BAGAIMANA OTAK BERFUNGSI DENGAN BAIK ?

by - December 09, 2015

korang pernah dengar iklan susu Anmum ? yang pasal "lebih banyak sel otak berhubung, lebih cepat pembelajaran berlaku" tu-- haa.. pasal tu la yang kakak nak share hari ni.. 

korang ade terfikir tak cane otak kita berhubung ?


sel-sel otak kita ni tak bersambung direct antara sel-sel otak ( neuron ) ada satu ruang namanya synapse.. kat synapse ni la berlakunya pemindahan neurotransmitter dari satu neuron ke neuron yang lain.. tapi kalau neuritransmitter ni tak boleh lepasi synapse ke neuron-neuron yang lain, dia jadik cam talian telefon atau talian internet terganggu.. haa.. kalau kita tengah dok borak kat telefon tetiba ada gangguan 'krrrkkkrrkkkr--' tu, confirm mesej yang kita nak sampaikan tak sampai kat orang sebelah sana kan ? kan ? dengar pun rasa nak marah jek macam bunyi Ju-on..

haa-- macam tu la bila ada gangguan aliran neurotransmitter kita.. sila sel otak tak berhubung, kita pun ikut la sama tak berapa nak betul..


MACAMANA NAK PASTIKAN ALIRAN NEUROTRANSMITTER KITA LANCAR ?

mula-mula sekali kena la istiqomah buat amalan rohani sebab setiap inci dalam badan kita ni ada 'sesuatu' yang jaga.. haa.. jangan pandang ringan bab tu ya.. hee~ ya.. secara scientifically memang la sistem badan kita ni berjalan dan bergerak sendiri tapi kalau cakap pasal spiritually, ya.. ada malaikat-malaikat yang menjaga setiap degup jantung dan aliran darah kita.. nak tak nak.. memang tak de alasan la kan nak kata ponteng beramal.. nak sihat kan ?

lepas tu.. mesti bekalkan otak kita dengan nutrien.. hee~ makan bukan untuk besarkan badan jek tau tapi makan untuk kesihatan otak.. kalau cakap pasal kesihatan otak, bukan Omega Guard yang de omega 3 tu jek untuk otak tau..

1 : PROTEIN ( ESP )
  • protein membina neuron dan neurotransmitter
  • ESP ada asid amino yang menjaga neuron dan saraf kita supaya sentiasa peka dengan mesej

2 : VITAMIN C 
  • vitamin c menjaga otak dari rosak

3 : B COMPLEX
  • menjaga kesihatan neurotransmitter

4 : LECITHIN
  • mengandungi phosphatidycholine ( kolina ) iaitu precursor untuk neurotransmitter

5 : OMEGA GUARD
  • mengurangkan risiko otak mengecut

6 : PERFORMANCE DRINK
  • melancarkan lompatan neurotransmitter


bila dah weng sikit tu kan, cepat-cepat la amik produk kat atas tu.. kalau belum la.. kalau dah, sila tambah dos.. kot la kan dah makan jugak tapi masih nyanyuk.. kurang dos kot--


LOVE ;

You May Also Like

0 comments