28 March 2018

SERIKAN RAMADHAN DENGAN PAKEJ BERBUKA PUASA DI ROYAL CHULAN BUKIT BINTANG

bila tak lama jek lagi nak masuk bulan Ramadhan, berpusu-pusu lah hotel buat promosi tak masuk akal dengan menawarkan harga jauh lebih murah berbanding hari-hari biasa.. hee~ kakak memang tak lepaskan peluang kalau dapat jemputan untuk preview pakej yang menarik, macam kat Royale Chulan Bukit Bintang ni..

promosi_buffet_ramadhan_royal_chulan_bukit_bintang_1


"saya akan mengesyorkan keistimewaan kami untuk Ramadhan yang akan datang iaitu 
Rendang Itik, Nasi Arab, Kambing Golek, Gulai Kawah dan semua orang tidak 
boleh ketinggalan Bubur Lambuk yang terkenal dan lazat.."

- Chef Raja Kamaroszaman


kambing_golek_buffet_ramadhan_royal_chulan_bukit_bintang
apalah makna buffet Ramadhan tanpa kambing golek.. kan ? kan ? hee~

dengan penyediaan lebih dari 30 jenis menu makanan dan pencuci mulut, kakak rasa korang akan tersandar lepas makan.. hee~ dan memang kakak rekomen untuk korang rasa Kambing Golek + Nasi Arab.. dengan gabungan daging kambing yang lembut dan tak hamis, tambah pulak Nasi Arab.. memang ngam..


BUFFET ANEKA SELERA ROYALE CHULAN BUKIT BINTANG


antara menu utama yang bakal menjadi tumpuan sepanjang bulan Ramadhan ini adalah :

  • Nasi Hujan Panas
  • Ayam Percik
  • Daging Dendeng
  • Ikan Patin Masak Tempoyak
  • Pajeri Nanas
  • Udang Masak Lemak Cili Api
  • Labu Masak Lemak Putih Udang Kering

buffet_ramadhan_royal_chulan_bukit_bintang

ini baru main course nih gaissssss.. korang belum tengok dorang punya dessert lagi !!

buffet_ramadhan_royal_chulan

tersusun cantik aneka biskut raya, dodol, buah kurma, rempeyek, bahulu, tat buah, cream puff, cheese tart, cream caramel, sago gula melaka, pelbagai puding dan banyak lagi !! variasi pencuci mulut tradisional tempatan dan antarabangsa bakal memaniskan mulut korang nanti.. adoi.. memang kalau kakak pergi mana-mana buffet, bahagian INI yang akan kakak tuju dulu.. tak tunggu lama.. hee~


"kami memilih Buffet Aneka Selera sebagai tema kami tahun ini yang bermaksud semua 
orang boleh merasakan pelbagai hidangan utama dan hidangan pencuci mulut yang lazat 
dari barisan buatan kami.."

- Pengurus Besar Royale Chulan Bukit Bintang ; Mashor Din


jangan risau sebab kat Royale Chulan Bukit Bintang menyediakan tempat parkir yang selamat dengan kadar rata hanya RM 8.00, tapi kalau korang menginap kat sana lagi best.. kan ? turun jek dari bilik, boleh ke Sunflower Bresseries.. jangan risau !! ada kemudahan lif dan juga tangga untuk mereka yang nak bawa ibu / ayah berbuka puasa sama.. surau ? eh !! dah tentulah ADA..

buffet_ramadhan_royal_chulan_kerabu


"Royale Chulan Bukit Bintang juga menganjurkan Kempen Amal Ramadan yang dipanggil 
Kad Ketupat untuk anak-anak yang kurang bernasib baik di rumah amal yang dipilih 
Rumah Anak Yatim Shifa.. oleh itu, mari kita semua berikan kembali pada bulan Ramadhan 
tahun ini dengan membantu golongan miskin dan kurang mampu dengan menaja Kad Ketupat sebanyak RM 10.00 dan semua hasil akan diperpanjang ke Rumah Anak Yatim Shifa.."

- Pengurus Besar Royale Chulan Bukit Bintang ; Mashor Din



untuk korang yang memang nak merasa makan kat tempat mewah dengan harga yang berbaloi, inilah masanya !! sebab dorang akan buat PROMOSI !!

dari 16hb Mei 2018 – 20hb Mei 2018

  • RM 78.00 ( dewasa )
  • RM 60.00 ( warga emas / kanak-kanak )

image

kalau korang nak walk-in lepas tarikh promosi pun okay jek.. tapi kakak memang galakkan 'booking' seat korang waktu promosi ni la.. banyak jugak boleh jimat tu..

kan ?

kan ?


25 March 2018

HABISKAN CUTI SEKOLAH DENGAN KIDZANIA GO ! DI QUILL CITY MALL, KUALA LUMPUR

adoi !! cuti sekolah kali ni memang anak-anak kakak tak duduk diam, ada jek aktiviti untuk dorang yang memang kakak dah tapis awal-awal.. hee~ mana yang BEST, dorang memang kena join dan kalau boleh hold, kita RSVP dulu la kan.. nampaknya dorang seronok habiskan masa kat Kidzania Go ! @ Quill City Mall..

kidzania_go

mana tak nya, dengan harga tiket pun berbaloi menggeletis la kakak nak bawak budak dua orang ni pergi main.. hee~ ye la.. belanja RM 38.00 dalam satu resit dah boleh redeem satu tiket.. kalau untuk dua orang, belanja la RM 76.00.. beli la pape pun tapi setiap RM 38.00 tu dalam satu resit.. tak payah nak keluarkan duit lagi..

tiket_kidzania_kuala_lumpur

memang serba tahu, semua aktiviti yang dikendalikan oleh team Kidzania mesti aktiviti yang membantu meningkatkan daya kreativiti dan berdikari anak-anak sebab tu juga la kakak tak lepaskan peluang keemasan untuk anak-anak merasai pengalaman meneroka Kidzania Go ! yang berskala kecil berbanding Kidzania Kuala Lumpur yang sedia ada..

fitness_fun_centre_kidzania_go

ada 8 ( lapan ) aktiviti yang disediakan dan anak-anak perlu melengkapkan kesemua aktiviti tersebut.. haa.. habis jugak la 2 ( dua ) jam dorang kat sana.. hee~ dapat la kakak duduk berehat sekejap sambil balas email dan menaip entri baharu..

nampak ?

dalam masa yang sama, aktiviti bermanfaat macam ni juga memberi peluang untuk kakak BEREHAT gais.. dorang main la, sambil kakak usha keselamatan dorang dapat la kakak buat pape aktiviti yang kakak nak.. kira cuti sekolah ni memang win-win situation la.. anak-anak happy dan ada aktiviti, kakak pun dapat rehat pada hari dorang cuti sekolah.. heaven kan ?

quill_city_mall_event
kat setiap platform aktiviti, anak-anak akan dibekalkan dengan passport.. ala.. untuk kenangan.. hee~
kidzania_go_quill_city_mall
haa.. nampak ? siap belajar main silap mata lagik..

8 ( lapan ) aktiviti yang dilakukan adalah :
  • Sharp Air Quality Control
  • Scott's Research Lab
  • Mc Donald's Fitness Centre
  • Magic Studio 
  • TV Studio
  • Volvo - Stop, look and wave
  • Court House
  • Recyling Centre

kidzania_kl_malaysia

dan disetiap lokasi aktiviti, anak-anak perlu mendapatkan cop pengesahan yang mereka telah lakukan aktiviti tersebut supaya mereka tak perlua main mainan yang sama berulang kali.. ye la.. anak-anak ni kalau dah syok main yang tu, yang tu saje la dia hadap.. hee~

kidzaniago

kalau minta pendapat kakak dengan aktiviti macam ni, memang rasa berbaloi sebab murah berbanding harga Kidzania Kuala Lumpur ( RM 89.00 ; kanak-kanak – walk in ) dan cuma ada 8 ( lapan ) aktiviti sahaja.. mana anak yang jenis cepat bosan dan rimas bersesak-sesak tu memang sesuai la.. tak pun boleh jadikan platform ni sebagai LATIHAN sebelum ke lokasi Kidzania yang sebenar.. kan ?

kidzania_kualalumpur
muka sorang tak sabar nak balik, sorang lagi tak puas main.. hahahaha~ adoi !! serba salah tau !!

dengan keluasan yang disediakan oleh pihak Quill City Mall memang selesa untuk anak-anak bergerak bebas.. ye la.. dah kalau ramai-ramai tu mana mau la nak diam kan, semua pun berpakat nak berlari la, melompat la apa segala..

walaupun cuti sekolah bulan Mac dah habis dan anak-anak perlu kembali ke sekolah, pengalaman semasa cuti tu yang penting dan bagaimana mereka manfaatkan waktu cuti dengan aktiviti yang bermanfaat bersama keluarga dan kawan-kawan..


memang kakak berharap sangat Quill City Mall buat aktiviti bermanafaat macam ni lagi untuk sesi cuti sekolah akan datang.. hee~


19 March 2018

APA PROMOSI TERBAHARU DARI EZ BUY YANG KORANG TAK BOLEH KETINGGALAN ?

korang memang kaki shopping ? kalau sehari tak bukak laman web e-commerce memang tak sah ? ya !! kita geng !! hee~ lagi-lagi bila dapat tahu ada laman web yang menawarkan barangan dengan harga serius berbaloi dengan koleksi barangan terus dari China.. cayalah.. memang sanggup bersengkang mata la kan..


dalam usaha berterusan, EZ Buy telah memasukkan 2 ( dua ) laman e-dagang rasaksa iaitu Mogujie ( Mogu Street ) dan JD.Com ke dalam senarai vendor mereka.. kebiasaan laman web e-commerce yang menawarkan produk dari China ditulis dalam Bahasa Cina dan akan menjadi masalah sekiranya peranti yang kita gunakan tidak menyokong penggunaan Bahasa tersebut.. 

nah !! dan kakak yang merupakan pengguna bukan saja rasa ianya memudahkan sebaliknya memberi lebih banyak peluang untuk kakak berjimat dengan membeli barangan yang lebih murah dengan kualiti standing nama..

kali ini, Mogujie dan JD.Com Bersama EZ Buy bakal memberikan pengalaman baharu untuk para pengguna meneroka pelbagai produk pilihan seperti kelengkapan rumah, fesyen, peralatan teknologi, alatan kecantikan, produk kesihatan, barangan sukan, permainan dan banyak lagi !!

ezbuy.com.sg


5 BARANGAN PILIHAN KAKAK !!


dan kakak tertarik dengan 5 barang ni dan mengikut pemerhatian kakak ( read : kakak buat perbandingan harga weyh.. ) ini adalah harga terbaik yang kakak dapat..

jd.com_1
jd.com_2
harijadi Nur Aina nak dekat dan rasanya INI lah hadiah untuk Nur Aina nanti.. hee~
mogujie_1
mogujie_2
mogujie_3


KENAPA EZBUY MENJADI PILIHAN ?


1 : variasi

  • nah !! memang terlampau banyak barang yang tersenarai di laman web EZ Buy.. ni pulak ada Mogujie dan JD.Com, bertambah lagi la.. hee~ rambang biji mata nak buat pilihan..

2 : kemas dan mudah

  • kadang-kadang bila masuk sesetengah e-dagang, kakak sakit kepala.. hahahaha~ produk berterabur dan tak tau mana satu nak tengok dulu.. berbeza dengan EZ Buy, interface yang menarik dan penyusunan barangan yang sistematik memudahkan urusan pengguna..

3 : murah

  • kebanyakan barangan yang ada dipasaran adalah barangan dari China dan ramai jek kawan-kawan kakak suka shopping barang terus dari China sebab harga yang lebih murah dan kualiti yang lebih baik.. nah !! EZ Buy turut menawarkan pelbagai promosi untuk pengguna..

best kan ?

apa tunggu lagi ? jom !! kakak jamin korang akan jumpa sesuatu yang korang suka.. kakak yang baru install aplikasi EZ Buy pun dah buat pilihan beberapa barang dan masukkan ke troli.. hee~

untuk maklumat lanjut, korang boleh layari :

LAMAN WEB :


FACEBOOK :


INSTAGRAM :


18 March 2018

PENUHKAN AKTIVITI CUTI SEKOLAH DENGAN KIDZANIA GO ! DI QUILL CITY MALL

selamat bercuti anak-anak bijak !! hee~ alhamdulillah.. tamat sudah ujian sumatif bulan Mac untuk anak-anak yang bersekolah dan bermulalah adegan drama cuti sekolah.. apa perancangan ibu ayah untuk anak-anak ? haa.. takkan nak duduk rumah dan habiskan masa tengok tv je ? so yesterday !!

school_holiday_2018_kidzania_go

dah terlampau biasa kalau setakat bawak anak-anak g mandi sungai, balik kampung dan camping.. apa kata sesekali bawa anak-anak bermain dekat dalam mall tapi dengan aktiviti yang menarik dan menduga kekuatan minda mereka.. haa.. bestkan kalau anak-anak dapat timba pengalaman baharu..


KIDZANIA GO ! DI QUILL CITY MALL


semepena cuti sekolah ni, Quill City Mall dengan kerjasama Kidzania Kuala Lumpur memberi peluang untuk anak-anak bergembira sambil belajar dengan pelbagai aktiviti menarik.. wah !! dah kalau sebut menarik tu confirm la ibu ayah pun teruja kan ?

kidzania_go_quill_city_mall

ada 8 ( lapan ) aktiviti menarik untuk anak-anak, seperti :

  • Sharp Air Quality Control
  • Scott's Research Lab
  • Mc Donald's Fitness Centre
  • Magic Studio 
  • TV Studio
  • Volvo - Stop, look and wave
  • Court House
  • Recyling Centre

quill_city_mall_kidzania_go

dan paling menarik bila korang boleh tebus tiket KidZania Go ! secara PERCUMA bila korang membelanjakan RM 38.00 dalam satu resit di mana-mana outlet di Quill City Mall, Kuala Lumpur.. murah kan ? haa.. disamping dapat menimba pengalaman baharu dapat juga anak-anak mengisi masa lapang pada cuti sekolah ni..

oh !! sudah tentu kakak akan bawa Nur Aiman dan Nur Aina nanti.. dorang pun dah tak sabar sangat tu.. hee~

KidZania Go ! @ Quill City Mall, Kuala Lumpur akan mula beroperasi dari jam 10.00 pagi – 9.30 malam bermula 19hb Mac – 25hb Mac 2018..

untuk maklumat lanjut, korang boleh layari :

17 March 2018

KEKAL MENJAGA KULIT HALUS BAYI SELAMA 125 TAHUN, JOHNSON’S KEKAL UTUH

enama penjagaan kulit bayi No. 1 Malaysia, Johnson's® kini menyambut ulangtahun yang ke-125 !! dan untuk meraikan hari bermakna ini, Johnson's® menyeru para pengguna Malaysia berkongsi kegembiraan mereka dengan menyertai peraduan Johnson's®125 Years untuk berpeluang memenangi kotak tin vintaj edisi terhad dengan produk bersama cetakan khas nama pengguna di atasnya..

125_yeasr_of_johnson's


“kami menyediakan 1,000 unit kotak tin vintaj edisi terhad dan kami 
berharap dapat menghadiahkannya kepada pengguna yang paling setia.."

- Christy Yong, Pengurus Pemasaran Kanan Johnson & Johnson Malaysia


untuk mengambil bahagian, anda hanya perlu mengambil foto kenangan kegemaran anda dengan produk Johnson’s®, tuliskan kapsyen ringkas yang menggambarkan kenangan tersebut dengan hashtag #Johnsons125Years, dan muat naiknya di halaman Facebook anda.. setiap minggu selama 8 minggu berturut-turut, 125 pemenang dengan penyertaan yang terbaik akan dipilih untuk menerima hadiah..

KLIK SINI –> KAKAK DAH ADA SATU !!

mengulas mengenai kejayaan Johnson's® sejak 125 tahun yang lalu dalam mendapatkan kepercayaan para ibu dan pengamal kesihatan di seluruh dunia, Christy berkata bahawa jenama ini sangat memahami tentang kulit bayi melalui penyelidikan dan inovasi produk secara berterusan yang bukan sahaja membantu ibu menjaga anak-anak mereka, tetapi juga mengeratkan lagi hubungan mereka melalui ikatan kasih sayang ibu-bayi..

johnson's_125_years_anniversary

untuk ibu selebriti Scha Alyahya, masa kegemarannya dengan Johnson's® adalah ketika menikmati mandian buih bersama anaknya, Lara Alana.. hos TV, model dan pelakon ini mengakui bahawa jadualnya yang ketat, menghadkan interaksinya dengan Lara, sebab itulah dia suka mandi bersama anaknya..


"memandangkan masa mandi adalah waktu yang sangat berharga untuk saya, 
saya cerewet dengan pilihan produk mandi untuk melindungi kulit Lara.. produk 
mandian Johnson's® adalah pilihan saya.. ia menyediakan pelembab dan nutrisi yang 
tahan lama untuk saya dan Lara, menjadikan kulit kami lembut dan sihat. Lara 
juga merupakan peminat produk Johnson's®, dan saya harap dia juga akan menjadi 
ibu Johnson's® untuk anaknya suatu hari nanti..”

- Scha


johnson's_baby_lotion

apa detik kegemaran korang dengan Johnson's® ? hee~ mesti ada kan ? jadi !! jangan lupa untuk muat naik foto dan kapsyen dengan hashtag #Johnsons125years hari ini ! untuk maklumat lanjut tentang peraduan ini, layari :

16 March 2018

SURYA CHLOROPHYLL KAYA DENGAN KHASIAT TUMBUHAN SEMULAJADI TANPA BAHAN PENGAWET

bila usia makin meningkat dengan jadual sehari-hari yang sangat sibuk membuatkan kesihatan kakak menjadi taruhan dan paling ketara apabila kulit kakak menjadi kusam dan nampak letih.. emph.. memang tak best sebab kena tepek bedak tebal-tebal untuk menghilangkan cela pada wajah..

surya_chlorophyll_lychee

tak makan sayur ? takut dengan makanan berwarna hijau ? sangat memilih dan hanya makan sayur-sayur tertentu ? hee~ biasa la tu kan.. kakak pun sama dan ianya adalah punca kesihatan terganggu sebab diet tidak seimbang.. haa.. kenapa kena makan sayur berwarna hijau ?

menurut kajian dari pakar kulit sedunia :

  • 50% daripada kerosakan kulit adalah disebabkan oleh keturunan
  • 25% disebabkan oleh makanan dan minuman
  • 15% berpunca dari alam sekitar ( pencemaran )
  • 10% melalui aktiviti seharian

dan !! 35% daripadanya boleh dikawal dan diubah oleh diri kita sendiri dengan mengamalkan makanan dan minuman yang dihat disamping menggunakan produk penjagaan kulit yang sesuai..


KHASIAT KLOROFIL


klorofil adalah sebahagian daripada tumbuhan yang mengandungi anti-oksidan yang tinggi, anti-radang yang berkhasiat untuk membantu penyembuhan kecederaan termasuk luka dalaman.. selain itu, klorofil juga mempunyai vitamin dan nutrien yang sangat diperlukan oleh sistem kardiovaskular, otot dan kesihatan saraf..

surya_chlorophyll

ia juga membantu :

  • melancarkan proses detoks ( badan dan hati )
  • meningkatkan hemoglobin dan sel darah merah
  • melindungi kulit dan menjadikan kulit lebih sihat ( rehydration )
  • mengatasi masalah badan berbau

KEISTIMEWAAN SURYA CHLOROPHYLL


penerimaan rakyat Malaysia tentang pengambilan makanan tambahan berunsur klorofil sangat rendah dan ada yang tak tau pun kepentingan klorofil dan membuatkan Surya Chlorophyll hanya dikonsumsi oleh mereka yang sangat mementingkan kesihatan.. menyedari keperluan itu, sebotol gemuk yang kaya dengan khasiat klorofil ini juga diperbaharui mengikut selera orang kita.. ya !! kakak pilih perisa Laici..

surya_chlorophyll_lychee_khasiat_klorofil

cara pengambilan pun sangat senang, korang cuma perlu campurkan 25ml Surya Chlorophyll dengan 125ml air suam dan kacau rata sebelum minum.. kakak amalkan pada waktu pagi untuk menambahkan kecergasan.. ye la.. nak berhempas pulas dengan pelbagai aktiviti kan.. hee~

siapa yang kena jadikan Surya Chlorophyll sebagai rutin ?

  • mereka yang menitik beratkan soal kecantikan kulit
  • mereka yang tak makan sayur
  • mereka yang mempunyai masalah jerawat
  • mereka yang mempunyai bau badan yang tidak menyenangkan
  • mereka yang berusia 4 ( empat ) tahun dan ke atas

kakak, suami dan anak-anak memang sangat memilih dalam soal pemakanan.. bukan memilih makanan yang seimbang sebaliknya lebih kepada makan makanan rapu yang tah pape dan kadang kala, sayur pun tak ada dalam menu.. risau dengan tumbesaran anak-anak, kakak memilih untuk mencuba Surya Chlorophyll dalam perisa Laici.. emph.. sedap dan memang rasa macam laici.. hee~ manis buah dan tak terasa macam minum minuman kesihatan pun..

semua tahu kan, kalau nak dapatkan khasiat terus dari sayur-sayuran hendaklah makan sayuran tersebut secara mentah.. tapi !! berapa ramai pulak boleh kunyah dan telan sayur mentah-mentah ? haa.. sebab tu bila ada inisiatif untuk kakak membantu menambah zat pemakanan dalam menu harian anak-anak, kakak akan buat.. tak salah mencuba kan.. lagi-lagi bekalan makanan yang diperakui kualitinya..

2017122117582103198


SURYA CHLOROPHYLL


  • didatangkan dengan perisa Peach dan Laici
  • TIDAK mengandungi bahan pengawet
  • telah diperakui HALAL / GMP / HACCP
  • mendapat pengesahan dari BioNexus Key Message Certified
  • mengandungi klorofil yang telah diekstrak dari daun Mulberry
  • sumber alkali semulajadi yang sangat sesuai untuk pembersihan dalaman

bestkan ?

mestilah !! kalau tak best, kakak tak tulis tau.. hee~ kalau korang nak rasa BEST tu jugak, boleh layari :



mekap tu mekap jugak, cantik luaran.. tapi dalaman kena jaga jugak tau.. jangan sampai berkarat teruk.. hee~


KLEENEX® FACIAL TISSUE SKINCARE MENJAGA KULIT DAN MENGURANGKAN PENYEBARAN BAKTERIA

menjadi ibu yang sibuk dengan urusan sehari-hari membuatkan kakak kurang sempat mengambil tahu soal kebersihan kulit.. lagi-lagi kulit muka.. erk.. kadang-kadang tak sempat nak cuci muka dan tak sedar pun kulit muka kakak mula rosak perlahan-lahan..

Kleenex-Skincare-Facial-Tissue

dalam sehari, ntah berapa kali agaknya kakak mengutil permukaan kulit muka sebab tak selesa tapi terleka.. hee~ best kot kan.. dalam kakak tak sedar rupanya itu adalah cara bakteria membiak melalui kuku / tangan yang tidak bersih dan menggangu kebersihan kulit.. dah la pakai mekap tak reti nak basuh bersih..

berapa kali korang sentuh kulit muka korang dalam sehari ? haa.. mesti tak kira kan ? kan ? kalau kakak cakap, dalam sehari tak kurang dari 350 kali kita akan menyentuh kulit muka kita bermaksud, setiap minit korang akan menyentuh kulit muka korang.. erk..

kleenex_skincare_facial_tissue

masa korang tengah membaca ni pun korang dok membelek muka korang kan.. ada yang pegang dagu la, pipi la.. hee~ jom kita siasat !!

HANDS UP !!

pegang handphone, bukak pintu, pakai kasut, basuh pinggan, lap tangan kat kain buruk, buka pintu kereta dan secara automatic sebenarnya kelakuan tersebut adalah tindakan auto refleks yang kita tak sedar.. dan setiap kali kita menyentuh kulit wajah kita, penyebaran bakteria akan berlaku dan menyebabkan masalah jerawat.. larat ke korang setiap minit nak pergi cuci muka dengan pencuci muka ? hee~


kakak tak larat dekkkkk.. sebab tu kakak akan cuba cari jalan untuk memudahkan urusan sehari-hari kakak disamping menjaga kesihatan kulit untuk mengelakkan masalah bakteria semakin berleluasa.. kakak bijak kan ?

rezeki kakak..

26001327_1719910304727467_2790234515481780226_n

baru-baru ni kakak diperkenalkan dengan Kleenex ® Facial Tissue Skin Care ( 3 ply ) yang mengandungi ekstrak Shea Butter dan Vitamin E yang mampu memberikan rasa lembut pada kulit.. katanya la.. kakak tak de nak percaya sangat.. benda-benda baik ni bukan selalunya betul..

kan ?

tapi bila kakak explore dan mencari maklumat tentang Kleenex ® terkejut gak la.. tisu pun siap buat ujian klinikal untuk mendapatkan pengesahan dermatologist.. kentang a.. tisu jek pun— tisu yang datang dengan 3 lapis pada setiap keping yang turut mengandungi Shea Butter dan Vitamin E ini bertindak melembabkan serta melembutkan kulit disamping membantu mengurangkan masalah keradangan dan sebab itulah kakak cakap tisu ni istimewa !!

untuk maklumat lanjut, korang boleh explore link kat bawah ni.. 

 

LAMAN WEB : www.kleenex.com.my


12 March 2018

APA SAYA NAK BUAT KALAU ANAK SAYA KENA BULI DI SEKOLAH ?

Allahu.. remuk redam hati seorang ibu bila dapat tahu anak kena buli kat sekolah.. kan ? anak yang kita besarkan ibarat menatang minyak yang penuh, takut tertumpah akhirnya ditumpahkan oleh anak orang lain.. haa.. apa nak buat kalau anak kena buli kat sekolah ?

anak_Saya_dibuli

ya !! baru-baru ni Nur Aiman balik dengan keadaan baju yang sangat kotor.. hee~ mula tu kakak tak de la rasa apa pun sebab budak lelaki dan dalam fasa nak membesar kan.. biar kan jek la.. memang rutin encik suami untuk asingkan semua baju kotor kat dalam bakul-bakul khas..
dan semua bermula kat situ la..


“roslan ( bukan nama sebenar ) tiba-tiba tendang abang dari belakang, abang jatuh..”


ada kesan tapak kasut pada bahagian belakang baju Nur Aiman.. jeng !! walaupun tak de riak sedih ataupun simptom murung pada Nur Aiman, ibu bapa mana yang tak risau kalau ada kesan macam tu kat baju sekolah anak kan ( masa tu la rasa nak marah siapa yang cipta baju sekolah kaler putih.. hahaha~ sakit tangan mak menyental tau.. ) sesi soal siasat pun bermula dan memang itu bukan tugas kakak.. dalam kes soal – jawab, encik suami akan ambil alih sepenuhnya..

ala.. semua tau kot kakak memang baran kang belum sempat budak tu menjawab, dah kena.. hee~ jadi.. kita ambil langkah paling selamat untuk semua pihak, kakak masuk bilik kerja dan tutup pintu sampai sesi soal siasat tamat..


BETUL KE ANAK SAYA KENA BULI ?


kami, bukan sejenis ibu ayah yang akan percaya kata-kata anak 100% dan menidakkan pada kenyataan pada sebelah pihak lagi.. Nur Aiman kata dia ditendang dari belakang dan terjatuh kemudian disepak beberapa kali.. em.. kalau korang kat tempat kakak dan suami, apa yang korang buat ? hee~ selain tenteramkan anak, apa lagi ?

ya !!
siasat !!

pertama-tama.. kakak mainkan peranan sebagai ibu untuk hubungi guru kelas Nur Aiman dan bertanyakan situasi tersebut.. dan.. memang tak de jawapan selain “saya akan siasat perkara ini..” sebab masa tu bukan waktu cikgu tersebut.. dan kakak ambil keputusan untuk hubungi ibu anak tersebeut.. haa.. borak pun cara mak mak la.. tak de la nak marah-marah ke apa cuma yang kakak tekan kan..


“saya takut anak saya yang mulakan dulu, sebab tu saya nak tau keadaan yang
sebenar dari pihak Roslan ( bukan nama sebenar ) pula..
betul ke Roslan ada tendang Nur Aiman tadi ?”


selalunya dalam keadaan macam tu, pihak yang satu lagi akan memberi respon.. ya !! bergantung pada ibu ayah juga sebab ada jek ibu ayah yang terlampau percaya pada kata-kata si anak.. hee~ tapi kalau ada keadaan macam tu, kita kena pandai tanya soalan yang tidak mengguris hati mana-mana pihak samada pihak anak kita ( mangsa ) atau pihak yang melakukan ( pemangsa )..

anak_Saya_dibuli


“biasa la tu puan, anak lelaki nak membesar memang lasak sikit..”


oh !! tak BIASA pada saya sebab ada kesan lebam dan melecet pada beberapa bahagian tubuh badan Nur Aiman.. hee~ usai solat Maghrib kami bersiap-siap ke klinik untuk membuat pengesahan dari pihak yang lebih pakar..


1. BAWA ANAK KE KLINIK


jika ada sebarang kesan seperti lebam dan luka, sebaiknya terus ke klinik untuk buat rawatan dan minta surat dari pihak doktor.. macam kes Nur Aiman, memang ada beberapa kesan lebam dibelakang badan dan merah di leher seperti dicekik.. hee~ ibu senyum jek.. serius ibu tak marah marah sebab Nur Aiman ambil langkah yang betul dengan tidak membalas semula tindakan Roslan tadi.. kalau tak, confirm teruk ibu kena amuk dengan ibu ayah Roslan..

tak kisah la kalau dibuli atau membuli selagi ada sebarang kesan yang NAMPAK, pergi untuk checkup.. doktor klinik yang kami pergi ni pun ada bagitau memang banyak kes buli yang melibatkan pelajar sekolah rendah dan keadaan tu semakin teruk.. em..

tujuan kami minta surat ? untuk pantauan pihak sekolah dan menjaga keselamatan Nur Aiman nanti nanti..

anak_Saya_dibuli
bawa anak ke klinik untuk rawatan susulan takut ada inside injury.. kalau luar kita nampak la tapi kalau kat dalam, tak nampak weyh..

untuk kakak dan suami, kenyataan konsisten dari Nur Aiman sangat penting.. umum kena tau.. anak yang pandai menipu adalah anak yang bijak tapi tindakan dari ibu ayah yang ‘mengizinkan’ anak teruskan penipuan..


2. REKOD PERBUALAN ANAK


kakak tak percayakan Nur Aiman ? ya !! Nur Aiman pun budak lelaki yang baru nak membesar.. lasak dan panjang akal memang YA.. hee~ kakak tak nafikan.. tapi untuk kakak percaya sepenuhnya pada Nur Aiman memang tak.. ada juga rasa ragu-ragu.. itu kalau betul Nur Aiman adalah mangsa buatnya kalau dia adalah pemangsa ? dia yang mulakan dulu.. haa.. sebab tu kakak ambil langkah selamat untuk rekod setiap perbualan dengan Nur Aiman tentang kes yang berlaku supaya dapat kesan mana yang silap..

orang kata.. naluri ibu tu betul dan tepat.. kan ? ya.. Nur Aiman dibuli dan sampai ke harini, kenyataan dari Nur Aiman masih konsisten cuma ada beberapa part yang dia tak ceritakan tapi disampaikan oleh cikgu kelas dia.. em.. ape lagi.. makan rotan gak la..


3 : AJAR ANAK MINTA MAAF


apa pun keadaan, ajar anak untuk minta maaf..


“kenapa abang kena minta maaf ? bukan salah abang.. 
Roslan yang mulakan dulu.. abang tak salah pun..”



ya !! memang Nur Aiman tak salah..



“the first to apologize is the bravest, the first to forgive is the strongest..”


ianya bukan satu permintaan tapi ARAHAN yang Nur Aiman kena buat dan alhamdulillah.. dia dapat lakukan dengan jayanya bila cikgu kelas Nur Aiman bagitau tindakan yang Nur Aiman ambil.. sejuk hati makk.. hee~ tak salah pun ajar anak untuk minta maaf walaupun bukan salah dia ( kalau ikut baran kakak, memang salah dia sebab buka ruang untuk kawan membuli.. )


4 : JANGAN UNGKIT


kalau kita yang dah dewasa ni pun tak suka bila kesilapan kita diungkit, sama juga dengan anak kecik.. memang dorang belum besar mana untuk faham semua ni tapi kita yang dah dewasa ni seeloknya main peranan dalam menyelesaikan masalah sebaik mungkin.. walaupun nak masuk seminggu, kami ; suami + isteri tak pernah ungkit dan bertanya lagi apa yang berlaku minggu lepas dan lepaskan macam angin.. hee~ Nur Aiman okay dan Roslan pun okay.. jadi.. buat pe kami nak sibuk sibuk untuk TAK OKAY.. kan ?

jangan ungkit bukan bermaksud lupakan.. sesekali kakak pesan pada Nur Aiman untuk tidak memanjangkan cerita dan berkawan dengan mereka yang baik-baik jek.. sebab anak bukan depan mata kita, maka.. tawakkal jek dan berserah 200% kepada Dia untuk terus menjaga anak-anak kita..


5 : BIAR PIHAK SEKOLAH AMBIL TINDAKAN


yeeeeeee.. itu anak kite tapi bila kejadian berlaku kat sekolah, sebaiknya lepaskan 100% tindakan dari pihak sekolah.. bukan bermakna korang jangan masuk campur, boleh jek amik tau tapi jangan melebih-lebih.. dah banyak kes kakak tengok ; anak, bila depan mata pijak semut pun tak mati tapi bila jauh dari pantauan ibu ayah.. mula buat perangai ( biasanya anak yang selalu dikongkong dan diberi kepercayaan 200% oleh ibubapa ) dan kalau anak diheret masuk ke bilik disiplin, ibu ayah tak boleh terima sebaliknya marah-marah dan menegaskan anak mereka bahekkkkkkkkk sangat dan takkan buat salah..

BIG NO !!

bila depan mata, anak itu adalah anak kita.. tapi bila di sekolah.. anak itu adalah tanggungjawab cikgu di sekolah dan ibu ayah hanya memantau ( kena faham ya.. bukan bermakna tidak perlu ambil tahu LANSUNG sebaliknya wujudkan hubungan baik dengan pihak sekolah untuk memantau perkembangan sehari-hari anak.. )

jangan sesekali melepaskan sepenuhnya tanggungjawab kepada cikgu.. kalau kesalahan anak di sekolah memang sepatutnya lah tindakan diambil oleh pihak sekolah supaya menjadi pengajaran untuk pelajar lain..


KESIMPULAN


dari kes Nur Aiman, kakak dan suami simpulkan.. dorang nak bergurau tapi gurauan terlampau kasar dan Nur Aiman memang tak biasa bergurau kasar.. hee~ dan dia la jadi mangsa.. tak de rasa sakit hati atau nak marah-marah kat mana-mana pihak.. itu tak penting.. yang penting Nur Aiman tau macamana nak handle masalah dia ( sebaik mungkin dia sorokkan nama Roslan sebab taknak ibu marahkan Roslan.. hee~ ) dan jadi lelaki yang budiman yang pandai minta maaf dan memberi maaf..



“seorang muslim ( yang baik ) adalah yang tangan dan lisannya tidak menyakiti orang lain..
- HR. Bukhari no. 10 dan Muslim no. 40


Nur Aiman ada cakap haritu..


"abang akan jadi doktor.. abang akan rawat semua budak yang kena buli..
free je.."


hee~ aamiin-- doakan Nur Aiman ya !!


11 March 2018

VARIASI LAKSA SEDAP BERBALOI DI LAKSAAMANA DAMANSARA UPTOWN


menjadi ibu dan surisuami sepenuh masa yang menjalani rutin harian sangat sibuk mengemas dan memasak membuatkan kakak sendiri rasa jemu makan makanan masakan sendiri.. hee~ ye la.. sesekali nak juga rasa air tangan orang lain kan ? haa.. kali ni MAKAN APE TU ? akan membawa korang jauuuuuuuuhhhhhhh ke Damansara Uptown untuk merasai masakan tradisi Malaysia – Singapura yang kalau salah masak, confirm tak sedap..

makanan_tradisi_singapura_malaysia

agittew--

kakak kalau bab makan makan memang happy sampai tertinggal masalah kat belakang.. hee~ bawak perut kosong dan nikmati semahunya.. memang kakak tak sangka gak la ada jugak makanan yang sedap, sesuai dengan anak tekak orang Melayu kakak kat area Damansara Uptown tu..


LAKSAAMANA DAMANSARA UTAMA


terletak di tengah-tengah kawasan padat peniaga mencari rezeki di Damansara Uptown, Laksaamana bangkit dengan mengekalkan tradisi nenek moyang dan menggabungkan budaya kedua-dua buah negara iaitu Malaysia dan Singapura.. mengadun herba dan rempah dengan baik untuk mencipta kelainan disamping memperkembangkan rasa asli, Laksaamana menawarkan lebih dari 15 menu berlainan untuk para pengunjung..

laksaamana_damansara_utama


MENU LAKSAAMANA DAMANSARA UPTOWN

haritu kakak sempat la try signature dish dorang :

laksa_sedap_damansara_uptown
Nasi Legend The Big Deal – RM 14.90
Dry Spicy Laksa – RM 9.90

asam_laksa_sedap_damansara_uptown
Royal Laksa – RM 9.90

cukup rasa – perfect !! dan kakak suka kesemuanya !! hee~ lagi-lagi part laksa tu.. kalau ikutkan tak cukup jek semangkuk puas gak la kakak menahan haa.. memang kalau takat RM 9.90 tu, dah masuk dalam kategori puas hati habis.. dan kalau korang memang hantu laksa dan mencari kelainan variasi laksa kat Laksaamana ni memang antara yang terbaik..




kalau korang memang tak dan nak singgah kedai, jangan risau.. sebab Laksaamana turut menyediakan perkhidmatan foodtruck dan katering untuk korang sama-sama menikmati makanan dorang.. cuma korang track jek lokasi dorang kat Instagram / Facebook Laksaamana untuk tahu lokasi terkini.. dan jangan risau.. kesemua makanan mereka confirm HALAL dan bersih..

asam_laksa_sedap_damansara_uptown
mudah gerak dan menyebarkan rasa sedap sekitar Damansara.. hee~ kejar dorang tau !!

kalau korang dah terliur tu, memang kena bertindak cepat la.. haa.. nak singgah mana ?

LAKSAAMANA DAMANSARA UPTOWN
No. 83, Jalan SS 21 / 37,
Damansara Utama,
47400 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan

LAMAN WEB : www.laksaamana.com