29 June 2015

CARA MENGHILANGKAN KUTU RAMBUT

bila terfikir aje pasal kutu rambut ni, secara tak lansung kulit kepala terasa merenyam.. bulu tengkuk pun mula la rasa berdiri.. hee~ kenangan berjangkit kutu rambut masa sekolah rendah dulu, memang kakak takkan lupakan laa.. dia punya gatal kemain.. paling malu, siapa yang ade kutu rambut cikgu disiplin pakaikan scarf kaler putih..

jadik.. x de la kawan-kawan nak dekat sebab kita pakai scarf tu kat kepala sebagai tanda kepala kita ade kutu.. hee~ tapi takkan kakak nak biarkan aje kan benda yang sama jadik kat anak-anak kakak.. so kakak buat beberapa kajian tentang kutu rambut ni ( walaupun kulit kepala ikut merenyam bila baca pasal kutu ni.. hee~ )

kalau secara alami pun boleh juga.. antaranya :

1 : cuka putih - 'syampu'kan rambut dengan cuka putih dengan rata kemudian tutup kepala menggunakan topi plastik ( shower cap ).. biarkan selama 20 - 30 minit supaya kandungan cuka putih bekerja dengan sempurna.. kemudian bilas sehingga bersih dan boleh gunakan syampu seperti biasa..

2 : sikat kutu - dah gunakan cuka putih ? haa.. sekarang boleh la gunakan sikat kutu.. lepas gunakan cuka putih, telur kutu akan mudah tertanggal dari helaian rambut.. haa.. time tu dah senang dah nak sisir dengan sikat kutu..


3 : minyak zaitun 
- minyak ziatun memiliki banyak khasiat untuk kulit kepala dan rambut.. kalau rajin, memang tak mau nye kutu nak dok kat rambut tu.. hee~ bestkan ?

4 : bawang merah 
- kisar halus bawang merah dan kemudian dioleskan pada rambut.. perap sehingga 2 jam.. kemudian bilas dan syampu..

5 : kacang almond - selain membuatkan rambut cepat panjang, almond juga dapat membantu menyingkirkan kutu dari rambut.. cemana ? cam gini.. rendam almond semalaman.. kemudian kisar halus.. campurkan perahan sebiji lemon.. pupurkan pada rambut dan bilas serta dyampu seperti biasa..

nak yang lagi ringkas dan mudah ?


BASIC H SHAKLEE.. berfungsi mematikan telur dan kutu rambut sekali gus.. hee~ household washer nih bukan calang-calang.. dia bukan takat untuk cuci lantai jek.. ia boleh digunakan lebih 100 kegunaan di rumah.. yang pentinga tiada bahan kimia merbahaya dan baby friendly..

dapatkan sebotol untuk spare kat rumah.. kalau kat rumah kakak, benda ni memang dalam senarai wajib ade ni.. hee~ korang nak simpan buat stok ? dengan harga RM 46.00 dan boleh tahan lebih 6 bulan.. gile jimatkan ? siap boleh gantikan pencuci lantai.. confirm puas hati la bila tengok lantai bersinar tanpa bahan kimia.. itu paling penting..

ape tunggu lagi ?
 BELI SEKARANG laa..



14 June 2015

KELEBIHAN VITAMIN E SHAKLEE

1 : ANTIOKSIDAN YANG KUAT

Vitamin E terkenal sebagai antioksidan yang baik yang menghalang radikal bebas yang boleh merosakkan sel-sel badan juga menjadi punca kepada pelbagai penyakit seperti kanser khususnya kanser prostat..

2 : MENINGKATKAN KESUBURAN

Vitamin E Shaklee  lengkap dengan Selenium yang mampu meningkatkan kualiti semen dan pergerakan sperma.. Lelaki yang mengambil 600IU-800IU Vitamin E sehari mampu meningkatkan kiraan sperma mereka.. Selain itu, vitamin E juga dapat membantu meningkatkan kesuburan wanita sekaligus meningkatkan peluang kepada yang ingin mendapatkan zuriat..

3 : MELINDUNGI JANTUNG

Merendahkan kolestrol, mengurangkan tekanan darah, menghalang platelet darah melekat ke dinding arteri, menghalang anemia hemolitik.. pengambilan 800iu vitamin E sehari dapat mengurangkan risiko serangan jantung..

1 kapsul Vitamin E Shaklee = 400iu dalam satu kapsul

4 : PELINDUNG SEL DARAH MERAH

Melindungi sel darah merah yang mengangkut oksigen ke seluruh jaringan tubuh daripada kerosakan.. vitamin ini juga akan melindungi tubuh badan anda daripada bahaya pelbagai ubat & bahan kimia yang akan membentuk radikal bebas..

5 : ANTI PENUAAN

Menjadikan anda tampak lebih muda dengan membantutkan penuaan sel yang disebabkan oleh radikal bebas.. Mmampu mengurangkan kedut, garis halus & bintik penuaan.. ia juga membantu fungsi pembaikan DNA serta memberi perlindungan kepada sel-sel badan yang mana akan membantu kulit, jantung, otot dan sel merah dalam keadaan sihat..

6 : MENGHILANGKAN PARUT 

Membantu menghilangkan parut & kulit lebih berseri.. malah kuasa antioksida yang kuat di dalam Vitamin E membantu dalam pengeluaran kolagen yang memberikan keanjalan kulit.. juga dapat menghalang sunburn sekiranya diambil bersama2 vitamin C..

Vitamin E turut membantu mempercepatkan proses pembaikan luka  bagi ibu menyusu yang mengalami masalah nipple crack / puting melecet.. bonus lain, dapat mencerahkan bahagian puting yang menjadi gelap kerana kehamilan serta mengurangkan kesan regangan kulit atau stretch mark..




7 : MENGURANGKAN JERAGAT

Jeragat pada kulit berpunca oleh penuaan, kerosakan radikal bebas dan fungsi hati yang lemah.. apabila minyak Vitamin E disapu pada jeragat yang terdapat pada kulit, ia akan membantu melicinkan kulit kasar dan menggalakkan pertumbuhan semula sel..

8 : MEMPERBAIKI ARTHRITIS

Meningkatkan keanjalan salur darah, merawat bahu kejang, urat varikos, sakit sendi dan mengendurkan otot kaki dari kekejangan..

9 : MEMBANTU DALAM HUBUNGAN SUAMI ISTERI

Vitamin E juga dikenali sebagai ‘vitamin cinta’ kerana ia boleh membantu dalam perhubungan suami isteri.. meningkatkan stamina/tenaga seksual dengan membekalkan oksigen yang lebih ke seluruh badan.. kuga  membantu masalah kedinginan sex  yang sering dialami oleh ibu-ibu menyusu berikutan kehadiran hormon prolaktin yang tinggi..

10 : MENGATASI MASALAH PRE-MENSTRUAL, MONOPOS DAN KEGUGURAN

Vitamin E membantu mengurangkan kesakitan akibat pre-menstrual, sindrom menopos seperti hot flush.. digunakan pada ujian klinikal untuk menghalang kematian janin, keguguran..

Nota : Pakar Nutrisi mencadangkan pengambilan ACE ( beta carotene, Vita C & Vita E ) bersama-sama untuk menggandakan kesan antioksidan dalam melawan radikal bebas..

SUMBER Vitamin E :

Minyak sayuran, sayuran berdaun hijau gelap, kacang, biji-bijian  dan semua bijirin.. beras perang, makanan daripada jagung, telur, rumpai laut, hati yang dikeringkan, susu, oat, daging organ , kacang soya, ubi kentang, selada air, dan gandum..

RISIKO KEKURANGAN VITAMIN E :

Boleh menyebabkan mudah radang, penuaan kulit sebelum masa, kulit kusam dan tak bermaya,  rambut gugur, anemia dan sebagainya..


JANGAN TUNGGU LAMA-LAMA
TAKKAN NAK TENGOK JEK ORANG LAIN SAMTEK..

VITAMIN E TENGAH PROMO BULAN NI..
HEE~

11 June 2015

BENTAN SEMASA DALAM PANTANG

Bentan ? e.. ape tu ? zaman moden gini ade gak ke bentan ape bagai ni ? tengok mat saleh tu hoccay jek.. tak de pantang ape bagai pun.. tak de dengar cerita dorang bentan pun..



hahahah~



Ade gak kakak borak dengan kawan-kawan pasal bentan ni.. macam-macam cerita kakak dapat.. ade tu teruk sangat sampai kaki bisa-bisa.. ade tu makan la ape pun.. tak bentan pun.. elok jek..




TAPI..




TOLONG jangan ambil ringan pasal bentan ni.. ye la.. badan kita ni nak pakai lama kan ? selagi bernyawa selagi tu la nak pakai badan ni.. dah tentulah nak sihat.. kan ?




Jom kita borak kejap dengan masalah bentan ni..




Masalah bentan ni sellau dikaitkan dengan wanita dalam tempoh pantang bersalin.. lebih -kurang-sama-dengan kalau leka sikit dan melanggar pantang dia berisiko mengalami sakit-sakit dibahagian tertentu.. ada tu dah nak hujung-hujung pantang tu kena plak bentan.. haa.. mana silap tu ??




TANDA DAN SEBAB BENTAN :

  • makanan sejuk
    • kangkung, kacang panjang, labu air, kubis, terung, nangka muda
  • terlanggar benda keras
    • bendul, tersepak batu
>> kalau mengalami keadaan seperti itu, susah sebenarnya ibu nak sihat dengan segera.. ada yang sampai berminggu-minggu.. lamakan ?



JENIS BENTAN :
  • bentan urat
    • badan menjadi lemah macam demam..
    • bisa-bisa urat dan sendi badan..
    • menggigil kesejukan walaupun waktu tengahari..
    • seluruh otot badan terasa kekejangan..

      ** rawatan bertangas atau wap herba mampu melegakan keadaan ini..
  • bentan urat peranakan
    • sakit dibahagian air-ari sehingga mengakibatkan tumpah darah..
    • ia boleh berlaku sekiranya ibu mengangkat benda berat, tersepak bendul ( kesan pada ibu jari kaki )..
    • jatuh terduduk atau terhempas..
  • bentan urat besar ( pinggang )
    • urat besar ialah urat buluh rahim yang melalui bahagian pinggul dan menyebabkan rasa lenguh dan sakit di atas bahagian belakang..
    • biasanya ia terjadi kepada ibu yang bersalin secara pembedahan Caeserean..
    • Kadang kala kesakitan di bahagian pinggang dan tumit yang serius sehingga ibu jalan terhencut-hencut..



CEMANA NAK ELAK BENTAN ?

  • jaga diri..
  • banyakkan berehat..
  • jangan terlalu aktif membuat kerja rumah..
  • tak perlu mengangkat benda-benda berat termasuk mandikan bayi..
  • minta bantuan dari orang sekeliling..
  • jaga kebersihan..
    • luka bersalin kalau tak dijaga dengan baik boleh mengakibatkan jangkitan kuman pada jahitan..
  • jaga pemakanan..
    • pemakanan turut mempengaruhi masalah bentan..
    • makan makanan yang sihat dan berkhasiat..
    • tak perlu berDIET ketika dalam pantang..

CARA MAKAN SET KESUBURAN SHAKLEE

Haish.. kakak tak 'berisi' pun.. hee~ tajuk memang ade dalam jadual.. kakak sharing aje.. semoga bermanfaat ya..

kita abaikan 'sekejap' frasa DAFTAR SEBAGAI AHLI ; dan nikmati pelbagai ganjaran menarik tu.. hee~ yang tu lain topik..

Secara ringkasnya, entri kali ni kakak akan tolong korang faham :
  • cara makan set kesuburan suami dan isteri dengan cara yang betul dan berkesan..
  • kenapa ZINC COMPLEX perlu dimakan semasa perut kosong ?
  • kenapa VITAMIN E elok diambil selepas makan ?
  • perkara penting yang perlu dilakukan selepas makan vitamin..


1 : CARA MAKAN SET KESUBURAN SUAMI DAN ISTERI DENGAN CARA YANG BETUL DAN BERKESAN

>> ISTERI

PERTAMA : baru pertama kali makan GLA sebab nak stabilkan hormon untuk isteri + vitalea makan sebiji sehari..
  • makan VITALEA sebiji sehari selepas sarapan.. JANGAN makan VITALEA dengan makanan atau minuman berasaskan susu..
  • makan GLA selepasa sarapan juga dan sebiji lagi pada waktu malam sebelum tidur..
  • bagi tujuan kesuburan, GLA mestilah dimakan SETIAP HARI walaupun tengah period.. makan jek.. bagi bulan pertama, makan semasa HARI PERTAMA HAID..
  • anda mesti alert.. semasa bulan pertama makan GLA, anda harus tahu bila tarikh anda sepatutnya datang bulan.. contohnya, bulan lepas kitaran anda 28 hari.. jadi.. bulan ni lebih kurang gitu laa..
  • kalau dah masuk 30 hari tapi tak period lagi, terus buat Urine Pregnantcy Test ye.. mana tau positif.. hee~ kalau positif.. terus BERHENTI MAKAN GLA ye..
  • kalau negatif, kita pergi kat next STEP..

KEDUA : lepas hormon badan dah stabil
  • kira berapa hari kitar period anda.. kita amik contoh 30 hari eh..
  • bahagikan dengan 2.. 30 bahagi 2 samadengan 15 hari..
  • in shaa Allah.. waktu subur anda pada hari ke-15 selepas haid..
  • makan GLA sejak hari pertama haid sehingga sehari sebelum waktu subur iaitu hari ke-14.. sehari sebiji jek tau..
  • hari ke-15, BERHENTI makan GLA tapi VITALEA makan macam biasa eh..
  • buat ujian UPT kalau haid datang macam biasa..
  • kalau dok period macam biasa, ulang STEP KEDUA ni sampai hamil.. TAPI.. kalau hamil jek.. terus STOP makan GLA tau.. tau..
Okay.. setle bahagian isteri.. kita g bahagian suami plak ye..

>> SUAMI

PERTAMA
  • makan sebiji ZINC COMPLEX sebelum sarapan..
  • lepas tu ambil dua biji VITAMIN E selepas makan tengahari..
Taadaaa-- seesai dah bahagian suami.. hahaha~ simple kan ? kan ?


2 : KENAPA ZINC COMPLEX PERLU DIMAKAN SEMASA PERUT KOSONG ?
  • sebab, ZINC COMPLEX ni akan kalah dengan zat lain macam kalsium.. contoh ; korang sarapan sandwich, dalam tu ada keju lepas tu minum plak dengan teh ais.. keju dalam sandwich dan susu dalam teh ais tu akan mematikan 'kuasa' zinc.. phheeewwww-- no point kan ?
  • kalau kita makan roti dan bijirin untuk sarapan.. contoh ; cornflakes + kokocrunch + wholemeal bread.. phytates dalam makanan tersebut akan bergabung dengan ZINC untuk menjadi bentuk yang susah badan kita nak serap..
  • rugikan ? sebab tu SEELOK-ELOKNYA makan ZINC masa perut kosong, sebelum sarapan..

3 : KENAPA VITAMIN E ELOK DI AMBIL SELEPAS MAKAN ?
  • vitamin yang larut dalam minyak dan lemak adalah A,D,E dan K..
  • VITAMIN E mudah larut dalam minyak dan mudah diserap badan..

4 : PERKARA PENTING YANG PERLU DILAKUKAN SELEPAS MAKAN VITAMIN
  • vitamin perlu dimakan mengikut sukatan dan aturan yang telah ditetapkan.. jangan terlebih atau terkurang dos..
  • minum air masak 3 liter sehari..

Membantu tak ? hee~ semoga membantu korang hendaknye..

Nak cuba SET KESUBURAN SHAKLEE ni ?
  • GLA COMPLEX = RM 91.25 ( stok sebulan )
  • VITALEA = RM 88.75 ( stok empat bulan )
  • ZINC COMPLEX = RM 33.75 ( stok empat bulan )
  • VITAMIN E = RM 149.00 ( stok dua bulan )
  • B COMPLEX = RM 56.98 ( stok empat bulan )

NAK DISKAUN ?
HAISH.. MESTILAH BOLEH..
JADI AHLI DENGAN PENDAFTARAN AHLI SEUMUR HIDUP BERNILAI RM 65.00..
TAK PAYAH RENEW SETIAP TAHUN..

TAADDAAAA--
ANDA DAPAT CASHBACK PADA PEMBELIAN PERTAMA ANDA..
14HARIBULAN PLAK TU..
TIME GAJI DAH NAK HABIS..
HEE~

DAN..
TENTU-TENTU DAPAT HARGA AHLI..
LAGI-LAGI VITAMIN E TENGAH PROMO BULAN NI..

10 June 2015

KELEBIHAN ZINC COMPLEX SHAKLEE

Kakak memang mengamalkan ZINC COMPLEX SHAKLEE.. untuk apa ? hee~ maklum la.. kakak dah nak masuk 30 tahun.. dok macam-macam cara kakak buat untuk jaga kesihatan.. tapi kaka tak lupa kesihatan rambut.. haa.. ye la.. nak flip flip rambut depan encik suami.. kena la rambut kuat dan cantik mengurai.. tak gitu ?

Lepas kakak gigih dok merawat masalah rambut gugur, rupanya ZINC COMPLEX nih boleh sembuhkan luka dengan cepat.. target kakak ? jerawat kat muka.. woah-- tanjat kakak bila jerawat kat pipi kakak yang sedang meriah naik, tetiba kecut.. hee~

Syok kan ? ala.. kalau korang takat baca dah rasa seronok, tu blom try lagik tu.. jom la kita borak kelebihan lain ZINC COMPLEX SHAKLEE nih..
  • mengaktifkan 200 jenis enzim
    • zinc berkebolehan menggabung DNA, RNA, dan Protein dan seterusnya merangsang regenerasi sel..
    • ia juga mengaktifkan lebih 200 jenis enzim di dalam badan untuk memelihara metabolisme gigi dan pertumbuhan para remaja..
  • membentuk kolagen
    • zinc membantu pembentukan kolagen dan protein untuk pertumbuhan dan perkembangan kulit, kuku dan organ..
  • merawat diabetes
    • zinc membantu pengeluaran insulin, mengekalkan fungsi insulin, seterusnya memperbaiki diabetes..
  • bintik putih di kuku
    • bintik putih di kuku adalah tanda defisiensi zinc, yang boleh menyebabkan depresi, lemah daya ingatan, mudah sakit, pemulihan luka yang lambat, pembengkakan prostat, anemia, lemah penglihatan atau hilang daya penglihatan..
  • mempertingkatkan sistem imun
    • membantu pengeluaran kelenjar thrymus..
    • kelenjar thrymus mempertingkatkan sistem imun dengan pengeluran T-Cells untuk menentang kanser dan menghalang infeksi penyakit..
  • mempercepatkan pemulihan luka
    • mempercepatkan pemulihan luka dalaman dan luaran, pemulihan selepas pembedahan, memperbaiki alergi dan bintik di kulit..
  • memperbaiki masalah prostat
    • melindungi kesihatan prostat, memperbaiki dan menyembuh benign prostatomegaly dan keadaan kerap kencing..
    • kajian menunjukkan pengambilan harian zinc dapat mengurangkan prostatomegaly / pembengkakan prostat dalam kadar 70%..
  • kemampuan seks lelaki
    • pengambilan zinc untuk jangkamasa panjang mampu memperbaiki kemampuan seks lelaki, impoten, meninggikan kiraan sperma..
    • zinc secukupnya penting untuk keupayaan seks yang bertenaga..
  • ovulasi wanita
    • wanita memerlukan zinc untuk ovulasi..
    • zinc juga membantu pengucupan uterus dan mengembalikan daya ketahanannya..
  • memperbaiki radang kulit
    • kajian menunjukkan pengambilan zinc sebanyak 4 - 8 tablet akan memperbaiki radang kulit seperti akne dan jerawat..
  • mengekalkan deria bau
    • untuk mengekalkan deria bau yang sihat dan sensetif (rasa dan bau).


Keistimewaan Zinc Complex Shaklee 



Dirumus dari zinc glukonat semulajadi bergabung dengan nutrien semulajadi yang lain seperti kalsium dan serbuk Alfalfa untuk menghasilkan zinc yang mudah diserap oleh tubuh kita. Zinc sesuai untuk pengambilan jangka masa panjang. Ianya berkesan dalam mengeluarkan logam toksik seperti kadminum dan plumbum dari tubuh.

SUPPLEMENT SHAKLEE PALING MURAH ; ZINC COMPLEX SHAKLEE..
RM 35.78 JEK..
BOLEH TAHAN 4 BULAN..
HEE~
LAMAKAN ??


LOVE ;

KELEBIHAN VITAMIN E SHAKLEE

Antara contoh makanan yang mempunyai sumber Vitamin E yang terbaik adalah :
  • minyak sayuran
  • bijirin
  • daging
  • hasil tenusu
  • telur
  • sayur-sayuran
Dengan pelbagai teknologi canggih, kini Vitamin E boleh didapati dalam bentuk kapsul.. hee~ ala.. macam Vitamin E Shaklee ni.. senang nak bawa ke hulu ke hilir.. kan ? nak selit dalam handbag pun senang.. 



Bayangkan kita terpaksa bawak minyak sayuran, daging, telur ke merata tempat semata-mata untuk menikmati kelebihan vitamin kulit cantik ni.. hee~ kelakar..

Antara kelebihan Vitamin E terhadap badan kita adalah :

  • merawat / mencegah penyakit jantung dan salur darah termasuk pengerasan arteri, serangan sakit jantung, sakit dada, sakit kaki disebabkan arteri tersumbat dan darah tinggi..
  • membantu meningkatkan kesuburan untuk pasangan yang ingin menimang cahaya mata..
  • merawat penyakit kencing manis dan komplikasinya..
  • sifatnya yang antioksida dipercayai dapat mencegah kanser, khususnya kanser paru-paru dan mulut di kalangan perokok, kanser colorectal dan polyps, gastrik, kanser prostat dan pankreas..
  • merawat penyakit Alzheimer dan penyakit dementia yang lain, Parkinson, kejang di waktu malam dan epilepsi / sawan..
  • merawat penyakit Huntington’s Chorea, dan penyakit saraf dan otot yang lain..
  • juga membantu dalam menghalang komplikasi ketika fasa terakhir mengandung untuk wanita disebabkan oleh tekanan darah tinggi ( pre-eclampsia ), sindrom pra-haid, senggugut, sindrom menopause, ‘hot flashes’ disebabkan oleh kanser payudara dan ketumbuhan / cyst di payudara..
  • membantu merawat penyakit katarak, lelah / asma, fibroid dan sesetengah alergi..
Macamana nak tau Vitamin E yang ada kat pasaran tu tidak mengandungi bahan kimia yang boleh memudaratkan kesihatan ?
  • cara yang terbaik adalah dengan menyemak label pada botol Vitamin E tersebut untuk mengetahui jenis dan sumbernya..
  • KALAU Vitamin E tersebut mengandungi huruf 'd' seperti d-alpha-tocopherol ; ini bermakna Vitamin E tersebut adalah dari sumber asli..
  • Vitamin E adalah dari sumber minyak sayuran dan 2 kali lebih mudah diserap oleh badan berbanding Vitamin E sintetik..
HARGA PASARAN : RM 149.00

Kenapa Vitamin E Shaklee ?
  • sebab Vitamin E Shaklee adalah dari sumber semulajadi..
  • 10mcg Selenium sebagai pelengkap untuk penyerapan vitamin E yang optimum, dan 2 komponen ini bersifat sinergi bila digunakan bersama..
HEBAT VITAMIN E SHAKLEE NI KAN ?
DARI BAHAN SEMULAJADI..
JADI, TAK DE LA BEHAN KIMIA TERSERAP DALAM BADAN..
SIHAT LA KALIAN..
IN SHAA ALLAH..

LOVE ;