RESEPI IKAN TENGGIRI REBUS ASAM 15 MINIT ( TAK SAMPAI KOT– )

by - February 06, 2018

hahahaha~ dahsyat tajuknye ha siap dalam kurungan gitu.. disebabkan tekak tak lalu nak makan sangat dengan niat nak diet dan dah berhari-hari kononnya nak masak asam rebus bendi jek.. tapi ada suara suara yang nak menambah pulekkkk.. jadilah seperti tajuk di atas..

masakan_mudah_dari_rumah
macam resepi-resepi yang sebelumnya, kakak tak suka masakan yang renyah dan boleh menyebabkan dapur kakak tonggang terbalik.. cukup dengan bahan-bahan yang simple, tapi rasanya sedap.. wah !! nampak tak betapa demand nya kakak.. hahahaha~

dan terus jadi ikan tenggiri rebus asam bersama bendi biar lebih sebab nanti berebut dengan rakyat..


BAHAN-BAHAN


  • 1 sudu besar minyak masak
  • 1 cubit garam
  • 1 keping asam keping
  • air secukupnya
resepi_orang_bujang_tapi_sedap_nak_arwah
bahan untuk menumis

disebabkan blander kakak rosak dan kakak baru beli lesung batu.. kakak main tumbuk tumbuk jek la.. hee~ ada :

  • 3 biji cili api
  • setengah biji bawang besar ( kakak tak guna bawang kecik tau ; semua masakan guna bawang besar jek )
  • 2 ulas bawang putih
  • se – ibu jari halia
  • 2 batang serai
  • daun kesum ikut suka bau
dah tumbuk semua tu, panaskan minyak tadi dan tumis sampai naik bau.. haa.. kakak suka bau daun kesum, habis semerbak satu dapur ha.. nasib jiran tak tegur.. hee~ dah naik bau, masukkan air – garam – asam keping dan biarkan air mendidih..

sesetengah orang tak tumis poooonnnnn, tapi kakak suka bau tumisan tadi.. belum makan dah tau sedap.. hahahaha~ bila dah menggelegak cantik jek, masukkan bendi.. jangan masukkan ikan dulu tau nanti isi ikan terbarai teruk macam kena langgar steamroll.. jadi, lembutkan dulu bendi sampai korang puas hati..

resepi_ikan_tenggiri
malas nak berebut ; biar bendi lebih jangan terkurang..
dah lembut dah bendi korang ? haa.. rasa la kuah tu, okay ke tak.. kalau dah cukup rasa, masukkan ikan.. kali ni kakak guna ikan tenggiri sebab ikan kembung tak de.. hee~ jadik la kan.. dan ikan tu pun kakak tak masuk lama-lama, agak 3 – 4 minit yang isi dia dah masak, kakak tutup api dan biarkan dorang dalam kuali..

nak makan baru angkat..

3

hidangkan dengan nasi panas.. pergh !! mak mertua lalu pun tak perasan.. hee~ cukup rasa pedas – masam okay la.. serius korang kena try resepi paling senang di dunia ni tu pun kalau korang sejenis sama macam kakak la.. tak suka masak renyah renyah.. hahahaha~ dan kos kakak untuk lauk ni saje tak sampai RM 10.00.. gile jimat kan ?

jangan la korang tanya apa lauk encik suami kakak, sebab masa kakak masak ni.. pan sebelah tengah masak daging kambing tauuuuuuu..

over kan lauk beliau.. hahahaha~

atiehilmi.com

You May Also Like

2 comments

  1. Huihhh kalau org sakit makan lauk ni mesti berpinggan² jugak laaa

    ReplyDelete
  2. sedapnya kat atie. nak cket. buatkan lah. hihi

    ReplyDelete