BAGAIMANA PARASIT MEMBIAK DALAM BADAN DAN MELUMPUHKAN SEL BADAN SECARA DIAM

October 18, 2016

dah biasa dengar kakak membebel pasal DETOKS PARASIT kan ? bukan sengaja kakak nak takut-takutkan tapi memang realitinya badan kita turut ditumpangi beberapa jenis parasit yang mungkin menjadikan zat dalam badan kita ni makanan mereka.. menurut WHO ; parasit dalam tubuh manusia yang menyebabkan penyakit seperti hepatitis, gastrik dan paling teruk ada sehingga membawa maut.. skala serangan secara besar-besaran menunjukkan parasit hidup hampir dalam setiap dari kita..

ada pendapat yang menganggap bahawa parasit paling banyak menganggu sistem imunisasi manusia dan kita nih sebagai manusia plak menganggap punca utama adalah penyakit.. sebahagian besar kes dipanggil 'kematian akibat punca semulajadi' adalah hasil secara lansung daripada aktiviti-aktiviti parasit dalam badan..

cemana lagi kakak nak ulas bila pihak WHO sendiri yang menganggarkan 15 juta orang mati setiap tahun dan hampir 97% populasi telah dijangkiti parasit.. aduh !! cemana kita nak selamatkan nyawa kita dari termasuk dalam nisbah yan telah dikatakan tu ? hee~

BAGAIMANA PARASIT BOLEH MEMBUNUH ?

ada yang hampir terkeliru bila hanya mengelaskan cacing di dalam perut adalah satu-satunya parasit yang wujud dalam badan manusia tapi korang kena faham dan jelas bahawa terdapat beribu-ribu parasit yang boleh hidup dalam jantung, otak, paru-paru, darah dan perut kita dan hampir kesemuanya boleh membawa maut.. 



sesetengah dari mereka bertindak secara agresif daripada awal untuk menghapuskan sistem ketahanan tubuh badan melalui beberapa aktiviti sehingga bilangan parasit ini mencapai satu keadaan yang menyebabkan badan manusia tidak lagi boleh bertoleransi dan menyebabkan kematian..

DARI MANA DATANGNYA PARASIT ?

  • dari orang lain, lebih kurang secara langsung ( oleh najis atau secara seksual )
  • dari jangkitan diri sendiri, sebagai contoh, kerana menggaru kawasan dubur yang boleh menyeret telur dari tangan ke mulut
  • dari penghantaran kongenital ( ibu kepada janin )
  • dari barangan biasa yang tercemar
  • dari tanah yang tercemar oleh najis manusia atau haiwan
  • dari makan daging mentah atau kurang masak yang tercemar
  • dari makan ikan mentah
  • makanan tradisional beberapa negara termasuk dalam resepi mereka ( kita boleh mengelakkan penggunaan larva cacing oleh membekukan daging atau ikan dalam dua belas jam )
  • dari air minuman yang tercemar
  • daripada sayur-sayuran atau buah-buahan yang tercemar

BAGAIMANA MELINDUNGI DIRI DARIPADA PARASIT ?

buat masa ni tak de teknik yang tepat untuk mendignosis kehadiran parasit dalam badan kita tapi sedikit sebanyak yang membantu adalah dengan simptom-simptom seperti berikut :
  • alahan ( ruam / sakit mata / hidung gatal )
  • kesejukan / sakit tekak / hidung tersumbat
  • keletihan kronik
  • sakit kepala / sembelit / cirit-birit
  • sakit sendi dan otot
  • gemuruh / gangguan tidur
  • peningkatan / pengurangan selera makan


kalau korang ade simptom-simptom kat atas tu, baik korang amik tindakan awal untuk menyingkirkan parasit dengan menyekat segala punca makanan yang membenarkan mereka membiak dan beranak pinak dalam badan..

CONTOH SPESIFIK SERANGAN PARASIT

1 : cacing pita boleh merosakkan sel-sel sihat dalam badan
  • jangkitan cacing pita dalam usus boleh mengakibatkan sakit perut, mengurangkan selera makan, badan terlampau kurus, mudah letih, cirit-birit, perut kembung, sembelit
  • ketika larva cacing telah merebak dan menyebabkan cysticercosis, ia akan menyebabkan kekejangan, bengkak otak, kurang keseimbangan, demensia dan simptom neurologi lain secara kolektif disebut sebagai neurocysticercosis..
  • ia juga boleh menyebabkan pandangan dan kadang-kadang menyebabkan ablasio retina, turut menggangu rentak jantung, luka pada bahagian saraf tunjang yang mengakibatkan kehilangan kawalan motor dan akhirnya menyebabkan kelumpuhan
2 : otak manusia dijangkiti parasit


  • ini boleh menyebabkan sakit saraf, cepat letih, kebimbangan tanpa provokasi, perubahan mood secara tiba-tiba dan pada peringkat yang seterusnya apabila otak semakin banyak dijangkiti parasit, penyakit lebih serius boleh terjasi sehingga mengakibatkan kematian..
3 : hati manusia dijangkiti parasit
  • walaupun ia dianggap sebagai satu kes tapi kehadiran cacing dalam hati wujud 23% setiap orang dan setiap 4 orang memilikinya..
  • pada peringkat awal memang susah nak nampak dan tahap untuk parasit tadi mempengaruhi tubuh badan kita adalah sifar tetapi bila semakin hari semakin ia membiak, pelbagai komplikasi yang melibatkan jantung dan cacing-cacing ini bertanggungjawab hampir 100% kematian secara mengejut akibat serangan jantung..

meh lah beramai ramai kita detoks badan dan menyekat segala sumber makanan yang membiakkan parasit dalam badan kita ni.. hee~ korang mungkin tak perasan pada peringkat awal tapi bila korang mula craving benda manis dan berkurang/ bertambah selera makan itu bermaksud badan korang dah mula 'dijajah' dan risikonya sangat tinggi terhadap kesihatan.. parasit yang kita tak nampak ni akan memakan diri secara perlahan-lahan dan meracun badan korang secara serentak dan akibatnya.. pelbagai masalah kesihatan mula muncul.. 


You Might Also Like

10 comments

  1. Reen suka baca blog sis.. Banyak tips kesihatan yang Reen belajar.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee~ terima kasih.. sama2 kongsi la Reen.. akak g blog awak pon, akak belajar jugak.. sama2 la kite..

      Delete
  2. menakutkan betul bila baca pasal parasit ni. tengok gambar lagi la takut. tapi inilah dia satu perkara yang penting untuk diambil kira oleh kita semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita jarang ambil berat apa yang 'ada dalam perut' berbanding luaran.. kalau kat luar senang nak nampak.. kan ? hee~ cuma beringat sesama kita jek..

      Delete
  3. Benda tak nampak bila dah kena baru tahu
    Sebab itu jgn fikir nak cantik muka aje tapi dlm perut kita ni tak terjaga sempurna (kakaklah ni).

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee~ sebab tu dalam islam sendiri suruh puasa hari putih kakzakie.. sebab masa tu parasit tengah membiak dalam badan.. wallhaulam.. dari pembacaan saya..

      Delete
  4. Replies
    1. hee~ welcome.. nanti singgah lagik ye.. banyak nak share nih..

      Delete
  5. takuttt..btw i kena present psl parasit nie nnti..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. serius ? hahaha~ boleh contact kakak untuk pelbagai testimoni.. nanti kakak brief sikit pasal apa-yang-kakak-faham..

      Delete

FOLLOW LE KAKAK !!

G+ FOLLOWERS