PROTEIN SEMULAJADI TANPA SUPPLEMENT PROTEIN

March 09, 2016

mentang-mentang tengah promo ESP, memang galak la SID cerita pasal protein.. kan ? hee~ kalau korang perasan la, sumber protein ni bukan dari ESP jek tapi dari barang makanan kat dapur tu pun ade yang dapat menyumbang protein untuk diet seharian kita..

kenapa protein penting ?

  • selain dari berperanan dalam pembentukan otot ia jugam embantu mempengaruhi kerja-kerja enzim, hormon dan kekebalan tubuh badan dan menstabilkan cairan dalam organ tubuh badan..
selain dari supplement yang ade kat pasaran ( lagi lagi ESP yang tengah murah ni.. hee~ ), sumber protein juga boleh didapati dari produk haiwan atau pun dari sumber makanan yang lain.. 

kandungan asid amino yang lengkap membuatkan ramai yakin produk dari haiwan adalah sumber protein yang terbaik tapi, korang tau tak kandungan lemak haiwan sering dijadikan isu dan membuatkan sumber protein yang diserap adalah lemak bercampur protein.. 

jeng !! 
jeng !!
jeng !!

jom tengok satu persatu.. hee~

PROTEIN HAIWAN

  • protein yan terdiri dari beberapa asid amino yang mana sebahagian diproduksi oleh haiwan itu sendiri dan selebihnya tidak dan jika dibandingkan dengan protein dari tumbuhan kerana protein dari haiwan mengandungi 9 asid amino lengkap yang diperlukan oleh tubuh..
  • produk protein yang berasal dari haiwan kebiasaannya mengandungi tinggi lemak tapi bukan tak boleh makan / minum ya.. hee~ cuma dalah kuantiti yang seimbang dan tidak berlebihan..

DAGING MERAH / RED MEAT


  • seperti daging lembu, kambing dan seladang sangat baik untuk tubuh badan kerana daging merah tersebut mengandungi vitamin B12 dan zat besi yang tinggi..
  • zat besi terbahagi kepada 2 bentuk iaitu heme dan non-heme.. zat besi yang terkandung dalam daging merah ialah zat besi heme iaitu zat besi yang mudah diserap..

DAGING AYAM / WHITE MEAT


  • sama macam red meat yang mengandungi lemak dan kolesterol tapi boleh dielak dengan membuang bahagian yang berlemak ( kulit ayam ).. sebab tu kalau nak protein dari ayam, disarankan makan isi ayam jek.. hee~

IKAN

  • klaau kita cakap pasal ikan, sedia tahu ikan adalah sumber protein dari air cuma kita tak perlu nak fikir pasal lemak sebab ikan tak de lemak.. hee~
  • macam ikan salmon.. ya.. ikan salmon berlemak tapi kandungan lemak ikan salmon adalah lemak Omega 3 yang baik untuk badan kita..

PRODUK TENUSU


  • korang penderita LACTOSE INTOLERANCE ? haa.. produk tenusu juga merupakan penyumbang protein untuk badan kita tapi kalau lactose intolerance tu, boleh la amalkan yogurt berperisa sebagai pengganti susu..

TELUR AYAM


  • kalau sape kaki bina otot mesti rajin telan telur ayam separuh masak.. kan ? ya.. kualiti protein dapat dinilai dengan beberapa parameter dan slaah satunya biological value ( BV ) iaitu protein mudah serap dalam tubuh badan..
  • dan jika dibuat perbandingan dengan sumber protein yang lain, nilai BV untuk telur ayam adalah 100%..

IKAN BILIS


  • nah !! jolokan makana 'orang kebanyakan' ni rupanya ada kandungan protein tinggi.. ( wow !! kan ? hee~ ) dan walalupun kecil, ikan bilis sediakan pakej untuk korang iaitu protein dan kalsium.. hee~ cuma nak mengopek tu la jenuh sket..

kalau korang boleh konsisten dengan pengambilan protein yang cukup, in shaa Allah, tak mustahil kualiti kesihatan korang juga akan naik dan bertambah sihat.. hee~ PROTEIN SHAKLEE yang non-gmo tu pun tengah promo ni.. korang boleh bukak LINK ni untuk explore kelebihan dan manfaat protein Shaklee ni..


kalau berminat nak membeli PROTEIN SHAKLEE ni, boleh klik gambar kat bawah ni..



LOVE ;

You Might Also Like

0 comments

RAKAN BLOGGER !!

G+ FOLLOWERS