RAWATAN UNTUK PESAKIT KEKURANGAN G6PD DAN CARA PENCEGAHAN

by - February 01, 2019

Yeay !! Nur Aina masuk darjah satu dah ; lega – seronok – sebak – terharu – risau dan ada sejuta perasaan lagi yang tak mampu kakak ungkapkan dengan kata-kata. Kalau kata risau sudah tentulah kakak risaukan tentang G6PD dia tu ha. Memang kena pantau lebih sikitlah takut dia tersalah makan ke kan. Hee~ Tipikal mak mak yang ada anak G6PD ni memang begini, tak pelik pon.

rawatan untuk pesakit G6PD

Apa nak buat kalau rezeki anak korang merupakan salah seorang yang menghidap G6PD ? Ha !! Tak Payah buat pape lah, layan je kerenah dorang disamping kawal pengambilan ubat-ubatan dan juga pemakanan sehari-hari dorang. Macam kakak sendiri, memang tak de kawal ketat sangat tapi sampai lah satu haritu badan Nur Aina naik bintik-bintik macam alahan.




SIMPTOM KEKURANGAN G6PD


Kalau pada Nur Aina memang ketara yang dia cepat penat ( keletihan ) walaupun baru je keluar bermain. Tapi pelan-pelan kakak ‘paksa’ Nur Aina untuk terus beraktiviti walaupun sekadar aktiviti ringan. Selagi dia okay dan tak sesak nafas, kakak percaya G6PD Nur Aina tak de lah teruk mana. Untuk kes yang lebih serius, hemolysis ( anemia haemolitik – penghapusan sel darah merah ) mungkin berlaku. Nah !! Kakak sertakan juga simptom-simtom kekurangan G6PD yang mungkin boleh jadi rujukan korang :

  • kulit pucat
    • kalau kulit gelap, periksa bibir dan lidah untuk melihat tahap kepucatan
  • mudah letih
  • sesak nafas ( susah untuk bernafas )
  • jantung berdegup kencang
  • prolong jaundis
    • kulit dan mata menjadi kuning dalam tempoh yang lama – terutamanya dikalangan bayi yang baru lahir
  • air kencing berwarna gelap ( mungkin kuning pekat / cokelat )
G6PD deficiency


Walaupun kesemua simptom tersebut bergantung pada jenis bahan yang terdedah kepada pesakit, ia tetap memainkan peranan penting untuk di – ambil – tahu oleh orang dewasa agar tiada kes-kes berat yang berlaku. Kalau anak korang menunjukkan simptom seperti yang kakak bagitau tu, cepat-cepat bawak pergi klinik / hospital untuk dapatkan rawatan tau. Jangan tangguh-tangguh.


MAKANAN DAN UBAT-UBATAN YANG MENCETUS HEMOLYSIS


Pencetus ini mungkin dalam bentuk :

  • penyakit mudah berjangkit
    • mungkin seperti jangkitan bakteria atau virus
  • sesetengah ubat tahan sakit dan ubat demam
  • sesetengah antibiotik
    • terutamanya yang mempunyai sulf
  • sesetengah ubat anti malaria
    • terutamanya yang mempunyai quine
  • sesetengah bahan kimia dan sebatian seperti menthol dan ubat gegat
  • sesetengah makanan dan minuman yang mengandungi kacang fava, legume dan soya

senarai ubat yang perlu dielakkan oleh pesakit G6PD


Setakat hari ni, tak de la kakak block sungguh Nur Aina dari makan kacang sebab dia masih makan nasi dengan kicap dan kalau dia makan roti canai mesti nak ada kuah kacang dhal. Yang memang betul-betul major tu yang kakak sekat supaya tiada kemudaratan berlaku pada kesihatan Nur Aina. Alhamdulillah. Semua nampaknya okay.


BOLEHKAH G6PD DIRAWAT ?


Dari apa yang kakak borak kan dengan doktor yang biasa rawat Nur Aina, YA !! G6PD memang tak boleh dirawat dan ia adalah masalah kesihatan sepanjang hayat. Tapi !! Kakak dah jumpa ramai jek yang menghidapi G6PD menjalani kehidupan yang aktif dan sihat selagi dia tidak terdedah dengan bahan-bahan yang boleh mencetuskan simptom-simptom kekurangan G6PD.

G6PD


“nanti bila Aina dah besar sikit, kita buat ujian darah untuk pastikan samada Aina dalam
koeadaan major atau minor.. tapi kalau tengok cara dan tingkah laku Aina,
saya nampak dia okay je..”

– Doktor Hanie ; Klinik Perdana, Taman Puncak Jalil



Kakak memang dedahkan Nur Aina dengan pelbagai aktiviti lasak. Hee~ Tak terhad dan selagi dia boleh buat, kitorang okay. Bukan kakak dan encik suami je yang kena belajar pasal G6PD tapi Nur Aiman pun kami didik supaya dia faham keadaan adik dia yang sorang ni. Tak susah sebab Nur Aina mudah faham kenapa TAK BOLEH itu dan ini, kenapa perlu itu dan ini. Sabar ? Memang lah--

LOVE ;
ATIE ADNAN

You May Also Like

0 comments