UNTUNGNYA DAPAT BERPUASA LAGI

May 27, 2016

hee~ macam tajuk kat atas la.. tinggal berapa hari lagi ni Ramadhan nak singgah ni ? ade cek kalendar tak ? hee~ tak pe.. tak payah cek.. tinggal 14 hari jek lagi nak masuk Ramadhan 1437 Hijriah.. erm.. kejap jek kan * terasa tua dah.. *  haa.. meh kita refresh balik pelajaran subjek Pendidikan Islam tahun 5 * ye ke ? *..

HIKMAH BERPUASA DI BULAN RAMADHAN

1 : disiplin waktu
  • nah !! celah mana pulak kan ? sebab bulan puasa ni kan macam tak brape nak ada aktiviti sangat sebab tu korang santak tido sampai ke petang.. hee~ itu adalah salah.. tips untuk korang kekal fit dan kuat pada waktu siang, badan kena la cukup rehat hal ini membuatkan waktu tidur malam kita lebih konsisten * mungkin seawal jam 10.30 malam kan * 
  • bangun untuk makan sahur pun dikira melatih korang bangun awal pagi untuk mendapatkan rezeki ( makanan )

2 : keseimbangan dalam kehidupan
  • hakikat yang jelas kita adalah hamba Allah SWT yang diperintahkan untuk beribadah tapi dek kesibukan duniawi, kita jadi lupa akan tanggungjawab kita.. haa.. bila menjelang jek bualan puasa ni, secara otometik nya ganjaran pahala itu yang kita kejarkan akan menjadi rutin.. best kan ? mana tau lepas puasa pun kita terbiasa.. lagi lagi part solat berjemaah dan bangun awal subuh.. hee~

3 : mempererat silaturrahim
  • kalau bulan Ramadhan ni benda paling jelas kita dapat tengok SILATURRAHIM sesam muslim.. ada yang memberi dan ada yang menerima.. ada yang menyampaikan ada yang menyambut.. 

4 : kesedaran tentang ibadah berpuasa
  • tujuan kita dianjurkan berpuasa adalah melatih diri supaya dapat menghindari segala dosa secara terang mahupun secara sembunyi.. haa.. kalau sebelumnya kita selalu bermaksiat, tapi bulan puasa mesti segan nak buat kan.. tu salah satu cara kita melatih diri la tu..
  • dia sama macam ibadah berpuasa.. sebulan kita solat lima waktu penuh siap pakej tarawikh dan tahan lapar serta dahaga.. lepas bulan Ramadhan tak pelik la kan kalau kita kekal kan momentum tu..
  • kalau korang nak tau jugak.. bulan puasa juga mengajar kita menjaga kesihatan * lebih kepada membaik pulih kesihatan sebenarnya *.. haa.. ce korang bayangkan.. 11 bulan kot korang melantak, makan, mencekik segala jenis makanan.. sebulan jek untuk korang repair balik usus dan kesihatan dengan mengawal dari aktiviti tu * nanti kita cerita pasal berpuasa pada hari putih.. ingatkan kakak ye.. hee~ *

5 : setiap kegiatan mulia merupakan ibadah
  • setiap langkah kaki yang menuju ke arah kebaikan ( g masjid untuk beribadat - berbuat baik sesama makhluk - senyum - siram pokok bunga - kasik kucing jalanan makan ) akan tercatit pahala.. haa.. nampak tak betapa bestnye puasa ni.. hee~ setiap ape yang korang buat baik, akan dapat bahagian korang.. dan dalam sebulan tu kalau korang berterusan * konsisten la gitu.. * tak pelik la tabiat baik tu akan terus berlanjutan walaupun selepas Ramadhan..

6 : belajar persyukur
  • pelarian kat luar sana mati sebab tak cukup makan, tapi lain kat Malaysia ni.. ramai mati sebab terlebih makan.. hee~ cemana ? berbalik kepada point nombor 2.. tak salah bersederhana.. berbuka dengan semampu kita * kalau makan banyak banyak nanti perut padat.. nak terawih cemana kan ? * jadik nya.. bersyukur dengan apa adanya.. kalau korang kaya, lahir dlaam timbunan emas, nak makan ayam turki pun tak pe.. korang mampu.. eh !! berbuka dengan segelas ESP Shaklee + kurma pun dah kenyang tau.. haa.. jangan main main..

7 : berhati hati dalam perbuatan seharian
  • boleh tahan lapar dahaga ? serius ni ? hee~ tapi boleh tak kalau korang tahan juga mulut, tangan, kaki, mata * semua anggota tubuh badan kita laa * dari melakukan maksiat sembunyi ? okay.. klaau boleh.. ngam-- lepas habis Ramadhan pun korang akan terbiasa untuk terus tinggalkan perkara perkara yang tak baik tu.. in shaa Allah..

BONUS !!
kakak belanja niat puasa untuk korang * kot la TERlupa kan.. hee~ *




selamat berpuasa..
semoga segala limpahan rahmat ADA untuk korang..

hee~
nah !!
kakak belanja entri sebelum ni pasal tapak BAZAAR RAMADHAN SELANGOR 2016..
mana la tau kot nak singgah buat beli makanan berbuka dan bersahur..


You Might Also Like

0 comments

FOLLOW LE KAKAK !!

G+ FOLLOWERS