EKZEMA : PUNCA DAN RAWATAN ALTERNATIF TANPA UBATAN MERBAHAYA

April 11, 2017

ekzema lagi ? hee~ sajaj ek nak tambahkan ilmu diri sendiri dan korang korang yang membaca tu.. tak pe kan ? tak rugi kan ? jom !! EKZEMA : PUNCA DAN RAWATAN ALTERNATIF TANPA UBATAN MERBAHAYA.. boleh ?

APA ITU EKZEMA

  • kondisi kulit yang kering / kemerahan / gatal / kulit merekah / melelh cecair dan berdarah disesetengah bahagian yang biasanya dihidapi oleh kanak-kanak.. ekzema tidak dapat dipulihkan tapi boleh dikawal dan akan beransur sembuh bila usia menginjak belasan tahun.. ekzema membuatkan kulit tidak berfungsi dengan baik dan menyebabkan pesakit mengalami infection yang boleh membuatkan keadaan menjadi lebih teruk.. ada tu sampai berkali kali jumpa doktor pakar kulit pun tak elok elok juga.. itu memang dah habis kronik tu..

PUNCA EKZEMA

tak de kenyataan rasmi dari mana-mana pihak yang bercerita lebih lanjut atau mengesahkan apa punca ekzema ni.. tapi !!

  • ekzema boleh berlaku bila kulit mengalami iritasi kulit yang berpunca dari bahan kimia yang terkandung dalam bahan pencuci, sabun untuk mandian, syampu, pelembut fabrik, pewangi rumah dan minyak wangi..
  • ekzema boleh berlaku bila terdapatnya reaksi kulit terhadap bahan-bahan spesifik speerti nikel dalam barang kemas.. ini kena hati-hati ya !!
memang susah kita nak kesan apa punca ekzema secara khusus tapi jika terjadi, elakkan anak menggaru tempat jangkitan.. kenapa ? sebab bila menggaru infeksi semakin membesar dan merebak ke tempat lain..

RAWATAN PESAKIT EKZEMA

ya !! tiada rawatan khusus untuk mengurangkan infeksi ekzema sebab ada pengamal perubatan mengesyorkan penggunaan losyen emolien seperti Herbal Blend, krim atau salap dan kadang-kadang ditambah dengan penggunaan krim rendah steroid untuk jangka masa tertentu..

ekzema membuatkan kulit menjadi kering.. haa.. sebab tu la losyen emolien tu sangat penting.. sapu jek bila perlu.. 5 - 6 kali sehari pun tak pe janji sapu.. hee~ sebab losyen emolien ni membantu melembabkan kulit dan mengurangkan rasa tak selesa pada kulit..

STEROID BAHAYA !!

ya !! untuk barisan hadapan, doktor akan menyarankan krim steroid untuk mengurangkan iritasi dan rasa kurang selesa pada kulit.. tapi !! ada tak doktor bagitau pasal steroid kat korang ? hee~ tak de ? meh kakak bagitau meh..

" osteoporosis boleh berlaku dalam masa beberapa bulan.. steroid meyebabkan 8 % pengurangan jisim tulang selepas 4 bulan ( Ann Int Med ; 15 November 1993 ) bersamaan dengan kesan pada tulang anda jika ovari anda dikeluarkan.. Malah, dos steroid rendah yang dihidu ( 400 mikrogram sehari ) mengurangkan pembentukan tulang "

" dos yang rendah ( 10 - 15 mg prednisone ) untuk setahun boleh menyebabkan katarak "

" steroid topikal boleh mula menyebabkan kerosakan mata atau meningkatkan tekanan selepas dua minggu.. kehilangan penglihatan yang menyeluruh boleh disebabkan hanya dengan menggunakan salap hidrokortison berkepekatan 1 % yang boleh didapati secara OTC "
-- BMJ ; 20 - 27 Ogos 1994

" steroid sapuan telah menyebabkan sindrom Caushing pada kanak-kanak sebaik sahaja sebulan selepas rawatan bermula "

" steroid yang dihidu menyebabkan pertumbuhan lembab pada kanak-kanak selepas enam minggu "
-- acta Ped ; 1993 ; 82 : 636 - 40 - see also the Lancet, 14 December 1991

MENGELAK DARI EKZEMA

eh !! sape kata tak boleh ? hee~

  • brestfeed baby secara eksklusif atau sehingga berumur 2 tahun
  • elakkan makanan berperoses seperti mekdi, keyyefsi, pijahat, setabak
  • elakkan minuman berkafien
  • elakkan makanan / minuman yang ada kandungan gula putih
  • diet mengikut piramid makanan
  • amalkan prebiotik
  • pastikan kuku pendek sebab kuman suka duduk bawah kuku
  • amalkan vitamin c untuk kuatkan sistem imun badan
  • pakai pakaian nipis untuk mengelak berpeluh
  • elakkan dari terdedah kepada haba / peluh / habuk
  • elakkan makanan yang mendatangkan kesan-kesan alergik seperti makanan laut dan kekacang
  • sentiasa tukar cadar / selimut / sarung bantal
  • elakkan mandi dengan air panas
  • gunakan sarung tangan jika perlu
  • pengudaraan yang baik sangat membantu

RAWATAN ALTERNATIF MERAWAT EKZEMA

ada ibu bapa akan memilih untuk buat homeopati.. hee~ tapi !! tak de ujian / kajian yang kukuh mengatakan teknik homeopati dapat mengurangkan iritasi ekzema.. em.. ada yang berani cuba herba jugak !!! adoi.. memang boleh tapi korang kena cari toko herba yang berdaftar dan berpengalaman sebab ada sesetengah herba memberi kesan toksin le atas pengguna.. 


MERAWAT EKZEMA DENGAN SHAKLEE

kalau sebelum nih ramai yang guna Herbal Blend ( losyen emolien ) untuk membantu melembutkan kulit bayi.. haa.. semalam !! kakak dapat satu feedback yang mengejutkan tapi dah jangka dah.. hee~ sebab dalam perubatan Shaklee, tak de ape yang mustahil..

al-kisahnya ; 

SEBELUM : flare up
SEMASA : tido letak vivix
SELEPAS BEBERAPA JAM : eh !! gebu btol ko, nak.. hee~

apa mama baby nih buat ? macam best kan ? sekejap jek boleh kering sampai macam tu.. em.. memang la tak boleh nak sembuh sepenuhnya tpai boleh merawat / mengurangkan pun ah cukup elok.. kan ?

  • mandikan dengan air suhu bilik + cuka epal ( apple cider vinegar = ACV ) - tak suam tak sejuk sebab kalau suam nanti akan keringkan kulit + ACV untuk matikan kuman
  • mandian menggunakan PBySO sens.dry sebab yang nih jek nampak berkesan mengurangkan flare up
BOLEH BELI KAT SINI --> PBySO sens.dry

  • consume juga vivix + nutriferon + vitamin C + zinc + vitalea
  • sabun basuh baju guna sabun basuh baju Shaklee
  • sapu Herbal Blend dan eczema balm supaya kuli baby sentiasa lembab
  • sapu vivix kalau flare up
BACA SINI --> VIVIX BEST !! HEE~

haa.. jangan terkejut la kalau sok sok lima nam kali lagik mama nya konsisten dengan rutin, kulit baby lagi mulus berbanding kulit mama.. hee~

thanx mama !! sudi berkongsi.. dan semoga bermanfaat untuk panduan ibu ibu lain kat luar sana..



You Might Also Like

0 comments

FOLLOW LE KAKAK !!

G+ FOLLOWERS