MERAWAT BARTHOLIN CYST DAN CARA PENCEGAHAN

October 14, 2015


BARTHOLIN disebut BAHR-kaki-linz merupakan kelenjar yang terletak pada setiap bahagian pembukaan faraj.. Kelenjar ini merembeskan cecair yang membantu melincirkan vagina..

Kadang-kadang bukaan kelenjar ni terhalang, dan menyebabkan cecair untuk melembabkan permukaan miss V terhalang dan cecair tidak dapat dihasilkan.. Hasilnya ? SAKIT !! Bengkak tersebut kebiasaannya mengandungi cecair berbentuk nanah dan dikelilingi tisu radang dan rawatan bergantung kepada saiz dan tahap kesakitan.. 


Tahap pembesaran Bartholin Cyst adalah berbeza dan ada yang terlalu kecil sehingga kita tak sedar lansung.. Tapi kalau ia tumbuh besar dan semakin membesar ia sedikit sebanyak akan menggangu keselesaan bahagian faraj..

Tumbesaran Bartholin Cyst mampu berlaku dalam tempoh beberapa hari dan dalam masa yang singkat dan kalau korang dijangkiti Bartholin, korang mungkin mengalami :
  • rasa ketulan lembut dan menyakitkan berhampiran pembukaan faraj
  • rasa tidak selesa ketika berjalan atau duduk
  • sakit semasa bersama suami
  • demam
Britholin Cyst yang menanah kebiasaannya berlaku pada bahagian sebelah sahaja dan ia berpunca daripada jangkitan kuman.. Jom kita tengok bagaimana pulak boleh terjadinya Bartholin Cyst tu..

PUNCA TERJADINYA BARTHOLIN CYST

Ada kajian yang mengatakan, pakar percaya punca utama Bartholin Cyst adalah pengumpulan cecair pada pembukaan kelenjar tersekat berkemungkinan akibat jangkitan ataupun kecederaan..

Bartholin Cyst yang dijangkiti kuman akan membentuk benjolan yang mengandungi nanah dan bakteria seperti gonorrhea dan chlamydia memberi sokongan kepada tumbesaran Bartholin Cyst..

Nah !! Perawatan segera untuk proses penyembuhan sangat diperlukan kalau tak memang menanggung kesakitan dan ketidakselesaan.. nih ha kakak nak share sikit ape yang korang kena buat kalau terkena jangkitan..
  • Lakukan pembedahan pelvik ( yang ramai wanita tak berani nak buat sebab peratusan untuk sembuh sepenuhnya tak de sebaliknya kelenjar boleh terbentuk semula selepas pembedahan.. )
  • Ambil sampel rembesan dari faraj atau serviks untuk diuji..
  • Jika ia semakin membesar dan terdapat sel kanser, doktor akan membawa terus kes korang ke pakar sakit puan..
  • Doktor akan menetapkan antibiotik sekiranya ia semakin melarat dan dikhuatiri akan pecah..
  • Marsupialization ( mahar Soo-pee-ul-ih-ZAY-shun ) prosedur ini boleh membantu  di mana doktor akan menjahit di setiap sisi insisi saliran untuk mewujudkan pembukaan kekal kurang daripada 1/4-inci ( kira-kira 6 milimeter ) panjang.. 
  • Jika kesemua teknik tidak berjaya, doktor akan menjalankan pembedahan untuk membuang kelenjar Bartholin dan kebiasaannya pembedahan dilakukan dengan dos bius yang minima.. Mungkin akan rasa sakit sikit laa.. Hee~ DAN !! Pembedahan berkemungkinan akan memberi risiko yang lebih besar seperti pendarahan atau komplikasi selepas prosedur pembedahan..

bulan lepas kakak dapat sorang prospek yang memang kakak tak boleh nak guide * sedikit frust.. * sebab dah tahap bengkak nak berjalan pun tak boleh ape tah lagi nak bersama dengan suami.. jatuh airmata gak ah masa dengar akak tu cite * cite kat whatsapp, baca, tapi kira menjadi pendengar laa.. hee~ * dan doktor kata memang kena operate.. dia mintak pendapat kakak, dan kakak pun sokong dengan pendapat doktor sebab dah memang tak boleh buat ape.. hahaha~ cemana kakak nak jelaskan dengan ayat "memang tak boleh buat pape.."


BARTHOLIN CYST MENANAH

  • wanita memiliki 2 kelenjar bartholin yang setiap satunya bersaiz kacang yang letaknya kat setiap pembukaan faraj dan ia membekalkan pelincir untuk membran faraj..
  • cecair terkumpul di kelenjar meningkatkan tekanan kat kawasan tu dan kalau terjadinya bengkak dulu, kelenjar boleh bernanah dan kebiasaannya ia terjadi pada satu bahagian sahaja ( jarang dapat kes kedua-dua kelenjar bengkak dan bernanah.. )
  • bila dah bernanah, ==> sakit sangat + tak selesa..
  • antara punca terjadinya Bartholin Cyst adalah dari bakteria sepert E. Coli, penyakit kelamin ( STD ) juga merupakan punca kelenjar menjadi semakin membengkak dan boleh merebak..
  • jika tidak dirawat, ia boleh menjadi kanser..
em.. kawal pemakanan.. kawal pemakanan.. makan makanan sihat.. jauhkan diri dari makanan yang menjadi sumber sel sel parasit ni membiak.. kalau tanak jaga kesihatan, nak tunggu dah sakit baru nak jaga.. tepuk dada, tanya hati.. ada suami yang kasihkan korang, ada anak anak yang memerlukan belaian korang.. hee~

PENCEGAHAN

sebenarnya.. TAK DE cara khusus untuk mencegah terjadinya Bartholin Cyst nih melainkan korang memang jaga kebersihan sebaik mungkin dan mengamalkan seks sihat dan selamat.. terutamanya kalau korang menggunakan kondom..

APA YANG KAKAK BOLEH BANTU ?

Bila hal hal yang melibatkan JANGKITAN kuman / bakteria camgini, memang kakak akan menyarankan pengambilan antibiotik semulajadi seperti NUTRIFERON atau ALFALFA COMPLEX yang bertindak sebagai anti-kulat.. Tapi.. dalam kebanyakan kes yang berkaitan dengan CYST / KETUMBUHAN, kakak memang mengesyorkan pengambilan GLA COMPLEX yang bertindak menstabilkan hormon ( kebanyakan cyst terjadi apabila hormon wanita macam puting beliung.. hee~ )

SET CYST / FIBROID SHAKLEE

1 : GLA COMPLEX ( cepat kecut )
  • membantu mengecutkan cyst / fibroid dengan cepat
  • membantu penghasilan prostaglandin
  • mengurangkan bengkak atau merah pada rahim yang menyebabkan kesakitan
  • menghalang salur darah tersumbat
  • menstabilkan hormon wanita
2 : SR VITA C PLUS ( daya tahan )
  • mempercepatkan penyembuhan cyst / fibroid
  • meningkatkan daya imun tubuh melawan penyakit
  • memusnahkan sel yang tidak normal ( cyst / fibroid )
  • detail DI SINI
3 : VITAMIN E COMPLEX ( cepat sembuh )
  • mempercepatkan penyembuhan
  • menghasilakn sel baru yang sihat dan normal
  • menghalan cyst / fibroid berulang


Nak tau apa kata customer kakak ?


Alhamdulillah.. 





Tapi bukan itu aje tau.. Sebab semakin membengkaknya Bartholin Cyst ni bila hendak bersama dengan suami, pelincir tidak dapat dihasilkan dengan konsisten.. Ada masa tu sampai kering sungguh dan teramat sakit.. Haa.. Jelaskan kakak explain pasal kelenjar Bartholin Cyst ni ?

Hee~ Untuk FREE lifetime consultancy boleh terus whatsapp kakak ya.. 

LOVE ;


You Might Also Like

5 comments

  1. uhuhuhu..ngeri kan barthilin cyst ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee~ ngeri jugak la sebab tu kena jaga kebersihan kat kawasan tuttt--

      Delete
  2. aduuuhh tak berani tgk pic.. dgr nama pun dah seram sejuk >_<

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee~ ramai kata takut tapi jarang beringat bila kesihatan terabai..

      Delete
  3. macam ngeri pulak cyst macam ni ye ..

    ReplyDelete

RAKAN BLOGGER !!

G+ FOLLOWERS