PART 1 : KELEBIHAN DAN KEBAIKAN PROTEIN

September 01, 2015

PROTEIN ? Ape tu ? Best sangat ke ?

25% daripada badan kita diperbuat daripada protein termasuklah kuku, rambut, kulit dan otot dan Dr. Bruce Miller mengatakan kita, manusia adalah protein.. Waa.. Berat nak faham nih kan ? Hahahah~ Okay.. Kakak terangkan perlahan-lahan ya..

PROTEIN berasal dari perkataan GREEK ( PROTOS ) bermaksud "the first" dan badan kita terdiri daripada :
  • 66% air
  • 25% protein
  • 8% lemak
  • 1% kombinasi mineral dan vitamin

Antara sumber protein yang kita belajar masa subjek Pendidikan Jasmani dan Kesihatan..
Ala.. Time hujan, duduk dalam kelas..
Mesti cikgu cerita pasal kesihatan.. Masa tu boring la sebab tak tau kepentingan PROTEIN ni.. Hee~




KEPERLUAN PROTEIN DALAM DIET HARIAN

Badan kita terdiri daripada :

sel --> tisu --> organ --> sistem

Dan protein merupakan makanan kepada sel.. Jika sel mendapat cukup protein ditembah dengan protein yang berkualiti, sel yang sihat akan mudah terbentuk dan menggantikan sel yang lama dan mati..

Badan kita memerlukan protein untuk membesar dengan sihat dan adalah perkembangan asas untuk memperbaharui sel dan membina organ di dalam badan.. Sruktur asa badan manusia adalah sel dan segala penyakit yang ada pada zaman sekarang disebabkan pengumpulan sel-sel yang lemah dan kurang sihat..

Keperluan protein yang mencukupi dikatakan kunci kepada kesihatan yang optimum dan protein diperlukan untuk menghasilkan hormon, enzim, dan antibodi yang berkualiti..


TAHUKAH ANDA ?

Shaklee adalah syarikat pertama yang mewujudkan suplemen protein berasaskan kacang soya... Pengasingan soya pertama yang pernah dihasilkan adalah dicipta oleh Dr. Forest C. Shaklee pada tahun 1970-an.. Selang beberapa tahun kemudian, beberapa ujian klinikal telah membuktikan apa yang ditemui oleh Dr. Shaklee sebelumnya iaitu protein soya merupakan sebuah blok binaan utama bagi membina kesihatan jangka panjang..

Bulan ni mentang-mentang promo ESP.. Maka kakak dok bercerita pasal ESP saje lah ye.. Hee~ ESP ni bukan setakat untuk program diet, tapi kalau nak cantik, nak hilangkan segala parut yang ade kat badan tu, nak bina otot-otot untuk ahli bina badan pun boleh tau.. Jangan tengok di takat kecik - beso - kecik - beso jek ye.. Banyak manfaatnya.. Dan !! Lebih murah berbanding minuman pembina otot yang ade dipasaran.. Fuff-- Gile ? Hahahah~


LOVE ;

You Might Also Like

0 comments

RAKAN BLOGGER !!

G+ FOLLOWERS