BAHAYA PARABEN UNTUK KESIHATAN

September 21, 2015


Hah !! Pernah dengar pasal PARABEN ? Tak ? Kalau tak, jom kita baca sikit apa itu PARABEN dan kesan serta tindakbalas terhadap badan kita.. Cekidut--


APA ITU PARABEN ?

Paraben ni sebenarnya sejenis bahan pengawet sintetik yang digunakan dalam industri makanan, farmasi, kosmetik.. Paraben yang biasa digunakan adalah methylparaben, ethylparaben, propylparaben dan butylparaben.. 


Fungsi utama paraben ni adalah sama-seperti bahan pengawet yang juga berfungsi untuk melawan bakteria dan kulat dari membiak.. Sebab tu kebanyakan produk kosmetik dipasaran mampu bertahan lama.. Nah !! Terkejut tak ? Hee~ Ye.. Kakak tambah lagi ya.. Perlahan-lahan menyerap masuk kedalam kulit kita ; sebagai pengguna melalui penggunaan harian kita.. Waa-- Dalam diam paraben ada disekeliling kita.. Dalam syampu, losyen, gel bercukur, ubat gigi dan makanan..



Senang kakak nak sampaikan kat sini, PARABEN = BAHAN KIMIA !!



Ada kajian mengatakan setiap tahun tubuh kita berjaya menyerap lebih kurang 2KG paraben yang 'berselindung' disebalik bahan kosmetik..






Cemana ?
Masih kekal dengan keputusan untuk bersama PARABEN ?

Fikirkan balik..

BAHAYA PARABEN

Haish-- Dah nama pun bahan kimia kot.. Mana mahu tak bahaya.. Kalau bukan dalam masa yang singkat, ia akan memberi kesan dalam tempoh jangka masa panjang.. Melalui hasil pembacaan kakak, kesan penggunaan paraben yang paling ketara adalah :
  • paraben menyebabkan proses penuaan kulit lebih cepat berbanding proses alami..
  • meningkatkan risiko peningkatan hormon estrogen..
  • kanser payudara..
  • mengganggu sistem pembiakan lelaki..
Itu kesan jangka masa panjang yang berkemungkinan akan terjadi.. Apa pula kalau kesan terhadap BABY ? Naa-- Korang rasa cemana ? KEsan terhadap orang dewasa pun sampai camtu sekali, ini kan pula kanak-kanak yang secara semulajadi daya ketahanan badan tak kuat.. 

Rakyat Malaysia sekarang ni dah bijak kemain, info semua main hujung jari jek kan ? Hee~ Nak cari ape, GOOGLE jek.. Nak tau pasal paraben, GOOGLE.. Kira memang kehidupan kita senang nak GOOGLE jek la.. GOOGLE boleh tolong jawabkan..


Mesti korang pun pernah dengar pasal losyen keluarang Shakle yang TANPA PARABEN tu kan ? Hee~ Ye.. HERBAL BLEND SHAKLEE adalah losyen kegunaan harian yang paling selamat dan tiada kandungan bahan kimia..



DAN SELAMAT UNTUK KEGUNAAN KANAK-KANAK !! Ini paling best kan ?




jom dapatkan setiub untuk baby Shaklee korang.. klik icon BELI SEKARANG kat bawah ni lepas tu buat pembelian secara online.. hee~ senangkan ?


LOVE ;


You Might Also Like

0 comments

FOLLOW LE KAKAK !!

G+ FOLLOWERS