KAEDAH BERKESAN MENGHILANGKAN LEMAK DEGIL PADA PERUT

"pergh.. ni perut ke spare tyre babe ?"
"ko mengandung dah berapa bulan ni ?"
"amboi.. besarnya perut.. ko tak pakai bengkung ke ?"



Biasa dah dapat ayat-ayat gitu ? Hee~ Lepas ni, korang boleh ek sikit kat orang-orang yang selalu tegur ala sindiran gittew-- kat korang.. Ingat kita ni yang ade spare tyre memang kehendak kite ke.. Kita pun nak kurus selim melim jugak.. Haa.. Kalau ade niat gitu, semak tips yang kakak nak share ni.. Mana korang berkenan, boleh le ikut.. 



1 : JANGAN BERHENTI BERGERAK

  • Fakta menarik pasal lemak viseral ni : ia mudah hilang dengan cara senamrobik.. hilangkan kalori dengan berlari, berbasikal, berenang senang cerita semua jenis aktiviti yang meningkatkan kadar degupan jantung kerana ia lebih berkesan berbanding latihan agresif..

2 : MAKAN MAKANAN BERPROTEIN


  • “Badan kita akan menghasilkan lebih banyak insulin dengan penambahan usia disebabkan sel-sel lemak dan otot tidak bertindak balas dengan betul” kata Louis Aronne, MD, Pengarah Obesity Clinic di Cornell..
  • Untuk pengetahuan anda, insulin menggalakkan penyimpanan lemak, terutamanya di bahagian perut ( perhatian !! ini adalah topik kita )..
  • Menurut Aronne lagi, diet tinggi protein dapat melindungi badan kita daripada kesan insulin.. Dalam satu kajian, wanita obes yang mengamalkan diet 30% protein, 40% karbohidrat dan 30% lemak selama 8 minggu kehilangan lebih lemak – termasuk lemak viseral – berbanding wanita yang mengamalkan rancangan diet 16% protein, 55% karbohidrat dan 26% lemak..

3 : LEBIHKAN PENGAMBILAN LEMAK TIDAK TEPU
  • Menurut kajian di Sweden yang diterbitkan Februari lalu, lemak tepu mengandungi lebih lemak viseral berbanding lemak poli tidak tepu.. Dalam kajian tersebut, subjek perlu mengambil lebih 750 kalori sehari dalam masa seminggu, sama ada dalam bentuk minyak kelapa sawit ( lemak tepu ) atau minyak bunga matahari ( lemak poli tidak tepu ), subjek yang mengambil lemak tepu memperoleh lebih lemak viseral manakala subjek yang mengambil lemak poli tidak tepu memperoleh lebih jisim otot dan kurang lemak... Dengan ini anda tahu yang mana lebih baik: lemak poli tidak tepu boleh diperolehi dari kekacang, bijian dan ikan..

4 : AMALKAN CUKA
  • Menurut kajian di Jepun pada tahun 2009, seseorang dengan berat badan berlebihan yang mengamalkan pengambilan cuka sebanyak satu atau dua sudu sehari selama lapan minggu akan menunjukkan penurunan lemak dalam badan yang ketara, terutamanya lemak viseral..
  • “Terdapat satu teori menyatakan bahawa asid asetik dalam cuka menghasilkan protein yang membakar lemak,” kata Pamela Peeke, professor bahagian perubatan di Universiti Maryland dan juga penulis buku Fight Fat After 40..

5 : YOGA
  • Dalam kajian yang dijalankan pada tahun 2012, wanita menopaus yang mengamalkan yoga selama 16 minggu menunjukkan penurunan lemak viseral yang ketara.. 
  • Jika anda tidak menyukai gerakan yoga, lakukan senaman santai, walaupun hanya dengan tarik nafas secara mendalam juga dapat membantu – tujuan utamanya ialah untuk mengurangkan paras hormon tekanan kortisol, yang berkait rapat dengan lemak pada perut..

6 : JAGA WAKTU TIDUR
  • Menurut kajian yang dilakukan pada tahun 2010 oleh Universiti Wake Forest, tidur kurang dari 5 jam pada setiap malam akan meningkatkan paras lemak viseral.. Seperti yang anda tahu, 6 - 8 jam adalah tempoh tidur yang disyorkan..

7 : AMALKAN TEH HIJAU


  • Teh hijau kaya dengan anti-oksidan yang dikenali sebagai katekin, seseorang yang mengamalkan minum teh hijau lebih cenderung untuk kehilangan lemak pada abdomen semasa bersenam berbanding dengan seseorang yang tidak meminumnya..
  • Satu kajian mensyorkan pengambilan sebanyak 625 mg sehari, bersamaan dengan dua atau tiga cawan lapan auns teh hijau..

8 : LEBIHKAN FIBER
  • Pastikan anda makan lebih fiber.. 
  • Dalam percubaan yang dilakukan pada tahun 2011, kandungan lemak viseral berkurangan sebanyak 3.7% selepas lima tahun bagi seseorang yang meningkatkan pengambilan serat larut sebanyak 10 gram sehari ( bersamaan dengan 2 epal bersaiz kecil, satu cawan kacang pea, satu setengah cawan kacang pinto )

Haa.. Boleh ke boleh ? Hahaha~ Mesti boleh punya la.. Kalau keberatan jugak la nak buat apa tips yang kakak bagi.. Jom dapatkan set bakar lemak tepu dari kakak.. 



nak miliki SET BUANG LEMAK ni ? dengan harga RM 188.50, korang boleh kurus dengan sihat.. bukan setakat buang lemak jek ye.. banyak kelebihan lain.. hee~ klik icon BELI SEKARANG untuk membuat pembelian secara online..


LOVE 

No comments:

Powered by Blogger.