27 September 2017

AKTIVITI MENARIK YANG BOLEH DILAKUKAN DI LEGOLAND SEMPENA 5TH BRICKVERSARY

bila cakap pasal Legoland, tak tentu arah anak-anak kakak ha.. hee~ ade yang tak tido malam, ade yang sampai mimpi-mimpi ha.. punya teruja nak sertai sama 5th Brickversary Legoland ni.. dan baru-baru ni tertunai sudah salah satu impian Nur Aiman dan Nur Aina untuk 'jumpa' Legoland.. ya.. tak sangka impian mereka sedikit awal dari jangkaan kakak.. 


dah memang tempat untuk kanak-kanak, tentulah mereka yang paling teruja terok untuk explore segala aktiviti yang ada kat sana dan jangan lupa join semua aktiviti dan kumpul pelbagai hadiah yang telah disediakan..


sebelum mulakan pengembaraan, korang kena la ade SHOW GUIDE untuk membantu korang meneruskan penerokaan dengan lebih teratur.. kiranya senang la nak susun masa, nak pergi mana dulu, apa nak buat dulu.. haa.. camtu.. kalau la tak dapat brochure ni, tak pe.. korang save jek gambar ni.. sebab kakak malas nak pegang kertas, jadinya kakak save kat dlaam handphone.. hee~

dah ade ni baru lah boleh susun perjalanan dengan baik.. hee~
dengan setiap tiket masuk ke Legoland, korang akan dapat satu kad gores dan menang.. serius.. dan kad yang bertuah akan mendapat percutian PERCUMA ke Legoland Jepun untuk 4 orang.. woahhh-- syok kan ? hee~ sebab PERCUMA tu, semua pun layak.. 


kiranya kakak haritu masuk dengan 4 tiket kan, jadi kakak dapat la 4 tiket gores dan menang.. tapi !! kitorang tak dapat la yang hadiah percutian tu.. tapi kakak dapat :

  • 10% OFF FOOD AND BEVERAGES WITH MINIMUM SPENDING OF RM 100.00
  • FREE ONE ICE CREAM WITH MINIMUM SPENDING OF RM 50.00 IN A SINGLE RECEIPT
kira okay la kan.. siapa nak bagi ? hee~ dapat la jimat sikit ha.. kalau kakak tak dapat, maknanya peluang korang nak dapat tu HADE !! try la.. mana tau rezeki kan..

LEGOLAND 5TH BRICVERSARY

banyak sangat aktiviti untuk korang dengan anak-anak habiskan masa bersama.. ye la.. dah penat bekerja kan, sampai la masa nak luangkan masa.. haa.. 

Nur Aiman cakap "kacang jek ni.."
di sudut City Stage Holding Area ( dari pintu masuk utama Theme Park menghala ke kanan ) ada khemah ( kakak tak sempat snap, anak-anak dah berlari masuk ke khemah.. hee~ ) untuk buat dan menang.. haa.. nanti ade staff Legoland akan bagi bentuk-bentuk yang telah siap untuk ditiru semula.. mengikut kreativiti masing-masing la nak warna ape bagai.. 

untuk Nur Aiman, takat 5 minit tak sampai.. dah siap.. hee~ dapat la sedikit reward dari Legoland untuk buat kenangan.. 

** sila rujuk gambar SHOW GUIDE yang kakak sediakan kat atas tu ya..

Nur Aiman jek sempat ha sebab Nur Aina sibuk shopping.. hee~
tak la !! bukan berlegar-legar.. tapi ikut jadual yang kakak share kat atas tu, ada masa masa dorang akan keluar untuk buat persembahan ala-ala gedik.. gittew-- time tu la korang nak kasi can anak-anak peluk - lepuk - cium LEGO sebesar ini..

bukan satu tempat tau.. tapi ada beberapa tempat yang korang boleh 'rehat' sekejap dan layan persembahan 'orang' LEGO ni dan salah satunya dekat STAR WARS.. haa.. kakak tak sempat tengok hari tu ( pempaham jek la.. dapat anak spesis Mermaid, memang nak cari tempat berkubang saje.. ) tapi nanti korang boleh pergi..



NAK MAIN APA DULU DI LEGOLAND ?

ini soalan yang bermain-main kat benak kakak sepanjang perjalanan dan belum ada lagi cadangan dari mana-mana blogger untuk mula bermain dari mana.. haa.. sempena Legoland 5th Brickversary ni, kakak cadangkan korang tengok cuaca dulu.. hahahaha~


sebab !!

masa kakak pergi haritu, mendung dan sebaik saja tayar kereta cecah masuk ke sempadan negeri Johor, hujan lebat weyh.. kalau ikut satu sudutnya dan ada rezeki, sampai di Nusajaya cuaca akan beransur cerah.. tapi kalau nasib tak baik memang berterusan hujan la..

kalau cuaca cantik, kakak syor kan korang masuk THEME PARK dulu.. main kat dalam tu sampai letih.. dari pagi ( seawal 10.00 pagi ) sampai pukul 2 - 3 petang pun dah okay kot.. lepas tu baru terjun kat WATER PARK.. kasi cuci peluh-peluh.. hee~

apa-apa pun.. bergantung pada cuaca.. kalau cerah, mungkin korang boleh ke THEME PARK dulu untuk main segala jenis permainan yang telah disediakan.. antaranya :

ni kat KINGDOM.. banyak roller coaster.. hee~ boleh la try nanti..
dan setiap 'daerah' yang kakak share tu, ada beberapa jenis mainan yang korang boleh cuba.. serius memang akan leka dan seronok..

firstime !!! hahaha~ orang lain seme nak tercabut jantung.. Nur Aina relax jek siap ajak naik yang pusing-pusing tinggi punya.. huu~ tak la mak nak !!
ya !! kali pertama kakak dan agak kelam kabut sebab tak tau mana nak start.. anak-anak plak sibuk nak main air, nak main air.. hee~ jadi.. mana ade jek la ye.. hahahaha~ sepatutnya kami masuk ke WATER PARK pada jam 1 petang sebab taknak anak berjemur lama sangat kat dalam air..

kakak kena paksa !! hahaha~ pening sebelum ni pun tak habis lagi.. tambah lagi pening pusing-pusing..
salah satu tempat yang buat kakak betul-betul teruja..


ya !! MINILAND !! hee~ kakak dok la terfikir, berapa lama dorang dok menghadap benda kecik-kecik ni untuk membentuk pusat tarikan utama nega-negara yang di senaraikan.. bila kakak perhatikan, sedikit cannot brain la.. mungkin bukan bidang teknikal bukan bidang kakak.. hahaha~

pape pun kakak tabik spring kat Legoland Malaysia sebab 'membawa' masuk negara lain ke Malaysia dengan reka bangunan comel ni.. em.. sebenarnya tak kecik tau bangunan ni.. agak besar dan terlampau banyak LEGO telah digunakan..

korang kena singgah sini !! serius..



kalau anak korang dah besar sikit, bajet bajet nak lepas gian memandu.. haa.. sini !! hee~ tapi ada 2 level umur.. yang Nur Aiman, dia main kat tempat kanak-kanak dah besar.. dan Nur Aina main kat tempat kanak-kanak kecik sikit.. tak dapat nak main sama-sama sebab umur berbeza..

kenapa ?

geng-geng Nur Aiman seme budak besar.. rasanya dia jek kot yang 7 tahun.. tapi tetap cool macho gittew--
ya !! salah satu dari faktor keselamatan anak tu sendiri.. maklum.. kanak-kanak dah besar lagi agresif berbanding kanak-kanak kecik sikit.. jadi.. langkah keselamatan perlu dititik beratkan supaya tak de yang tercedera..


nampak ? hahahah~ lumba berdua jek la tu..

LEGOLAND WATER PARK

dah namanya anak-anak.. memang tak menyempat.. nak berendam.. hee~ pukul 12, belum sempat habis jalan-jalan kat Theme Park, dorang dah tarik tangan ajak ke Water Park.. nak tak nak.. itu yang mereka happy, kita ikut jek la..


ya !! tempat yang dorang tunggu-tunggu kan.. adoi... time ni dah masuk tengahari kot.. dan dorang tak lapar.. hahaha~ punya tanak membazir masa.. memang geram jek rasa tengok sorang-sorang ni..

orang kata kalau masuk Legoland ni memang dari pagi membawa ke petang, tu pun belum tentu puas.. memang anak-anak pulun berhabis masa main kat dalam tu haa.. lagi-lagi Nur Aiman sebab dia memang sejenis yang main LEGO, bonus besar la kat dia sebab dapat 'masuk' dalam dunia LEGO..


haa.. mana yang teringin dan belum pernah pergi lagi ke Legoland Malaysia ni, kakak rasa bulan ni la masa yang paling sesuai untuk korang sekeluarga explore apa yang ada kat pusat tarikan utama Negeri Johor ni..

puas ?

hahaha~ memang tak la !! in shaa Allah.. akan repeat dalam masa terdekat ni nanti.. korang pun kena pergi jugak tau.. bulan September dah nak ke penghujung.. plan la leklok..

NAK MAKAN APA DI LEGOLAND ?

auuummm-- hahaha~ dah main ape segala bagai, mesti la lapar kan.. kan ? kan ? tapi korang jangan risau sebab banyak jek cafe kat dalam tu.. kakak makan ape ? haa.. bab makan memang kakak takkan lepaskan peluang punya.. mesti kena rasa serba sedikit pun..


kakak try Set Nasi Lemak Chicken Chop - RM 33.00 dan Set Ayam Goreng - RM 25.00.. mahal ? hee~ seeloknya standby makan dari rumah ataupun sebelum masuk ya.. air mineral botol kecik pun RM 6.00.. maksudnya ? standby air mineral botol besar kat dalam beg ya..

eh !! nasib makanan yang kakak try tu sedap.. hahaha~ serius.. sambal nasi lemak memang cukup rasa.. korang kena try nanti.. makanan ni encik suami kakak beli kat WATER PARK yang tempat ombak tu.. haa.. situ..

ada juga kemudahan lain yang disediakan temasuklah changing room dan locker.. berapa sewa locker ? hee~ tarik napas dalam dalam tau.. untuk locker yang besar - RM 40.00.. ni memang korang boleh sumbat segala macam beg ni.. dan locker kecik - RM 20.00.. muat la 3 beg kecik kami..

em.. segala persoalan kakak dah berjawab tentang Legoland Malaysia.. memang tak cukup satu hari, dan korang pertimbangkanlah untuk UP kan bilangan hari.. tau !!

nah !!

WEBSITE : www.legoland.com.my
FACEBOOK : www.facebook.com/legoland.my
INSTAGRAM : @legolandmalaysia


terima kasih LEGOLAND MALAYSIA sudi menunaikan impian #duanur !! memang tak menghampakan.. hee~ in shaa Allah, ada rezeki kami akan singgah lagi !! selamat ulangtahun ke-5 !!

23 September 2017

TELEFON PINTAR DUA SKRIN TIGA KAMERA KELUARAN MEIZU

zaman semakin canggih dan telefon pintar merupakan salah satu 'aksesori' yang memang tak boleh ditinggalkan.. haa.. ye la.. kakak pun sama.. hee~ sampai tak terkejar dengan perkembangan dari pelbagai syarikat pengeluar telefon bimbit.. dan !! terkini !! Telefon Pintar Dua Skrin dan Tiga Kamera keluaran Meizu memberi impak positif dalam industri teknologi dunia am-nya dan Malaysia khas-nya..


HARGA MEIZU PRO 7 & PRO 7 PLUS

  • PRO 7 - RM 1 899.00
    • dilengkapi processor Mediatek Helio P25, 4GB RAM dan 64GB ruang penyimpanan data
  • PRO 7 PLUS - RM 2 799.00
    • dilengkapi processor Mediatek Helio X30 10 teras, 6GB dan 128GB ruang penyimpanan data
didatangkan dengan 3 warna elegan iaitu merah, emas dan hitam membuatkan telefon pintar ini mendapat permintaan tinggi saban hari.. ya.. korang boleh beli telefon pintar yang bergaya ini melalui Lazada, 11 Street dan Shopee..

SPESIFIKASI MEIZU PRO 7 & PRO 7 PLUS

kalau tengok pun memang tak perasan perbezaan antara PRO 7 & PRO 7 PLUS selain saiz skrin jek pon.. hee~ 
  • PRO 7
    • paparan skrin 5.2 inci
    • skrin AMOLED berukuran 1.9 inci dengan resolusi 240 x 536 ( Fenetre )
    • HD penuh
    • bateri berkapasiti 3000mAh
  • PRO 7 PLUS
    • paparan skrin 5.7 inci
    • skrin AMOLED berukuran 1.9 inci dengan resolusi 240 x 536 ( Fenetre )
    • QuadHd
    • bateri 3500mAh
dan !! kedua-duanya disokong pengecas pantas Meizu mCharge 4.0 dengan kuasa pengecas 25W ( 5V / 5A ) yang mampu mengecas sehingga 67% penuh dalam masa 30 minit.. sangat cepat dan luar jangkaan kakak !! serius.. lepas ni tak de la alasan lagi bateri telefon kong.. hee~

KEISTIMEWAAN MEIZU PRO 7 & PRO 7 PLUS

Meizu menggunakan gandian lensa RGB dan monokrom yang digunakan untuk kamera belakang dan ia menggunakan sensor Sony IMX 386 12MP f/2.0.. kalau korang perasan kat tajuk tu kakak ade sebut DUA SKRIN.. ya !! istimewanya PRO 7 & PRO 7 PLUS ada dua skrin iaitu di depan dan di belakang..

jelajah Meizu untuk memperkenalkan Meizu PRO 7 & PRO 7 PLUS telah pun bermula di 7 lokasi iaitu dari 22 - 24 September 2017.. dan kalau korang tak sempat nak pergi roadshow ni, korang boleh jugak singgah ke kedai pengedar yang berdekatan :

  • 1 Utama Shopping Centre - CONVERGENCE GADGET SDN BHD
  • FEDERAIL HIGHWAY - DIRECTD GADGET MEGASTORE
  • Low Yat Plaza - SNS NETWORK (M) SDN BHD
  • Megamall Penang - SATU GADGET DOT COM
  • Menara Pgrm TOWER 2 - SATU GADGET DOT COM
  • Pertama Complex - SOHO GADGET COMMUNICATION
  • Solaris Dutamas - DIRECTD PUBLIKA
  • Sunway Pyramid Shopping Mall - I APPLE MOBILITY

HADIAH PERCUMA

nak hadiah ? hee~ siapa tak suka barang PERCUMA.. kan ? dan !! kalau korang buat tempahan PRO 7, korang berpeluang memiliki ear phone Bluetooth Meizu E51 yang bernilai RM 299.00 manakala PRO 7 PLUS, korang boleh memiliki sebuah kotak hadiah premium yang bernilai RM 498.00 bersama earphone Bluetooth Meizu E51.. 

bestkan ?

ape lagi ? minggu depan gaji kan ? hee~ jom !! singgah dan belek-belek telefon pintar menarik ni.. mana la tau kan.. terjatuh hati.. dapat juga la dibuat tambah-tambah 'aksesori' yang ada..



PEMBELIAN SECARA ONLINE


dan !! untuk maklumat lanjut, korang boleh singgah sini :

21 September 2017

DoctorOnCall.com.my ; PLATFORM TELEKESIHATAN PERTAMA DI MALAYSIA

dah nak sakit, bukan kita minta pun kan ? hee~ nak tak nak memang kena berhadapan dengan pelbagai kemungkinan yang akan terjadi.. dan kakak sendiri, walaupun masih gigih konsisten dengan pelbagai jenis supplement memang tak boleh nak elak kalau dah nak sakit.. tambahan Nur Aiman baru lepas buat pembedahan tonsillectomy membuatkan kakak PERLU cari inisiatif untuk kekal sihat dan pelbagai back up plan..


lagi-lagi sejak dua menjak ni kakak dan family rajin travel dan penuhi jemputan untuk review.. ya !! memang risau juga kalau tiba-tiba anak-anak tak sihat.. memang tak tenteram la nak buat kerja.. hee~ tak kan la nak balik tanpa buat kerja kan ? bukan etika kerja kakak..

dan !!

rezeki kakak diperkenalkan dengan Doctor On Call ( DOC ) ni.. haa.. doktor online gak ni tapi DOC menawarkan perkhidmatan yang sama macam klinik-klinik atau hospital kat Malaysia ni dan istimewanya kita boleh dapatkan konsultasi terus dari lokasi di mana kita berada.. senang kan ? tak payah nak bersiap nak ke klinik atau hospital dah la tak sihat..

DOCTOR ON CALL

merupakan platform tele-kesihatan pertama di Malaysia yang dimiliki oleh Health Digital Technologies Sdn. Bhd yang menghubungkan pesakit dangan rangkaian doktor dan pengamal perubatan melalui kemudahan mesej, audio atau video..

diasaskan pada tahun 2016, dimana ia merupakan perkhidmatan perundingan perubatan dlaam talian yang hanya menghubungkan pesakit dengna doktor yang berpengalaman..

dalam menerajui usaha untuk penjagaan kesihatan dan pantauan ubat-ubatan, DOC bertekad untuk mempercepatkan perkembangan sektor tele-perubatan di Malaysia.. di Amerika Syarikat, 1.25 juta konsultasi secara panggilan telah didokumenkan pada sekitar tahun 2005 dan permintaan untuk perkhidmatan tele-perubatan dijangka akan meningkat kepada 27 juta pengguna menjelang 2018.. satu angka yang sangat tinggi.. hee~

macam mana nak dapatkan konsultasi dari DOC ?


kalau dah nama perkhidmatan online, memang kena DAFTAR dulu la kan.. tak boleh tidak ni.. hee~ senang je.. masuk ke https://www.doctoroncall.com.my/ dan klik kat tab REGISTER tu.. tak pe.. untuk yang tak berapa fasih berinteraksi menggunakan bahasa Inggeris, pun tak pe.. ikut je step ni..


masukkan data korang !! dan jangan lupa untuk pengesahan T & C yang tertera.. maaf.. kakak sedikit teliti dan kakak akan baca T & C walaupun panjang berjela.. hee~ nanti, korang akan dapat email pengesahan dari DOC.. dan boleh la mula sign in..

SAKIT APA YANG BOLEH MENDAPATKAN KONSULTASI ?

ya !! sesiapa sahaja yang berkaitan termasuklah pelbagai jenis penyakit seperti :

  • sakit kepala
  • masalah kulit
  • acid reflux
  • demam / batuk / selesema
  • luka kecil
  • jangkitan pada saluran kencing
  • sembelit
  • sakit mata
macam kakak, kakak sangat perlukan konsultasi untuk si Nur Aiman yang badannya dedar sejak dua hari yang lepas.. bila kakak Google dan cari punca, ada yang mengatakan ianya berpunca dari pembedahan membuang tonsil baru-baru ni dan membuatkan antibodi Nur Aiman lemah..

ye ke ni ? hee~

BAGAIMANA UNTUK MENDAPATKAN KONSULTASI ?

ada 5 kategori yang berkaitan iaitu :

  • General Health
  • Men's Health
  • Women Health
  • Sexual Health
  • Children's Health

dan tentulah kakak memilih Children's Health.. dan kotak bawah tu korang cerita la serba sedikit tentang keadaan korang cemana.. kalau kakak, itu la cara kakak bertanya.. hee~ simple dan padat.. kalau korang batuk ke rambut gugur ke, taip je..

dia sama macam kita jumpa doktor la.. kalau doktor nak diagnos penyakit kita, dia kena tau simptom yang mungkin menjadi punca.. 


korang boleh pilih medium apa untuk berinteraksi dengan DOC.. memandangkan kakak ni penyegan, kakak guna la CHAT jek.. hee~ sebenarnya kakak suka kumpul data yang berkaitan untuk rujukan kakak sendiri.. jadi, CHAT lebih sesuai..

tapi !! kalau korang nak cepat, korang boleh gunakan AUDIO atau pun VIDEO jek.. tak pe.. mengikut kesesuai korang la dan pastikan sambungan internet korang kuat dan laju la.. 


tak lama pun kakak tunggu dan pesanan kakak berbalas.. mula la sesi soal jawab antara kakak dengan DOC.. hee~ alhamdulillah.. semua berjalan lancar dengan service yang sangat cepat.. ni contoh kakak chat dengan DOC..

dah selesai konsultasi ?

korang boleh dapatkan ubat dari farmasi online yang disediakan oleh DOC..


dengan setiap pembelian RM 100.00 dan ke atas, tiada sebarang cas penghantaran tapi kalau kurang dari RM 100.00 korang akan dicas sebanyak RM 10.00.. ala.. ape la sangat dengan RM 10.00 kan kalau nak dibandingkan korang keluar ke farmasi dengan duit minyak lagi..

ya !! dah tentulah pengeposan sampai betul depan pintu rumah korang !! ngam best kan ? sangat sesuai la kalau korang tak sihat dan melepek tapi tak larat nak keluar untuk singgah ke klinik.. semuanya dengan DOC dari hujung jari..

APA KATA PENGGUNA ?

kalau kakak yang cerewet ni pun puas hati, apatah lagi pengguna lain.. kan ? kan ? hee~


kalau kakak tau perkhidmatan DOC semudah ini, memang kakak tak berani dah nak pergi klinik.. hee~ serius.. kakak memang takut jumpa doktor tambahan kos untuk konsultasi di klinik swasta pun dah cecah puluhan ringgit.. tapi dengan DOC, cuma RM 20.00 je.. sangat murah berbanding walk in ke klinik yang ada..

berbaloi ?

ya !! sangat berbaloi dari segi wang ringgit yang dilaburkan untuk kesihatan dan masa.. untuk rasa sayangnya kakak kat korang.. nah !! kakak kepilkan ini !!



20 September 2017

KINGSMAN: THE GOLDEN CIRCLE LEBIH BERGAYA, GANAS DAN TAK MASUK AKAL

siapa dah tengok Kingman: The Secret Service ? ** sepsket !! ** best kan ? dengan jalan cerita - watak - adunan grafik yang tak menghampakan.. ingat kan takat tu jek la ceritanya, tak sangka plak ade sambungan !! haa.. rupanya Kingman: The Golden Circle pun tak kurang hebatnya !! dan banyak plot diluar jangkaan kakak sendiri..


memandangkan hampir kesemua watak adalah watak asal, Kingsman: The Golden Circle memang tak payah beriya nak intro watak dan aktiviti dorang.. terus ke masalah dan jalan penyelesaian..  ** walaupun semakin smart dan hensem masing-masingnya.. hahahah~ **

kali ni, Eggsy ( Taron Egerton ) berhadapan dengan 'masalah' besar apabila identitinya hampir terbongkar dan markas Kingsman di London telah diserang.. semua mati hanya yang tinggal Merlin ( Mark Strong ) dan Eggsy jek.. dan bila dunia menjadi tebusan, membawa Kingsman ke penemuan organisasi bersekutu di AS.. huu~ bersama Merlin, Eggsy mencuba cari jalan penyelesaian dan telah membawa mereka ke Statesman..

dengan bantuan ejen Whisky ( Pedro Pascal ), ejen Taquila ( Channing Tatum ) dan ejen Ginger ( Halle Berry ) mereka perlu menyelesaikan misteri penyebaran dadah secara berleluasa oleh team Golden Circle.. ya !! satu dunia mengalami masalah ketagihan dadah kronik.. --> plot ni korang kena tengok dengan teliti.. kakak tanak share..


siapa yang peka ? hahaha~ mungkin korang akan rasa, banyak plot telah dikitar semula dari filem pertama --> orang jahat nak mengambil alih dunia dan Kingsman muncul saat dunia memerlukan mereka.. hee~ cliche sangat kan..

tapi !! keseimbangan watak antara lucu dan macho membuatkan filem ini semakin menarik.. ye.. tersangat banyak adegan kelakar yang membuatkan korang tak sempat nak bosan ataupun flashback plot untuk filem pertama..

siapa yang sedih masa Harry ( Colin Firth ) mati ari tu ? hee~ sila simpan sedih korang sebab Harry mana boleh mati !! ya.. mengalami alzheimer tetapi telah berjaya disembuhkan oleh Eggsy dan Harry telah mula bekerja dengan cemerlang.. hero mana boleh mati.. kan ? kan ? kan ? cuma tak bestnya, bila Harry ada, Merlin plak mati.. huu~ berkecai weyh.. tapi pengorbanan Merlin memang buat kakak terdiam sekejap.. walaupun dalam filem tak sempat nak sedih sebab plot terlampau laju, bila mengenangkan cara dia berkorban tu, memang 'sakit' la..

SIAPA ORANG JAHAT ?

kenal Julianne Moore pemenang Oscar tu ? haa.. kalini watak orang jahat, perempuan yang menggantikan Samuel L. Jackson memberi nafas segar dan suspen.. sebab Poppy ( Julianne Moore ) tak nampak jahat ponnnnnnnn--

dengan tindakan mengedar dadah keseluruh dunia, hanya dia jek yang ada code untuk melepaskan antidot bagi merawat masalah BLUERASHES akibat pengambilan dadah yang telah diracun oleh Poppy.. haish.. memang geram sebab jahat sangat..

ada kawan kakak cakap..


"asal Halle Berry dapat watak kecik jek ?" 


haa.. memang Helle Berry dapat watak kecik jek.. serius.. kesian dia.. tapi !! korang kena ingat yang MUNGKIN ada Kingsman 3 yang menyerlakan watak Helle Berry.. sebab !! hujung-hujung cerita Helle Berry yang asalnya cuma 'budak makmal' jadi ejen jugak !! haa.. dah level Eggsy tu la.. takkan pengarah nak 'matikan' dia kat situ jek kan ?

nampak ?

Kingsman: The Golden Circle memang LAJU dengan kerjasama dari pelakon yang peka dengan kerja kamera dan gerak balas yang pantas dan lancar menjadikan penonton turut tenggelam dalam plot.. hmm.. tak macam sesetengah filem yang kakak tengok, kadang-kadang tak tau sape tumbuk sape tetiba jek dah mati..

secara keseluruhan, Kingmsan: The Golden Circle berjaya mengetepikan James Bond dan Jason Bourne melayakkan mereka menjadi pengintip yang sangat menyeronokkan penonton.. tak terlampau serius, tak terlampau teknikal.. 

2 jam 20 minit akan membuatkan korang tersenyum dengan loghat British Eggsy sekaligus menenggelamkan hampir kesemua pelakon dari Amerika.. tak percaya ? ce g tengok nanti..


balik jek dari premiere haritu, Nur Aiman sibuk nak tau jalan cerita Kingman: The Golden Circle ni sebab dia memang suka filem / drama lasak - tembak menembak.. hee~ lelaki kot kan.. cumanya tak sesuai la nak bawak budak bawah 18 tahun tengok filem ni.. banyak nau perkataan F*CK yang keluar dari watak-watak.. takut nanti anak-anak terikut.. jadi.. kena tunggu Nur Aiman cecah 18 tahun nanti ** lagi 11 tahun.. hahahah~ **


terima kasih Shopee Malaysia sebab sudi jemput kakak.. hee~ nanti jemput lagi ye..
eh !! lupa kakak nak bagitau !! last sekali Eggsy kawen.. yeay !!! dengan siapa ? mesti korang berteka-teka kan ? kalau kakak kata Eggsy kawen dengan puteri Tilde cemana ? dan sekaligus menjadikan Eggsy, PRINCE.. hahahaha~ bagus la tu.. sama masuk air..

korang dah boleh tengok Kingsman: The Golden Circle kat Golden Screen Cinema mulai 21 September 2017 tau.. g beli tiket dan nikmati ke-macho-an Eggsy.. hee~ tak !! tak !! nikmati susunan plot dari Matthew Vaughn.. memang menarik.. 

19 September 2017

PART 1 - TONSIL MEMBENGKAK ; PERLU ATAU TIDAK DIBEDAH ?

em.. masa berlalu tanpa sedar.. hee~ serius tak sedar.. diam tak diam dah nak masuk sebulan Nur Aiman buat minor surgery untuk buang tonsil yang semakin hari semakin membesar.. ntah.. ada sesetengah pendapat kata "ala.. nanti surut la bengkak tu.. amalkan bla bla bla bla.." tapi kakak ni sejenis yang tak dengar cakap cakap orang.. degil la katakan.. hahahah~ Tonsil Membengkak ; Perlu Atau Tidak Dibedah ni ? jom !!


kalau pada kakak, memang tak payah nak sampai nak bedah seme kan.. tapi lain pula pendapat pengamal perubatan profesional.. em.. bulan 12 tahun 2016.. memang agak busy dengan persiapan Nur Aiman nak masuk darjah 1 dan Nur Aina masuk tadika.. teruja memang teruja tapi tak sangka kesibukan kakak bagi efek kat kesihatan Nur Aiman dan Nur Aina..


walaupun demam setakat 24 jam, rupanya ada benda membengkak kat dalam.. ya !! tonsil dorang selalunya membengkak dan kemudian akan surut lepas elok demam.. tapi kali tu, tak elok elok jugak.. risau ? memang risau sangat la kan.. hee~

doktor on antibiotik dan pelbagai lagi ubat demam.. standby.. dan kakak pun tak lupa bekalan supplement untuk anak bertuah ni.. masuk ke bulan 5 tapi masih dalam kondisi yang sama.. hee~ ntah.. perasaan masa tu bercampur-campur..

direzekikan.. satu hari tu ade masa terluang sikit.. singgah la klinik untuk buat pemeriksaan.. Nur Aina batuk-batuk dan takut berjangkit kat Nur Aiman.. nasib la klinik panel dan dari staff nurse sampai la ke doktor semua kami kenal.. ibarat rutin datang melawat kalau ade tanda-tanda tak sihat..

dalam dok buat pemeriksaan kat Nur Aina, mintak doktor cek sekali Nur Aiman.. haa.. masa tu la doktor bagi tau, tonsil Nur Aiman membengkak hampir menutup laluan udara kat dalam mulut..

sebagai ibu.. bohong la kalau kakak tak perasan perubahan Nur Aiman.. dari segi makan, memang dia tak tolak lansung la tapi bila tidur dia berdengkur, selalu gelisah, bad mood, cepat letih ( tapi dia lawan rasa letih ; dia jadi bad mood ) dan bila Nur Aiman bad mood, ibu pun ikut sama la bad mood.. hahahah~ semua jadi kucar kacir..


"dah besar sangat ni puan.. saya keluarkan surat hospital dan boleh
buat rujukan di ENT.. mana-mana hospital pun boleh.. sebab ni open letter.." 


nampaknya debaran makin kuat.. berombak teruk kat hati seorang ibu yang kacak ini.. hahahah~ tak pe la.. kami pun akur dan terus buat pemilihan hospital terbaik untuk Nur Aiman..

NUR AIMAN SAJA ?

tak.. sebenarnya open letter tu untuk dua-duanya.. hee~ tapi yang dalam kondisi kritikal adalah Nur Aiman.. Nur Aina okay lagi.. cuma perlukan rawatan jek.. kata doktor tu la.. tak pe la.. kami usaha jek mana yang termampu..

APA ITU TONSIL ?

tonsil adalah gumpalan tisu limfoid ( sub - epitelium ) yang terletak di bahagian tekak ( oropharynx ) dan setiap manusia mempunyai 2 biji tonsil yang berbentuk bujur ; terletak di dinding sisi tekak diantara riang anterior ( anterior pillar ) dan tiang posterior ( posterior pillar )..

saiz sebenar tonsil adalah lebih besar dari apa yang kita dapat lihat kerana ianya memanjang ke arah lelangit, memanjang ke arah pangkal lidah dan memanjang ke arah lengkung palatoglosal di sisi..


TONSILITIS

haa.. ni la sebenarnya peringkat awal anak-anak kakak.. hee~ radang yang  ada pada tonsil yang disebabkan oleh jangkitan virus atau bakteria.. cemana nak tau ? haa.. anak-anak kakak memang ada sakit tekak.. kalau nak kata berpunca dari virus, tonsil akan sembuh dengan sendiri.. tapi ni tak !! walaupun dah habis antibiotik, tetap la taknak menyusut..

sebab tu kami bersetuju dengan pendapat pakar ENT untuk meneruskan tonsilektomi..

LAGU CINTA PILIHAN KAKAK SEMPENA ANNIVERSARY KE-8, DISEMBER NANTI

dah memang menghadap laptop jek kakak ni kan.. hee~ confirm dok layan youtube.. dan dok pusing la lagu-lagu yang ntah ape tajuk nya.. masalah kakak, kakak tak dengar lagu tapi kakak 'dengar' lirik.. haa.. gittew-- dan hati ni terpaut kat satu lagu cinta.. ntah cemana boleh ke - arah - itu pun tak tau ni..


tak.. tu bukan tajuk lagunya.. hee~ pernah dengar nama kumpulan Virgoun ? ye.. kakak pun tak pernah dengar.. nak menyebut pun tak tau mana yang betul.. vir - ga - un atau vir - gown.. tajuk lagu yang kakak maksudkan, SURAT CINTA UNTUK STARLA..


ku tuliskan kenangan tentang
caraku menemukan dirimu
tentang apa yang membuatku mudah berikan hatiku padamu

takkan habis sejuta lagu
untuk menceritakan cantikmu
'kan teramat panjang puisi 'tuk menyuratkan cinta ini

telah habis sudah cinta ini
tak lagi tersisa untuk dunia
karna telah ku habiskan sisa cintaku hanya padamu

aku pernah berfikir tentang
hidupku tanpa ada dirimu
dapatkah lebih indah dari yang ku jalani sampai kini

aku selalu bermimpi tentang
indah hari tua bersamamu
tetap cantik rambut panjangmu meskipun nanti tak hitam lagi

bila habis sudah waktu ini
tak lagi berpijak pada dunia
telah aku habiskan sisa hidupku hanya untukmu

dan telah habis sudah cinta ini
tak lagi tersisa untuk dunia
kerna telah ku habiskan sisa cintaku hanya untukmu
untukmu, hidup dan matiku

bila musim berganti
sampai waktu terhenti
walau dunia membenci ku kan tetap di sini

bila habis sudah waktu ini
tak lagi berpijak pada dunia
telah aku habiskan sisa hidupku hanya untukmu

telah habis sudah cinta ini
tak lagi tersisa untuk dunia
karna telah ku habiskan sisa cintaku hanya untukmu

karna telah ku habiskan sisa cintaku hanya untukmu


lah !! kakak ingat takat tu jek tau.. hahaha~ tapi lagi lama kakak dok layan lagu ni.. tetiba muncul lagi satu lagi.. ce teka ? haa.. balasan dari lagu di atas.. lagu kat atas tu dari lelaki untuk perempuan.. tapi yang kat bawah ni.. tu la.. korang dah tau dah kan.. kakak dah bagi clue.. hee~


ku terima surat darimu
caramu menemukan diriku
tentang kenangan indah dariku saat kau menemukan cintaku

telah ku dengar lagu tentang
semua ceritakan cantikku
dan puisi yang kau tuliskan untuk menyatakan cinta ini

takkan habis semua cinta kita
tak lagi tersisa untuk dunia
kerna kita habiskan sisa cinta ini selamanya

aku pernah berfikir tentang
hidupku tanpa ada dirimu
dapatkah lebih indah dari yang ku jalani saat ini

aku selalu bermimpi tentang
indah hari tua bersamamu
tetap lembut tutur katamu meski kau pergi dan tak kembali

bila habis sudah waktu ini
tak lagi berpijak pada dunia
telah aku habiskan sisa hidupku hanya untuknya

takkan habis semua cinta kita
tak lagi tersisa untuk dunia
kerna kita habiskan sisa cinta ini selamanya
kerna kita habiskan sisa cinta ini selamanya


nah !! untuk korang.. mana la tau kot memang mencari lagu cinta untuk luahkan perasaan yang tersimpan tu.. hee~


yang balasan dari lagu ni, korang cari sendiri.. baru la mencabar nama nya.. secara keseluruhannya.. kakak memang suka lagu ni, lirik dia.. simple tapi syok.. tu jek.. 

ni tengah fikir-fikir nak cari cikgu gitar.. hee~ ade ? sila la offer kan diri..


15 September 2017

#tweetseram : "MEMANG ADA STUDENT BUNUH DIRI.."

like seriously ?? fuff-- berpeluh gak a kakak baca kisah ni.. tapi kakak tobat dah la nak baca cerita seram tengah tengah malam.. walaupun feel dia lebih sikit tapi memang boleh kena batu karang tau.. ye la.. nak terkencing tapi ngko tahan sampai ke pagi.. hahaha~ 




kisah seram kat asrama memang tak pernah habis.. kan ? dulu masa kakak belajar kat sebuah kolej kat Melaka pun macam tu jugak.. cumanya.. tak berani nak ulas sebab bukan kakak yang diganggu sebaliknya rakan sebilik kakak..

إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ

sesungguhnya dia ( syaitan ) dan anak keturunan dari bangsanya dapat melihat kalian sementara kalian tidak dapat melihat mereka.. sesungguhnya Kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu sebagai pemimpin bagi orang-orang yang tidak beriman.. 
[ al-A‘râf- 7 : 27 ]

sesungguhnya Dia pemilik segala apa yang ada di langit dan di bumi.. kita letakkan sepenuhnya pada Dia semata-mata tanpa keraguan.. ya.. hee~ tapi !! mana yang pelik pelik tu korang jangan la cakap besar ke bangga diri ke.. tau.. sama sama kita amik iktibar dan pengajaran sedikit sebanyak..