PERBEZAAN CYST DAN FIBROID SERTA CARA MERAWAT TANPA PEMBEDAHAN

by - May 17, 2017

selalu keliru.. kan ? ya.. awal awal dulu kakak macam teragak agak jugak tapi sekarang tak lagi.. hee~ ni.. kakak padatkan nota dah jadikan blogpost paling mudah untuk korang faham perbezaan antara CYST dan FIBROID.. bonus !! cara dan tips untuk merawat kedua duanya tanpa pembedahan ribuan ringgit !!


dalam bahasa senang-faham ; cyst ni macam jerawat yang boleh tumbuh kat mana-mana bahagian kat badan kita dan boleh terjadi kat sesape jek tak kira lelaki atau perempuan.. sampai satu tahap, 'jerawa' ni tadi boleh membesar dan mengganggu sistem tubuh badan kita.. tapi !! yang selalu singgah kat golongan wanita adalah ovarian cyst.. hee~ ape plak tu ?

fibroid ; sejenis ketumbuhan daging yang berasal dari otot rahim ( myometrium ).. jadik.. fibroid hanya akan terjadi kepada wanita SAHAJA.. kalau korang lelaki dan nama Rahim, pun takkan terlibat sama.. hee~ jangan risau eh.. dan ianya BUKAN KANSER..

KENAPA WANITA ?

kan ? pernah terfikir tak kenapa wanita selalu mengalami ketumbuhan sana sini ? em.. sebab wanita ada sejenis hormon yang dipanggil estrogen - proesteron - xenoestrogen dan macam-macam lagi jenis hormon.. senang cerita, bila hormon tak stabil, ini lebih, itu kurang.. sedikit sebanyak akan mengganggu sistem 'pentadbiran' badan kita..

tak faham ? hee~

tak pe.. meh kita sesama belajar sampai faham ye.. 

hormon estrogen dalam badan wanita boleh jadi terlalu banyak disebabkan faktor-faktor luar kawalan kita sendiri termasuk kehadiran xenoestrogen ( hormon yang menyamar sebagai estrogen - nampak sama tapi bukan dia !! )

XENO ni terhasil daripada toksin harian yang melibatkan BPA ( plastik ) - pthalates yang digunakan secara meluas untuk menghasilkan barangan plastik seperti bekas makanan, bekas minuman dan paraben yang digunakan sebagai bahan pengawet dalam kosmetik, ubat sapuan dan makanan..

xenoestrogen menyebabkan hormon estrogen menjadi lebih banyak dari progesterone.. situ jek dah tak seimbang kan ?

pendek kata, memang sangat TIDAK MUSTAHIL untuk kita mengelak kewujudan xenoestrogen dalam tubuh badan kita sebab hari-hari kot kita guna plastik.. air mineral la, plastik roti la, plastik keropok ( eh !! ) la, polisterine la.. haa.. cane nak elak ni ?


BAGAIMANA FIBROID TUMBUH ?

bukan korang jek tertanya-tanya, kakak pun sama.. hee~ tapi, punca utama tidak diketahui.. cuma.. ada satu kajian yang menunjukkan.. lebih 25% wanita yang meninggal dunia disebabkan pelbagai penyakit kronik PERNAH mengalami ketumbuhan fibroid.. banyak kes juga pesakit fibroid taknak jumpa doktor dengan alasan TAKUT..

MITOS

1 : ada yang mengatakan, ketumbuhan fibroid ni selalu jek jadi kat wanita yang TAK BERKAHWIN atau LAMBAT KAHWIN dan yang sudah berkahwin tapi SUSAH MENGANDUNG.. 

2 : masalah ketidaksuburan berkait rapat dengan ketumbuhan fibroid..

disamping ketumbuhan fibroid, mereka juga mudah menghidapi endometriosis iaitu sejenis penyakit darah kotor melimpah ke belakang rahim yang menyebabkan pelbagai masalah pada saluran peranakan, kilang telur dan sekitar rahim..

CARA MERAWAT CYST & FIBROID

kalau doktor dah mengesahkan korang memang ada 'jerawat' cyst atau fibroid atau kedua-duanya sekali.. korang boleh jek buat pembedahan kalau nak.. hee~ tapi !! kalau taknak, mungkin boleh cuba kawal dan stabilkan hormon yang berpusing pusing dalam badan korang tu..

macam mana ?


ya !! pandai la korang !! hee~ dengan mengamalkan GLA complex + vitamin ACE Shaklee.. kenapa ? bagaimana vitamin Shaklee bertindak untuk repair hormon dalam badan korang ?


GLA SHAKLEE

GLA Shaklee bertindak memperbetulkan hormon yang tidak seimbang dengan cara menyeimbangkan ( hahahaha~ ) hormon estrogen dan proestrogen supaya salah satunya tidak terlebih atau terkurang.. ngam ngam soi katanya..

VITAMIN A, C, E

terdiri daripada :

  • carotomax ( vitamin A )
  • vitamin C
  • vitamin E
yang merupakan rangkaian anti-oksidan yang sangat penting untuk membunuh hormon xenoestrogen dan yang paling penting.. mengelakkan cyst dan fibroid menjadi semakin besar dan mengganggu kesihatan..

MAKAN GLA COMPLEX JE ?

memang boleh, tak de masalah lansung.. cumanya, korang digalakkan untuk menggabungkan GLA Complex tu dengan vitamin ACE sebab GLA Complex hanya me'repair' ketidakseimbangan hormon manakala ACE menghapuskan hormon xenoestrogen..

memang ada kes yang dah makan GLA Complex Shaklee dan alhamdulillah cyst mengecut.. tapi.. selang beberapa bulan, cyst membesar semula.. haa.. sudah kenapa tu ? hee~ ianya disebebkan PUNCA PENYAKIT tidak diselesaikan iaitu xenoestrogen.. sebab tu kan makan vitamin ACE ni..  biar ACE tumbuk tumbuk cyst tu sampai dorang tak larat dah nak tumbuh balik..

You May Also Like

9 comments

  1. teringat dulu e'in suspek cyst.. bile buat check sume satu badan, alhamdulillah bukan cyst.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah.. tapi lepas ni kena jaga kesihatan tau.. jangan makan bukan2.. hee~ penyakit makin bijak sekarang ni..

      Delete
  2. Takut pula ana baca pasal cyst ni. Ada sorang kakak kawan ana, baru detect ada cyst tp nak jadikan asbab meninggal. Semoga kita di beri kesihatan yg terbaik insyaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. innalillahiwainnailahirojiun.. betul tu ana.. pape pun kita memang kena jaga kesihatan.. sebab kesihatan ni salah satu amanah dari Dia untuk kita.. sama2 amik iktibar dari pengalaman orang sekeliling kita..

      Delete
  3. cyst yg ada benjol atau ketumbuhan tu ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye dik.. hee~ sis ni dia macam jerawat.. boleh terjadi kat mana2 bahagian badan kita.. tak kira la lelaki atau perempuan..

      Delete
  4. salam ..
    teringat pula mak yaya dulu ada cyst juga.sampai bnda tu mbesar dlm perut dan tpksa membuat pembedahan..ALLAHU moga dijauhkan dr penykt merbahaya ni..
    nak elak,kenala mkn SHAKLEE..xgituu ^o^

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.. ye ke.. semoga yaya kuat mengharungi ujian.. hee~ lepas nih kena jaga kesihatan ya.. lagi2 bab pemakanan ni.. jangan main santak jek.. supplement sebagai pelengkap nutrisi untuk badan kita bertahan lebih kuat.. in shaa Allah.. betul caranya, indah la hasil nya..

      Delete
    2. "Dear dr williams, your herb has saved my life and my sanity. I was scared, and had been seeing numerous specialists and almost all of the straight away told me I had to remove my uterus because of my large fibroid. Can you believe this? To top it all up, none of those doctors had answered my simple questions on the subject. I was so scared that I would not be able to have a baby as surgery seemed like the only choice then. Your product had dramatically allayed my fears. I have read many other guides on the subject of fibroids and i think dr williams herb is yours offers and the only true and lasting solution to fibroid. I am a walking living proof of that claim. It has been 3 months since I implemented dr williams herbal portion, and I am now completely clear of fibroids and I am sure I am on my way to become a mother. I also feel very healthy and vibrant. Thank god for your work and support dr williams, for more information about his herb you can also contact his email address drwilliams098675@gmail.com

      Delete