EKZEMA : PENYAKIT NEGARA MAJU

kesiankan tengok anak kecik yang dok tergaru-garu menahan gatal sebab ekzema.. ye.. kakak adalah ibu kepada anak yang menghidapi ekzema dan perasaan tu tak tau nak cakap cemana yang kakak mampu adalah bawak anak g klinik untuk berulang kali amik ubat makan ( ubat tahan gatal ) dan ubat sapu ( krim warna putih )..

kalau nak diikutkan, terjadinya ekzema boleh dikaitkan dengan gaya hidup seseorang yang melibatkan tekanan seharian, aktiviti fizikal, alahan, sentuhan, pengambilan makanan dan perubahan suhu merupakan faktor utama..


dalam sesetengah kes pula ada yang mengelak untuk berada dalam lingkungan alergi seperti hama, debunga, bulu haiwan dan pakaian yang diperbut dari bulu sintetik.. 


alahan berasaskan makanan PALING menjadi kegemaran ekzema.. hee~ alahan ape tu ? processed foods seperti sosej, daging burger yang berada dipasaran.. satu pertiga daripada kanak-kanak yang menghidap ekzema berpunca dari KESILAPAN memilih makanan dan berterusan menjadi keradangan dikalangan kanak-kanak yang berumur kurang dua tahun..


nah !! paling ter--latest.. hee~




masa kakak jumpa parent baby ni, kakak nak menitik airmata ( fragile nya jiwa.. hee~ ) tengok keadaan baby ni.. pipi kemerahan - berbintik - ada macam melecet.. itu baru kat pipi.. ade kat leher sikit dan pelipat antara betis dan paha.. kesian.. itu jek kakak boleh cakap.. kata ibu ayah baby tu, dah pergi ke pakar kulit tapi masih macam tu jugak.. lepas makan ubat mesti baby tido.. ya.. ya.. ya.. itu adalah ubat tahan gatal / alahan.. hee~ kesan jangka pendek untuk baby tido jek la.. bayangkan kalau makan 3 kali sehari ? tak ke melepek jek baby nak tido.. 






kakak suggestkan HERBAL BLEND untuk perawatan luar.. maksudnya sapu-sapu laa.. haa.. hasil ? tu la tu.. hee~ alhamdulillah.. tak mo la cakap banyak nanti orang kata kakak overclaimed plak kan.. tapi itu la itu.. tak pernah menghampakan.. ubat makan-makan pun ade tau dan kakak galakkan amik sekali la sepanjang tempoh pemulihan..

rupanya.. bukan baby sorang jek yang ada ekzema.. abang kepada baby pun sama.. apa lagik.. memang kakak pantau 200% la.. hee~ alhamdulillah.. lepas 2 minggu, nampaknya HERBAL BLEND bekerja dengan cemerlang..


ANTARA MAKANAN YANG KAKAK SURUH CUSTOMERS KAKAK ELAK :

1 : processed meat seperti sosej, daging burger dan nugget
2 : terung dan avocado
3 : cuka atau makanan yang mengandungi cuka seperti kicap, cili sos dan tomato sos
4 : ikan bilis
5 : makanan berjeruk, salai dan kering
6 : buah-buahan yang dikeringkan
7 : jenis cheese yang diperam dengan lama seperti parmesan
8 : ikan mackerel dan sardin
9 : bayam, cendawan dan tomato
10 : mayonis dan yogurt

nak tips lagik ? hee~ boleh hubungi kakak menerusi talian whatsapp ye.. pekik kekuat cakap "kak !! ko nak bagi aku tips ekzema ke tak ?" hahaha~

No comments:

Powered by Blogger.