MERAWAT MASALAH SEMBELIT KRITIKAL

by - September 09, 2015

Ah !! Sudah susah berak plak.. Makan apa tah la tu kan.. Haish.. Bukan mak mak kat luar sana jek pernah alami, kakak sendiri pernah terpaksa korek korek sampai najis tu keluar.. Dah tu ? Sanggup nak tengok anak menangis sebab tak boleh nak berak ? Kesian kot..



Kalau kita perhatikan sendiri, sembelit ni jarang berlaku pada baby lagi-lagi yang fullybreast feed.. Dan mula terjadi bila anak makin membesar dan makan makanan pejal..

Baby yang diberikan susu ibu sepenuhnya akan buang air besar beberapa kali sehari untuk tempoh beberapa minggu pertama.. Dan semakin hari semakin berkurangan, boleh jadik seminggu sekali.. Walaupun najis baby lembut atau cair, kadang-kadang memerlukan tenaga untuk meneran keluar.. Perasan tak ? Hee~

SIMPTOM :
  1. Meragam, sakit abdomen dan gastrik
  2. Abdomen yang keras
  3. Sakit abdomen yang mengurangkan pembuangan air besar
  4. Najis bercampur darah, selalunya berpunca dari luka ( fisur ) rektum yang disebabkan oleh najis yang keras
  5. Najis yang sukar dikeluarkan dan berketul-ketul

MACAM MANA BOLEH BERLAKUNYA SEMBELIT ?

Tak dapat cecair yang cukup.. Jelas tak ? Maksudnya anak kurang minum air masak.. Sebab tu 2.5 liter air sehari dapat menampung keperluan untuk kesihatan yang baik.. Tak kira la baby ke, kanak-kanak ke, orang dewasa ke.. Keperluan air dalam badan sangat penting.. 

CARA MENGATASI SEMBELIT

PILIHAN PERTAMA :
Kalau kita ke klinik untuk membuat rawatan susulan, doktor tetap menyarankan supaya anak minum banyak air masak dan beri makanan yang berserat.. Tapi kena ingat.. Semakin anak membesar, semakin susah dorang ni nak makan sayur-sayuran atau buah-buahan..

PILIHAN KEDUA :


Mealshakes juga merupakan sumber serat terbaik untuk menyelesaikan masalah sembelit *wink.. wink..* sebab Mealshakes nih larut dalam air dan bertindak melindungi usus anak-anak kita..

SERAT ini akan mengumpul sisa makanan yang tidak diperlukan oleh tubuh dan juga membuang KOLESTROL berlebihan ! Apabila semua sisa makanan ini telah berkumpul menjadi gumpalan najis, SERAT akan membantu najis tersebut menyerap air supaya najis lembut ( so tak jadi sembelit ).. Kat sinilah pentingnya anak kita MINUM BANYAK AIR.. Akhirnya, SERAT di dalam Mealshakes Shaklee akan mengaktifkan sistem pembuangan najis anak kita dan membantu tubuh mengeluarkan najis dengan MUDAH.. 

Nanti kita share testimoni Mealshakes nih eh.. 


LOVE ;

You May Also Like

0 comments