KEPENTINGAN ASID FOLIK SEBELUM DAN SELEPAS PROSES KEHAMILAN

March 08, 2017

pil yang paling femes untuk ibu hamil ialah asid folik.. kan ? kalau sape yang kerap mengandung tu memang akan telan la berpapan-papan asid folik sepanjang tempoh kehamilan.. hee~ kenapa ibu hamil kena ambil asid folik ? perlu ke ? dah masuk kategori wajib ke ? ke cemana ? mesti ade yang tak tau dan mungkin tak amik berat lansung sebab bila doktor / misi bagi stok, bukannya makan sangat.. hee~ korang ke ?


ASID FOLIK

asid folik = vitamin B

asid folik sangat penting dalam membantu penghasilan sel darah merah dan juga membantu pembentukan tiub saraf bayi ( baby neural tube ) supaya berkembang elok dari otak dan ke saraf tunjang dengan baik..

BILA MASA YANG SESUAI UNTUK MULA AMBIL ASID FOLIK

bila korang mula terfikir untuk hamil.. haa.. kenapa plak ? hee~ sebab kecacatan bayi biasanya berlaku dalam jangka masa 3 - 4 minggu di awal kehamilan, kalau korang amik asid folik, sekaligus dapat membantu mengurangkan risiko / mengelak kecacatan semasa kelahiran..

ada pakar kata, dalam 12 minggu pertama tempoh kehamilan, otak dan sistem daraf bayi mula terbentuk dan berkembang dan sebab itulah dalam tempoh tu jugak korang yang hamil nih TAK BOLEH skip lansung dos asid folik untuk kepentingan bayi korang.. 

BERAPA JUMLAH ASID FOLIK YANG DIPERLUKAN

  • 400 mcg : merancang untuk hamil
  • 400 mcg : tiga bulan pertama kehamilan
  • 600 mcg : enam hingga 9 bulan kehamilan
  • 500 mcg : semasa menyusukan bayi

KURANG ASID FOLIK SEPANJANG KEHAMILAN

kemungkinan besar akan mengakibatkan :

  • tiub neural bayi TAK berkembang dengan baik
  • bayi mengalami kecacatan
ia juga termasuk :

SPINA BIFIDA : ia berlaku apabila pelindung yang melitupi saraf tunjang bayi tidak tertutup dengan sempurna yang mempu menyebabkan kerosakan saraf kekal..


ANENCYPHALY : kecacatan pada bahagian otak bayi..
sebab tu ramai doktor / pengamal perubatan menyarankan pengambilan asid folik dari sebelum kehamilan ( semasa merancang ) dan semasa hamil supaya dapat melindungi bayi korang daripada mengalami masalah kelahiran pra-marang, kecacatan pada bibir dan lelangit ( sumbing ), kurang berat badan semasa kelahiran, tumbesaran lembap dan mampu mencegah keguguran..

kalau ikutkan, ada jek asid folik dijual kat farmasi dan boleh jek nak beli tak pun setiap kali pergi check up kat klinik kerajaan mesti setiap ibu akan dibekalkan secara percuma.. kan ? kan ? tapi.. korang tau tak yang asic folik yang ada kat luar tu hanya membekalkan vitamin B1 + B2 + B3 ?

korang rasa cukup ke untuk memenuhi keperluan korang dengan bayi dalam kandungan tu ? hee~ tak pe.. tak payah jawab.. senyum jek..


sebab b-complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B yang sangat diperlukan oleh korang dan bayi dalam kandungan !! simple kan ?

KELEBIHAN B COMPLEX SHAKLEE UNTUK IBU HAMIL

  • membantu menukarkan lemak, karbohidrat dan protein kepada tenaga
  • mengurangkan masalah keletihan yang selalu dialami oleh ibu hamil
  • membekalkan 200 mcg asid folik untuk setiap hidangan
  • membantu tumbesaran bayi yang sihat dan normal
  • membantu pembinaan DNA sel-sel baru dan sihat
  • mengurangkan risiko kecacatan pada bahagian otak atau tulang belakang semasa proses perkembangan bayi semasa dalam perut
  • membantu pembentukan antibodi dan sel darah merah yang kuat
  • mampu merawat dan mencegah anemia, sakit kepala, keletihan dan muntah-muntah
korang kerap loya loya time awal pregnancy ? haa.. sebab tu la kakak PAKSA korang makan b complex nih.. hee~ bukan sengaja tapi semua bersebab.. untuk kepentingan korang dengan bayi korang gak weyh--

dan vitamin B sepatutnya mengandungi kesemua 8 vitamin B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dalam RDA ( kesemuanya perlu diambil pada masa yang sama ) dan harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin.. pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, B3 dan B12 tidak terlalu besar juga elakkan pengambilan vitamin b yang menawarkan rumusan larut-air ( sustain release )..


para saintis Shaklee telah mencipta asid folik secara semulajadi yang PERTAMA di dunia dengan kadar keboleh serapan ( bioavailability ) yang sangat tinggi dan berkualiti kerana asid folik yang sedia ada tidak mudah diserap tubuh dan hampir 99% asid folik yang terdapat dipasaran bersifat sintetik..

orang kata mencegah lebih baik dari mengubati.. kan ? kan ? hee~ kalau korang bertindak awal, in shaa Allah korang dapat mengelak pelbagai kemungkinan tak baik dari terjadi.. 


You Might Also Like

4 comments

  1. tq atas perkongsian yg sngt bermakna ni :) pentingnya asid folik.. ada baca jgk pasal ni dkt fb smalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee~ yang anak dara pun elok makan asid folik nih..

      Delete
  2. Kite alhamdulillah mmg makan, tp weekend mesti LUPE :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha~ nih nak kena cubit nih !!!!!

      Delete

FOLLOW LE KAKAK !!

G+ FOLLOWERS