MEALSHAKE ADA KANDUNGAN MAKANAN SUNNAH

by - May 31, 2015

eh !! eh !! ada ke ? macam tipu jek kan konon kakak sengaja mereka-reka sebab nak lariaskan produk.. hee~ #takkoser kakak nak mengada-adakan cerita la.. banyak lagik keje lain yang kakak boleh buat.. hee~

haa.. jom kita intai sikit kat mana celahnya kandungan makanan sunnah yang terselit dalam Mealshake tu..




Arabic Gum @ Acacia Gum @ Al-Manna adalah sejenis produk asli dari resin pokok Akasia yang tumbuh di Sudan.. di sebelah barat mereka memanggil Al Manna ini dengan "Acacia Powder".. kat belah belah Arab pulak digelar “Bread from heaven” kerana Arabic Gum atau Al-Manna ini ada disebut di dalam kitab Al-Quran dalam surah Al-baqarah ayat 57..


"dan kami telah menaungi kamu dengan awan ( panas matahari di padang pasir ) dan kami turunkan kepada kamu “manna dan salwa”, ( serta kami berfirman ) :, makanlah dari makanan yang baik yang kami telah kurniakan kepada kamu”, dan tidaklah mereka menganiaya kami ( sebab mereka kufurkan nikmat  itu ) tetapi sebenarnya mereka adalah menganiaya diri sendiri.." 
– Surah Al-Baqarah Ayat 57

Acacia Gum ni selalu digunakan untuk produk makanan tambahan, minuman kesihatan dan produk pelansingan dan ia menjadi bahan penting dalam bahan makanan, farmasutikal dan industri.. TIADA bahan emusifier sebaik Acacia Gums ni.. sebab : 

  • 3 sudu teh Gum Arabic mengandungi lebih fiber mudah larut dari 10 mangkuk oatmeal, 13 biji lobak merah, 15 biji epal, 44 biji prune dan mengunyah Acacia Gums selama  7 hari berturut dapat mengurangkan karang gigi dan sakit gusi..
  • ia dikatakan mempunyai kandungan prebiotik semulajadi tertinggi sama fungsi dengan prebiotik yang terdapat dalam susu ibu dan 10 kali ganda kaya dengan kalsium yang terdapat dalam susu lembu..



Menurut Wikipedia :
“Acacia Gums ( Gum Arabic ) are considered the richest natural source Prebiotic”
atau Bahasa Melayunya
Acacia Gum ini adalah sumber paling tinggi dengan Prebiotik..


APA ITU PREBIOTIK ?

Banyak kajian keatas sample najis dan microbiota pada dinding usus manusia menunjukkan ada makanan / bahan / supplement yang menukar komposisi bakteria dalam usus kepada bakteria baik ( probiotik ) terutamanya Bifidobacteria, Lactobacillus dan mengurangkan Clostridia Salmonella..

Hasil kajian dari penggunaan bahan-bahan kaya prebiotik ada menunjukkan modulasi kepada biomarker sistem imun host dan peningkatan dalam sistem imun ini dikaitkan kepada komposisi microbiota didalam usus yang telah berubah.. 

Kesan bayi yang diberi susu ibu kepada komposisi microbiota ( terutama Bifidobacteria ) telah disahkan dari kajian dan memang diketahui susu ibu mengandungi campuran oligosaccharides yang bertindak sebagai prebiotik semulajadi..

Kajian keatas orang dewasa yang diberi prebiotik juga meningkatkan jumlah Bifidobacteria didalam najis dan usus. Peningkatan kualiti najis yang dikeluarkan, pengurangan masalah gastroenteritis ( keradangan pada saluran pencernaan yang menimbulkan muntah, diare, atau keduanya dan kadangkala disertai dengan demam atau kram perut ) , peningkatan tahap kesihatan, pengurangan ezema ektopik dikaitkan secara langsung kepada peningkatan bakteria probiotik hasil pengambilan produk atau makanana kaya prebiotik..

Ketidak seimbangan komposisi bakteria ( probiotik dan patologik ) dikenal sebagai salah satu sebab irritable bowel syndrome ( IBS ). Kajian pengambilan produk prebiotik keatas pesakit masalah IBS mendapati pengurangan tanda-penyakit dan peningkatan tahap kesihatan yang lebih baik..

Kajian kesan pengambilan prebiotik keatas insiden kanser usus mendapati ada pengurangan yang dikaitkan juga kepada pertambahan komposisi bakteria probiotik terutamananya Bifidobacteria.

Pengambilan produk prebiotik terutama oleh remaja dan juga wanita putus haid mendapati terdapat penambahan resapan kalsium dalam usus dan penggunaan kalsium pada tulang walaupun jika tiada perubahan yang dikaitkan kepada komposisi microbiota dalam usus. Resapan mineral seperti Magnesium dan zat besi ( Fe ) bertambah efisyen..

Kesan baik kepada penggunaan tenaga ( energy homeostasis ), kawalan selera makan ( satiety regulation ) dan berat badan juga dilihat pada sampel kajian yang menggunakan produk prebiotik. Hipotesis kajian menunjukkan ada kaitan kegemukan dan penyakit kencing manis ( type 2 ) dengan komposisi mikrobiota dalam usus. Kaitan prebiotik dengan peningkatan keupayaan resapan nutrisi melalui usus dan pengurangan endotoxemia juga telah dilihat..

Kebaikan atau kesan sampingan Mealshake ( yang mengandungi makanan sunnah iaitu Acacia Gum ) yang perlu anda tahu :

  • membantu menambahkan berat badan bagi orang dewasa atau kanak-kanak setahun ke atas..
  • membantu memberi selera makan untuk orang dewasa atau kanak-kanak setahun ke atas.. 
  • membantu dalam masalah sembelit yang dihadapi kanak-kanak setahun ke atas.. 
  • membantu memberi tenaga berpanjangan..
  • membantu membekalkan nutrisi yang mencukupi untuk keperluan badan.. 
  • membantu di dalam sistem imun kanak-kanak.. anak yang mengambil Mealshake terbukti jarang sakit dan demam.. 
Banyak sungguh kebaikan Acacia Gum ni rupanya patutlah Mealshake jadi rebutan tak kira hari.. Shaklee melaburkan lebih 250 Juta setahun untuk menambahbaik produknya dan tidak menggunakan perkhidmatan saintis luar mahupun lab lab yang tumbuh bak cendawan di luar sana..
Bersesuaian dengan trademarknya :

"sentiasa selamat, sentiasa berkesan dan sentiasa mesra alam.."

Bahan-bahan yang digunakan adalah bahan yang terbaik dan semulajadi, tiada bahan kimia yang merbahaya.. sebab tu lah semua produk Shaklee ada kelulusan KKM..

LOVE ;

You May Also Like

3 comments

  1. Meal shakes memang kaya dengan nutrisi. Patutlah kanak-kanak menjadi cergas dan cemerlang bila mengkonsumsi Meal Shakles ni. Ditambah lagi ada kandungan makanan sunah didalamnya.

    ReplyDelete
  2. Meal shakes memang kaya dengan nutrisi. Patutlah kanak-kanak menjadi cergas dan cemerlang bila mengkonsumsi Meal Shakles ni. Ditambah lagi ada kandungan makanan sunah didalamnya.

    ReplyDelete