12 February 2016

PERLU KE DETOX USUS ?

haa.. hari ni kita nak cerita pasal detox ( cuci ) usus kita yang panjang lebih kurang 28 kaki tu.. hee~ dah la panjang, berpintal sana sini plak tu.. cemana tah nak cuci kan ?

detox adalah proses membersihkan usus di mana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar.. selepas dinding usus kita bersih, barulah badan kita dapat menyerap nutrien pada tahap optimum.. sebab tu la detox sangat penting sebelum mengambil apa-apa vitamin atau supplemen supaya tahap penyerapan nutrien pada kadar paling optimum..

usus adalah bahagian badan yang bertanggungjawab untuk menyerap khasiat daripada makanan dan memproseskan bakinya untuk membentuk bahan buangan untuk dibasmi atau dibuangkan.. usus manusia terdiri daripada usus besar dan usus kecil.. kesihatan badan berkait rapat dengan kebersihan kedua dua usus besar dan usus kecil ini..

semasa proses penghadaman, sebahagian besar makanan yang kita makan akan membentuk bahan bendalir dalam saluran usus.. walaupun kebanyakan bahan ini akan dikeluarkan daripada badan melalui proses pembuangan yang normal, tetapi masih ada sebahagian daripadanya yang melekat di atas dinding usus yang kemudiannya menjadi plag. .

plag bendalir ini bukan sahaja menyekat proses pembuangan yang betul dan mencegah penyerapan khasiat yang sewajarnya, tetapi ia juga merupakan tempat pembiakan parasit dan patogen yang boleh mencemarkan darah dan limpa serta meracunkan sistem keseluruhan..

apabila badan kita tidak mengeluarkan bahan buangan, toksin-toksin akan berkumpul di dalam usus dan mengakibatkan auto-intosifikasi ataupun penghasilan toksin sendiri.. ini juga akan menyebabkan saluran darah yang melapisi dinding usus menyerap toksin-toksin ini ke dalam aliran darah dan akhirnya mencemarkan semua organ badan..

sebahagian tanda-tanda yang nyata gejala toksin-toksin ini adalah : cirit birit, masalah sembelit, keletihan, sakit kepala, mata menjadi kusam, kulit yang bermasalah, berbintik, sakit otot, masalah saraf, badan dan nafas berbau serta kelihatan murung..

HERBLAX ADALAH PRODUK HERBA DARI SHAKLEE YANG BERFUNGSI SEBAGAI ALAT DETOX USUS..

kata herba kan ? ape plak ade dlaam sebotol HERBLAX tu ?

1 : DAUN SENNA



  • bukan daun henna ye, henna tu inai..
  • daun senna terdapat dalam kitab 'Tibb An-Nabawi' ( pengubatan cara Nabi ) bahawa ia digunakan oleh Rasulullah utk merawat sembelit..
  • daun senna bertindak menggalakkan proses peristalsis usus berlaku dengan optimum dan mengeluarkan segala sisa yang tersangkut di dalamnya..


2 : AKAR RHUBARB



  • bertindak menggalakkan pengecutan usus bagi menolak keluar sisa toksik..


3 : BLUE MALLOW



  • digunakan untuk keradangan dalam perut, masalah pundi kencing dan juga masalah sistem pernafasan..


4 : AKAR CULVER



  • digunakan untuk mengatasi masalah sembelit dan masalah hati..


5 : AKAR LIKORIS



  • digunakan sejak 5000 tahun dahulu dalaml perubatan Cina..
  • mempunyai banyak khasiat termasuk mengatasi masalah dalam perut, pundi kencing, keracunan makanan, menggalakkan aktiviti hempedu untuk pencernaan dan lain-lain..


6 : KULIT KAYU BUCKTHRON

  • menggalakkan proses pembersihan usus..
  • digunakan secara tradisional untuk rawatan anti-tumor..


7 : DAUN ALFALFA



  • bapa segala tumbuhan yang memiliki 1001 khasiat..
  • mendetoks sel secara menyeluruh..


8 : BUNGA LAWANG



  • membantu mengurangkan gejala kembung perut dan loya..


9 : BUAH PELAGA



  • digunakan secara tradisional untuk membuang angin dalam badan..
  • ia membantu merehatkan otot perut sistem reproduktif..
banyak manfaat rupanya herba yang terkandung dalam HERBLAX untuk jalani proses detox usus ni.. kalau kakak la, tak gagah kot nak mencari kesemua bahan tu lepas tu nak makan mentah.. hee~ sebab tu kakak amik HERBLAX seminggu dua kali.. lega.. tak de kisah drama airmata sembelit ape bagai haa.. lancar jek setiap pagi..

dan paling best.. HERBLAX nih dah jadik asbab ramai pengguna kat luar sana bangun tahajjud.. hee~ dua dalam satu la ni kerja dia.. 

korang tak nak try detox usus ?
kalau sembelit lagi bagus, kita kasik lancar kan pembuangan..

11 February 2016

KEBAIKAN MEALSHAKES YANG IBU BIJAK KENA TAHU

dua tiga menjak ni #duanur bersilih ganti demam.. hee~ doktor kata musim.. tapi sempat la kakak dok borak dengan doktor pasal VIRAL FEVER ni.. memang boleh berjangkit dan sedia tahu bila anak demam, memang selera makan dorang akan jatuh merudum.. nak paksa anak makan, jadi serba slaah sebab dia memang tak nak makan.. tapi kena kawal pengambilan air la sbeab bila demam ni, bendalir dlama badan kurang.. jadi dapt topup dengan air..

nak jadikan kes pulak, lepas dah elok demam memang anak susah nak ada selera makan sebab dah terbiasa tak makan kan.. ni la jadik punca kakak nak share pasal KEBAIKAN MEALSHAKES untuk si manja.. hee~

1 : MEALSHAKES MENYEDIAKAN NUTRISI LENGKAP UNTUK SI MANJA
  • 24 jenis vitamin penting dari vitamin A ke Z mineral dan mineral surih..
  • Kekurangan mineral akan memberi kesan kepada penyerapan vitamin yang menyebabkan enzim tidak aktif..
  • ia juga mengandungi lesitin soya yang bekerjasama dengan vitamin larut lemak..

2 : MEALSHAKES MENYEDIAKAN BEKALAN NUTRISI UTAMA UNTUK SEL
  • kaya dengan protein dan tidak mengandungi laktosa yang membantu dalam membentuk kulit, kuku, rambut, organ, darah, sel-sel vaksin yang lain-lain..
  • ia turut meningkatkan imun kanak-kanak..

3 : MEALSHAKES UNTUK TUMBESARAN
  • mengandungi asid folik, biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel dalam proses membesar kanak-kanak..

4 : MEALSHAKES UNTUK ANTIOKSIDAN
  • mengandungi vitamin A, C, E, zink, selenium yang merupakan komponen antioksida untuk melawas penuaan..
  • kanak-kanak juga terdedah kepada radikal bebas yang boleh melemahkan sel badan..

5 : MELASHAKES MENCANTIKKAN KULIT
  • mengandungi vitamin B-Complex, zat besi dan copper untuk membentuk sel-sel darah merah yang sihat, sekaligus meningkatkan warna kulit muka dan mencantikkan kulit anak anda..

6 : MEALSHAKES AGEN DETOKSIFIKASI
  • kaya dengan serat larut yang membantu ( peristalsis kolon dan perut atau pergerakan usus ) untuk mengeluarkan lemak berlebihan dan bahan buangan daripada kolon dan perut..
  • mealshakes dapat atasi masalah sembelit yang sering berlaku kepada kanak-kanak..

7 : RASA VANILA YANG SEDAP
  • minuman lazat dengan fruktosa semulajadi, penambahan nutien yang perlu untuk badan, tidak mengandungi pewarna tiruan dan gula tiruan..

MEALSHAKES
544g
HARGA PASARAN : RM113.75


KENAPA MEALSHAKES BAIK UNTUK KANAK-KANAK ?

1 : KANAK-KANAK KURANG SELERA MAKAN / MEMILIH MAKAN
  • ini merupakan masalah yang selalu berlaku di kalangan kanak-kanak berusia 2 tahun hingga 6 tahun. Kanak-kanak menjadi cerewet dan kurangs elera makan.. biarpun ibu menyediakan makanan yang ditatrias cantk, namun si anak hanya menjamah sedikit dan meninggalkannya begitu sahaja. Apabila aak kurang selera makan, tandanya anak-anak kekurangan vitamin yang jika tidak dipantau akan menjadi tabiat tidak suka makan di kemudian hari..

2 : KANAK-KANAK SUKA MAKANAN SEGERA 
  • apa yang ibu takutkan adalah apabila anak mula gemar makanan ringan atau makanan segera yang sudah diketahui tidak baik untuk kesihatan.. ibu disarankan memantau paten pemakanan anak dan memastikan mereka mendapat makanan seimbang dalam diet harian.. perlu diingat MEALSHAKES tidak menggantikan makanan seimbang tetapi lebih kepada melengkapi diet pemakanan seharian dan mengembalikan selera makan anak anda kepada makanan harian yang seimbang..

3 : KANAK-KANAK SELALU DEMAM DAN KURANG SIHAT TERUTAMANYA DI BAWAH JAGAAN TASKA ATAU NURSERI
  • kanak-kanak yang mengalami kekurangan vitamin dan zat mineral dalam badan darip perolehan makanan harian mereka mudah dijangkiti flu dan demam.. dengan MEALSHAKES, segala yang diperlukan badan anak-anak akan dibekalkan di dalam bancuhan Meal Shakes setiap hari..

4 : KANAK-KANAK YANG AKTIF
  • MEALSHAKES bukan hanya tertumpu untuk membekalkan nutrien kepada kanak-kanak yang kurang selera makan, tetapi juga yang aktif bersukan dan bermain seharian.. mereka memerlukan tenaga untuk terus aktif di dalam kelas mahupun di taska.. jadikan MEALSHAKES sebagai hidangan minuman ketika sarapan untuk anak anda.. in shaa Allah anak akan lebih fokus di kelas dan tidak mengantuk, tidak penat dan lapar di waktu pagi..

5 : KANAK-KANAK MUDAH SEMBELIT
  • sangat menyedihkan melihat anak kecil menangis apabila mengalami sembelit.. ramai yang berjaya atasi sembelit anak mereka setelah menggunakan MEALSHAKES.. kaya dengan serat yang menggalakkan pergerakan usus dan menjadikan anak kecil kita lawas di bilik air..

6 : MEALSHAKES KESUKAAN KANAK-KANAK
  • berbeza dengan kapsul boleh telan yang lain, MEALSHAKES menyediakan segala sumber multivitamin lengkap beserta protein ( pemberi tenaga segera ) dan serat di dalam bentuk serbuk yang boleh dibancuh..

MEALSHAKES mudah dibancuh dengan minuman kanak-kanak, jus atau air sejuk dan perisa French Vanilla memberi bau yang wangi serta rasa yang lazat..

kalau korang berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk Shaklee yang sesuai dengan tahap kesihatan anda,anda boleh menghubungi kakak.. 


4 February 2016

KENALI PUNCA SENGGUT DAN CARA MENGATASI

" insan yang dipanggil wanita ini melalui berbagai fasa dalam hidup mereka samada dari fasa baligh, reproduktif seterusnya menopos.. yang pastinya ia tidak lepas dari pembabitan kedatangan haid bulan-bulan.. ‘datang bulan’, ‘datang kotor’ , ‘mens’ atau haid semuanya sama.. pasti tidak lengkap jika ingin mendalami masalah seseorang wanita tersebut, tanpa sejarah haidnya.. pengaliran haid setiap wanita itu berlainan dengan yang lain.. dari segi jumlah hari aliran juga kitarannya.. yang pasti ada pula yang mengalami senggugut ataupun sebaliknya.. " 

- Dr Norlida bt Hj Kairon



DYSMENORRHOEA atau SENGGUGUT 

  • penyakit senggugut ( PMS ) merupakan himpunan simptom fizikal, psikologi, dan emosi yang berkait dengan kitaran haid wanita..
  • dianggarkan kebanyakan wanita pada usia boleh mengandung ( child-bearing age ), ( sekitar 80 peratus ) mempunyai sebahagian simptom PMS, the official definition limits the scope to having symptoms of “sufficient severity to interfere with some aspects of life”..
  • simptom sedemikian biasanya boleh dijangka dan berlaku secara tetap semasa dua minggu sebelum haid..
  • biasanya simptom mungkin hilang sebelum atau selepas permulaan aliran haid..

sakit di bahagian bawah abdomen dan sakit di bahagian belakang selalunya dianggap normal akibat pengeluaran hormon prostaglandin yang menggalakkan pengecutan rahim untuk mengeluarkan darah haid daripada rahim.. pengeluaran hormon prostaglandin yang banyak akan menyebabkan pengecutan rahim secara berlebihan dan ini akan menyebabkan sakit yang kuat, bukan sahaja di bahagian bawah perut, malah juga di bahagian belakang pinggang.. 

jadi tidak hairanlah jika ada yang mengibaratkan kesakitan yang dialami ketika kontraksi bersalin adalah 10 kali ganda sakit senggugut.. yang membezakan cuma apa yang dikeluarkan daripada rahim, melalui faraj.. satunya adalah darah kotor haid sisa dari telur yang tidak tersenyawa, dan yang satu lagi seorang bayi yang telah berjaya disenyawakan 40 minggu lalu..

SIMPTOM

  • perut kembung 
  • kejang perut 
  • payu dara bengkak atau sensitif 
  • haid yang tidak tetap 
  • ketegangan atau bimbang ( anxiety ) 
  • sakit ketika melakukan hubungan kelamin 
  • masalah sukar tidur ( imsomnia ) 
  • sakit sendi atau otot 
  • pening dan sakit kepala Lesu dan sering keletihan 
  • loya dan muntah-muntah 
  • ditumbuhi jerawat 
  • stress – tekanan emosi 
  • gangguan perasaan ( mood swings ) 
  • peningkatan masalah kulit sedia ada ( contoh : alahan, jangkitan ) 
  • masalah mata ( conjunctivitis )

FAKTOR RISIKO 

  • pengambilan kafien tinggi 
  • tekanan mungkin menimbulkan keadaan 
  • peningkatan usia 
  • sejarah kemurungan 
  • penggunaan tembakau 
  • sejarah keluarga 
  • faktor permakanan ( aras rendah vitamin dan galian tertentu, terutama magnesium, manganese, dan vitamin E )
AWAS !! KENALI PUNCA SENGGUGUT KORANG !! hee~ dapatkan SET SENGGUGUT yang bakal buat korang tidur lena tanpa sedar yang korang tengah berhadapan dengan masalah menstruasi..

GLA COMPLEX

  • softgel minyak borage yg terkandung asid gamma linolenik ( GLA ), asid linolenik ( LA ), minyak bunga matahari dan vitamin E ( regulate kitaran haid, simptom PMS, masalah jerawat, sakit kepala dan sesuai untuk wanita yg sudah menopause ) 

OSTEMATRIX
  • easy to swallow kaplet dgn kandungan kalsium, magnesium, vitamin D, manganese, copper dan zinc ( meredakan sakit belakang, period pain, kebas-kebas, kekejangan, memperbaiki hiperaktiviti perut dan gastrik ) 
B-COMPLEX
  • tablet berwarna kuning yang lengkap dgn semua komponen vitamin B1,  B3, B6, B12 dan asid folik ( mencegah stress, memberi tenaga tambahan, menguatkan antibodi tubuh ) 



1 February 2016

PROMOSI BULAN FEBRUARI 2016

sekejap jek dah FEBRUARI haa.. hee~ bertebaranlah sayap cinta disekeliling kita.. ape lagik.. kakak pun tumpang sekaki ha.. tebaran PROMOSI bulan nih.. 


bulan untuk menjaga sepenuhnya sistem badan kita.. imun kan dari segala penyakit yang semakin bijak yaw-- takut bila macam-macam jenis virus makin berleluasa ha.. pandai dah virus ni.. korang jangan pandang enteng.. hee~ gittew--

nah !! layan promo.. 






love ;