KENAPA KITA PERLUKAN SUMBER KALSIUM YANG TERBAIK UNTUK BADAN ?

ha ? kurang kalsium ? dia kira macam kes tanak minum susu tepung la kan ? hee~ ha le.. bila tak minum susu, kita tak de sumber kalsium untuk menjaga kepadatan tulang dan gigi.. sebab tu la tulang temulang kita cepat nau keriuk keriuk macam megi bawang goreng tu * melampo btol persamaan kakak.. hahaha~ * tapi dia lebih kurang macam tu la.. lagi lagi bila pergerakan korang terlampau renyah.. mesti ade yang berbunyi..


kadang kita sendiri tak sedar pun yang sebenarnya kita dan ahli keluarga berpotensi untuk mengalami kekurangan kalsium yang diperlukan badan.. ye.. walaupun hari hari ko tonggang susu cap ape segala, tak de jaminan dik non.. tapi kira okay la dari tak de kan.. hee~ ade tu yang memang tak minum susu lansung kot.. tu lagi risiko tinggi.. kira yang minum ala ala tu dapat la support sumber kalsium sikit..

SIMPTOM KURANG KALSIUM

1 : mudah kejang otot

2 : insomnia

3 : gigi mudah reput

4 : kuku rapuh

5 : tulang mudah patah / retak

ade tak simptom tu kat korang ? ke family members ke ? kalau ade, baik korang baca sampai habis entri nih.. hee~ jangan kata kakak tak payung plak nanti.. memang kakak tarik bulu kening korang..

SIAPA YANG MEMERLUKAN KALSIUM ?

1 : GAYA HIDUP
  • kalau nak selak satu satu nanti korang cuak plak.. hee~ sebab terlampau banyak faktor yang mengganggu paras kalsium dalam badan korang.. antaranya merokok, slelau minum minuman berkafien, diet rendah kalsium, memang tak minum susu, minuman berkarbonat.. acane ? ini kalau korang tak dapat nak ubah, korang memang kena topup keperluan kalsium dalam badan..
2 : KANAK-KANAK DAN ORANG DEWASA
  • untuk pertumbuhan yang sihat, kanak-kanak dan remaja memerlukan kalsium yang cukup untuk membina kepadatan tulang.. macamana ? ye.. kebiasaannya dengan susu la kan.. hee~ ape lagik ? tapi ade jek yang lactose intolerence.. kan ? kalau camnih kita nak buat cemana ? haa.. tu jap lagik kakak kasik jalan penyelesaian..
  • yang dewasa plak memang sangat memerlukan bekal kalsium yang cukup untuk menempuh ke usia tua sebab semakin meningkat usia, semakin menipis dan lemah tulang korang tu.. jadik.. standby !!

3 : WANITA HAMIL
  • pembentukan baby dari dalam perut sendiri memerlukan sumber kalsium yang cukup.. sebab tu la banyak iklan susu kat TV yang memang fokus kat mak mak yong nih dengan saranan untuk membekalkan kalsium yang cukup untuk ibu dan baby.. haa.. bayangkan 2 orang tapi sumber makanan hanya 1.. dah tentulah sorang lagi akan kekurangan zat.. hee~ dia sama la macam pengambilan kalsium nih.. okay ? sebab tu sumber kalsium yang CUKUP sangat penting.. baby tak tau pape, ibu la kena amik tindakan..
4 : WANITA MENOPAUSE
  • semakin meningkat usia, lagi lagi nak menopause menyebabkan kandungan estrogen dalam badan kita * hahahaha~ kita tu termasuk kakak la nanti.. * berkurangan dan menyebabkan risiko tulang retak akan meningkat dan kadar penyerapan kalsium dalam tulang berkurangan.. jeng !! standby !! kalau tak nanti tak dapat la nak timang cucu ngkorang.. ye la.. tak pasal pasal tulang retak nanti.. ingat tulang retak tu best ? sakit tau..
5 : WARGA EMAS
  • kalau diselaputi emas tak pe.. ini semakin meningkat usia semakin tak larat nak bergerak sebab kepadatan tulang semakin berkurangan dan snedi semakin lemah untuk beraktiviti.. badan pun menjadi kurang efektif untuk menyerap nutrien untuk keperluan badan.. termasuklah kalsium..

KESIMPULAN


semua memerlukan kalsium.. titik.. noktah.. hee~ tak kira berapa pun umur korang, tak de sebab untuk korang mengelat.. dan kalau BERANI, korang sendiri akan rasa sedikit demi sedikit perubahan dalam pergerakan harian korang.. tak !! kakak tak takut takutkan pon.. ini realiti.. keadaan semasa dengan diri kita sendiri didedahkan dengan tabiat pemakanan dan gaya hidup yang tak simbang.. 

kalau korang tak boleh telan susu.. ala.. susu tepung tu ke, susu dalam kotak tu ke.. korang kena baca sini --> ZAMAN DAH MAJU DIK NON.. TAK PAYAH BANCUH BANCUH TUTUP HIDUNG TIME NAK MINUM.. HEE~ 

shhhhh.. tengah promo tu.. kalau nak la.. kalau risau kan keriuk keriuk tulang korang tu la.. kalau tak, tak pe.. kakak tak paksa pon.. kakak share jek.. hee~


6 comments:

  1. Dik non sini x minum susu walau orang suh ttup hidung ..mau tsembur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah~ sama la diknon sini haa.. tak boleh weyh.. bukan tak pernah try, tapi tak boleh lalu kat tekak.. seksa..

      Delete
  2. Alhamdulillah, saya pulak penggemar susu. Cuma, part lain pulaklah nak kena jaga. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee~ alhamdulillah.. yang mana rajin minum susu / suka minum susu susah nak kena osteoporosis nih.. tulang dia kuat..

      Delete
  3. Kan, ada terdengar tempoh hari, ada wanita yang hamil & menyusu bayi, tapi tak jaga keperluan kalsium sendiri, gigi jadi rapuh. Takmolah umur baru 40an nanti dah rongak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul !!! itu paling ramai wanita takut tapi tak amik iktibar.. hee~ saya selalu berharap semua entri blog saya, akan ada wanita baca dan ambil sebagai pengajaran.. angan2 jek la kot..

      Delete

Powered by Blogger.