TIPS PENCEGAHAN JAUNDIS


Baby jaundis ? apa jaundis tu ? tak bahaya kot.. kalau ye pun, nanti elok la kan ? hee~ ye.. itu yang kakak pernah fikir satu masa dahulu.. sejak dua menjak ni banyak persoalan tentang jaundis yang masuk dan keluar dari otak kakak.. BETAPA BAHAYANYA JAUNDIS ni !! alert ya para ibu dan ayah..



APA ITU JAUNDIS ?


Kekuningan pada kulit dan putih mata adalah tanda penyakit kuning bayi yang biasanya muncul antara hari kedua dan keempat selepas kelahiran..




Untuk memeriksa penyakit kuning bayi, tekan perlahan-lahan pada dahi bayi anda atau hidung.. jika kulit kelihatan kuning di mana anda ditekan, kemungkinan bayi anda mempunyai penyakit kuning yang sederhana.. 

Memeriksa bayi anda dalam keadaan pencahayaan yang baik, sebaik-baiknya dalam cahaya semulajadi.

PUNCA

Bilirubin yang berlebihan ( hiperbilirubinemia ) adalah punca utama penyakit kuning.. bilirubin, yang bertanggungjawab untuk warna kuning jaundis, adalah sebahagian normal pigmen yang dihasilkan daripada pemecahan "digunakan" sel-sel darah merah..

Biasanya, hati menapis bilirubin dari aliran darah dan melepaskannya ke dalam saluran usus.. hati yang tidak matang tidak boleh mengeluarkan bilirubin dengan cepat, menyebabkan lebihan bilirubin.. jaundis kerana keadaan baru lahir dinamakan jaundis fisiologi, dan ia biasanya muncul pada hari kedua atau ketiga kelahiran..




Doktor anda mungkin akan mendiagnosis penyakit kuning bayi berdasarkan 'warna kuning' pada bayi anda.. walau bagaimanapun, doktor akan mengukur tahap bilirubin dalam darah bayi dengan cara :

1 : pemeriksaan fizikal
2 : ujian makmal sampel darah bayi
3 : ujian kulit dengan peranti yang dikenali sebagai bilirubinometer transcutaneous, yang mengukur pantulan cahaya khas bersinar melalui kulit
4 : ujian darah tambahan atau ujian air kencing

RAWATAN

1 : terapi cahaya (fototerapi)
  • bayi anda akan diletakkan di bawah lampu khas yang mengeluarkan cahaya dalam spektrum biru - hijau.. cahaya yang berubah bentuk dan struktur molekul bilirubin dalam apa-apa cara yang mereka boleh dikumuhkan dalam air kencing dan najis.. 
  • lampu tidak cahaya ultraungu, dan perisai plastik pelindung menapis cahaya ultra ungu yang boleh dipancarkan..
  • semasa rawatan, bayi anda akan hanya memakai lampin dan patch mata pelindung..
  • terapi cahaya mungkin ditambah dengan penggunaan pad pemancar cahaya atau tilam..




2 : Imunoglobulin intravena ( IVIg )
  • jaundis mungkin berkaitan dengan perbezaan jenis darah antara ibu dan bayi.. keadaan ini menyebabkan bayi dibawa antibodi daripada ibu yang menyumbang kepada pecahan sel-sel darah pada bayi..
  • pemindahan intravena daripada immunoglobulin - protein darah yang boleh mengurangkan tahap antibodi - boleh mengurangkan penyakit kuning dan mengurangkan keperluan untuk pemindahan darah pertukaran..

3 : pemindahan darah
  • jarang, apabila penyakit kuning yang teruk tidak bertindak balas kepada rawatan yang lain, bayi mungkin memerlukan pemindahan pertukaran darah.. 
  • ini melibatkan berulang kali mengeluarkan sedikit darah, mencairkan bilirubin dan ibu antibodi, dan kemudian memindahkan darah kembali ke dalam bayi - prosedur yang yang dilakukan di yang baru lahir unit rawatan rapi..

PENCEGAHAN

Pencegahan yang terbaik jaundis bayi adalah penyusuan yang mencukupi.. bayi ang menyusu harus mempunyai lapan hingga 12 penyusuan sehari selama beberapa hari pertama kelahiran.. bayi yang diberi susu formula selalunya perlu mempunyai 1-2 auns ( kira-kira 30 hingga 60 mililiter ) formula setiap dua hingga tiga jam untuk minggu pertama..

LOVE ;

No comments:

Powered by Blogger.