This G-protein-coupled receptor causes the inhibition of the enzymatic activity of adenylate cyclase responsible for the production of cyclic adenosine monophosphate (cAMP) in the cell.
[ Neil Goodman, 2003, erowid.org ] 

STATUS UNDANG-UNDANG
Sejak awal abad ke-20, kebanyakan negara telah mengharamkan penanaman, pemilikan atau pemindahan ganja namun terdapat banyak juga kawasan di mana hukuman pemilikan kuantiti kecil ganja tidaklah besar, hanya sekadar denda berbanding penjara, dan memfokus pada pengedaran dadah tersebut di pasaran gelap..
Pada Disember 2013, Uruguay menjadi negara pertama yang membenarkan penanaman, penjualan dan penggunaan ganja secara terbuka..

DOS

Dos pengambilan adalah berdasarkan kajian saintifik, penerbitan, penggunaan tradisional, atau pendapat pakar kerana banyak herba dan makanan tambahan tidak diuji dengan rapi, dan keselamatan dan keberkesanan tidak boleh dibuktikan.. Jenama boleh dibuat secara berbeza, dengan bahan-bahan diubah, walaupun dalam jenama yang sama tetapi dos yang sepatutnya diambil mungkin tidak digunapakai bagi semua produk.. Anda sebagai penggunan perlu membaca label produk, dan membincangkan dos dengan pembekal penjagaan kesihatan yang berkelayakan sebelum memulakan terapi..


KESELAMATAN

Tidak ada jaminan kekuatan, kesucian atau keselamatan produk, dan kesan-kesan mungkin berbeza-beza.. Anda harus sentiasa membaca label produk.. Jika anda mempunyai keadaan perubatan atau sedang mengambil ubat-ubatan lain, herba, atau makanan tambahan, anda harus berjumpa dan bertanya kepada pembekal ataupun pakar penjagaan kesihatan yang berkelayakan sebelum memulakan terapi baru.. Berunding dengan pembekal penjagaan kesihatan dengan segera jika anda mengalami kesan sampingan..

ALAHAN

Elakkan jika alahan atau sensitif kepada cannabinoids atau tumbuh-tumbuhan daripada keluarga Cannabaceae seperti asma, gatal-gatal, mata merah jambu, dan hidung berair atau tersumbat dan laporkan dengan segera di klinik berhampiran..

KESAN-KESAN SAMPINGAN
  • Gunakan dengan berhati-hati pada orang yang mempunyai atau mempunyai risiko penyakit jantung kerana ganja boleh menyebabkan degupan jantung yang tidak normal, aliran darah terganggu dengan organ-organ ( buah pinggang, limpa ), serangan jantung, dan kegagalan jantung..


  • Cannabinoids mungkin selamat apabila digunakan untuk keadaan tertentu pada dos yang disyorkan untuk jumlah yang disyorkan masa..
  • Kesan-kesan sampingan yang kebanyakannya dikaitkan dengan THC, bahan aktif dalam Cannabis sativa.. Pening dan loya adalah kesan sampingan yang biasa.. Marijuana mungkin mempunyai kesan pada hampir setiap sistem organ dalam badan, termasuk pusat saraf, jantung, endokrin dan sistem imun..
  • Gunakan dengan berhati-hati dengan alkohol.. Menggabungkan alkohol dan CBD boleh menyebabkan tahap alkohol dalam darah dengan ketara rendah berbanding dengan alkohol sahaja, walaupun kesan yang sama mungkin berlaku..
  • Marijuana boleh meningkatkan risiko pendarahan.. AWAS !! dinasihatkan pada orang dengan gangguan pendarahan atau mereka yang mengambil ubat-ubatan yang boleh meningkatkan risiko pendarahan..
  • Marijuana boleh menjejaskan tahap gula dalam darah.. AWAS !! dinasihatkan kepada pesakit diabetes atau bermasalah dengan kandungan gula dalam darah, dan mereka yang mengambil ubat-ubatan, herba, atau makanan tambahan yang memberi kesan kepada gula dalam darah.. 
  • Ganja boleh menyebabkan tekanan darah rendah.. AWAS !! dinasihatkan dalam orang-orang yang mempunyai penyakit tekanan darah atau ubat-ubatan mengambil atau herba dan makanan tambahan yang merendahkan tekanan darah..
  • Gunakan dengan berhati-hati pada orang yang mempunyai penyakit hati atau yang menggunakan agen toksik kepada hati..
  • Gunakan dengan berhati-hati pada orang yang mengambil barbiturat, antipyrine, atau sistem saraf utama ( CNS ) depressants..
  • Ganja boleh mengganggu cara tubuh memproses ejen tertentu menggunakan cytochrome P450 sistem enzim hati ini.. Hasilnya, tahap ejen-ejen ini boleh meningkat dalam darah dan boleh menyebabkan peningkatan kesan atau tindakbalas yang serius.. Orang yang menggunakan mana-mana ubat-ubatan perlu menyemak sisip bungkusan dan bercakap dengan profesional penjagaan kesihatan yang layak, termasuk ahli farmasi, kira-kira interaksi mungkin.
  • Gunakan dengan berhati-hati pada orang yang pada terapi estrogen..
  • Gunakan dengan berhati-hati pada orang yang mempunyai gangguan imun atau mereka ejen mengambil yang mungkin memberi kesan kepada sistem imun..
  • Gunakan dengan berhati-hati pada orang yang mengambil ubat-p Glikoprotein yang dikawal selia..
  • Gunakan dengan berhati-hati pada orang yang mempunyai sejarah penyalahgunaan dadah atau ketagihan.. Marijuana mungkin ketagihan..
  • Gunakan dengan berhati-hati pada orang yang mempunyai atau berisiko masalah mata kerana ganja boleh menyebabkan masalah mata dan mata kering, dan ia mungkin meningkatkan tekanan mata..
  • Gunakan dengan berhati-hati apabila memakan makanan atau makanan tambahan yang mengandungi benih ganja atau minyak kerana produk-produk ini mungkin mengandungi tahap yang tinggi THC yang boleh mencetuskan skrin dadah yang positif..
  • Gunakan dengan berhati-hati pada orang yang berisiko penyitaan atau mereka yang menggunakan dadah antiseizure kerana ganja boleh menyebabkan sawan..
  • Gunakan dengan berhati-hati pada orang yang mempunyai masalah pembelajaran atau gangguan perhatian defisit hiperaktif-(ADHD) kerana ganja boleh menyebabkan masalah dengan perhatian, pembelajaran, ingatan, organisasi, perancangan, penyelesaian masalah, dan fungsi otak yang lain..
  • Gunakan dengan berhati-hati dalam orang pada risiko masalah kulit kerana ganja boleh menyebabkan gatal-gatal, patch dalam mulut, dan gatal-gatal kulit..
  • Gunakan dengan berhati-hati pada orang dengan gangguan perut kerana ganja boleh menyebabkan masalah perut seperti rasa yang tidak selesa, pedih atau bengkak lidah, cirit-birit, mulut kering, peningkatan selera makan, pencernaan, ulser mulut, mual, sakit, dan muntah..
  • Gunakan dengan berhati-hati pada orang yang mempunyai atau berisiko gangguan muskuloskeletal kerana ganja boleh menyebabkan masalah tulang, peningkatan risiko kesan sampingan yang dikaitkan dengan otot atau gangguan tisu perantara, jatuh, masalah otot (sakit, bergerak-gerak, atau kelemahan), kebas, berulang dalam sklerosis berbilang, penyelarasan dikurangkan, kegelisahan, dan gangguan pertuturan..
  • Mengantuk atau ubat pelali mungkin berlaku jadi berhati-hati jika memandu atau mengendalikan jentera berat..
  • Gunakan dengan berhati-hati dalam semua orang sihat yang tidak mengambil sebarang ubat-ubatan kerana ganja boleh menyebabkan kekeliruan, pening, sakit kepala, keletihan, rasa mabuk, ringan, dan perhatian dikurangkan..
  • Gunakan dengan berhati-hati pada orang yang mempunyai atau berisiko masalah telinga kerana ganja boleh menyebabkan masalah telinga..
  • Elakkan pada wanita yang hamil, menyusu, atau cuba untuk hamil kerana marijuana mungkin mempunyai risiko yang serius dan boleh menyebabkan berat lahir yang rendah atau kecacatan pada bayi..
  • Elakkan penggunaan jangka panjang pada orang yang mempunyai atau berisiko masalah paru-paru seperti asma atau bissinosis ( penyakit yang disebabkan oleh debu bernafas ) kerana ganja boleh menyebabkan bronkitis, batuk, sista paru-paru, kahak, ketumpatan paru-paru dikurangkan dan semput..

  • Elakkan menggunakan produk ganja yang telah diperolehi secara tidak sah kerana produk-produk ini mungkin mengandungi bahan-bahan yang tidak diketahui dan mungkin berbahaya, seperti PCP penenang haiwan..

  • Elakkan menyedut ganja, disebabkan oleh peningkatan risiko kanser paru-paru, emfisema (penyakit paru-paru kronik), dan pneumothorax spontan..

  • Elakkan suntikan ganja ke dalam urat kerana cannabis sativa mungkin mengandungi toksik..

  • Elakkan menggunakan pada kanak-kanak atau remaja kerana marijuana boleh menjejaskan perkembangan otak pada anak-anak..

  • Elakkan menggunakan pada orang yang mempunyai atau berisiko penyakit mental kerana ganja boleh menyebabkan keresahan dan gejala psikotik-suka.. Ia juga boleh meningkatkan risiko pencerobohan, gangguan bipolar, khayalan, kemurungan, halusinasi, kekurangan tenaga atau motivasi, dan pemikiran membunuh diri..

  • Elakkan menggunakan sebelum memandu kenderaan bermotor kerana marijuana boleh meningkatkan risiko perlanggaran, dan apabila digabungkan dengan alkohol, ia boleh menjejaskan kecerdasan dan prestasi memandu..

  • Marijuana juga boleh menyebabkan tergesa-gesa darah atau pening apabila berdiri, terasa sepertis terbakar, ganja arteritis ( mengurangkan aliran darah ke kaki dan kaki ), perubahan dalam struktur otak, perubahan dalam kromosom, perubahan dalam fungsi erektil, perubahan dalam kualiti hidup, kekeliruan, detasmen dari persekitaran, kesukaran menumpukan perhatian, dysphoria ( perasaan tidak puas hati atau tidak sihat ), keghairahan ( rasa kebahagiaan atau kesejahteraan ), kealpaan, serak, peningkatan risiko kanser lelaki, masalah hati ( kerosakan, gangguan, atau keracunan ), panik, pemikiran paranoid , masalah dengan pergerakan usus, masalah psikiatri, air liur yang berkurangan, pengeluaran sperma berkurangan, tingkah laku berisiko ( seks tanpa perlindungan ), tiba-tiba perut tidak selesa, berpeluh, dahaga, kerengsaan tekak, jangkitan saluran kencing, dan berat badan..

METODOLOGI

Maklumat ini adalah berdasarkan kepada kajian semula sistematik kesusasteraan saintifik dan rakam-semula dan disunting oleh penyumbang kepada Kerjasama Penyelidikan Standard Asli




No comments:

Post a Comment