VITAMIN SINTETIK VS. VITAMIN SEMULAJADI

by - November 15, 2015

bila cakap pasal Shaklee jek kan, ramai mengeluh kata vitamin Shaklee mahal berbanding vitamin kat pasaran.. hee~ kakak pun tanya la.. "dah habis kira ke ??" -- sebenarnya, kalau korang kira bebetul, vitamin Shaklee antara yang termurah dan mampu dimiliki kot..

kalau korang nak tau, kat pasaran kita ni ada dua jenis vitamin yang dijual kat pasaran.. VITAMIN SEMULAJADI dan VITAMIN SINTETIK.. dan korang sedar tak yang sebenarnya korang lebih cenderung beli vitamin sintetik.. haa.. mengelabah lettew-- hee~ mesti korang fikir semua vitamin sama kan ? lepas tu, seronok dapat beli vitamin murah berbanding vitamin 'mahal' tu..


1 : SUMBER VITAMIN

  • VITAMIN SEMULAJADI : diekstrak dari bahan asal itu sendiri macam vitamin C diekstrak dari buah sitrus.. asli dan tanpa bahan pengawet, perasa dan paling penting tanpa gel silika..
  • VITAMIN SINTETIK : formula empirik vitamin C adalah C6H8O6 dan ia adalah hasil tindakbalas kimia yang mengandungi oksigen, hydrogen dan carbon yang membentuk bahan kimia..
2 : TINDAKBALAS KEPADA TUBUH BADAN
  • VITAMIN SEMULAJADI : tidak memberi sebarang tindakbalas negatif kepada tubuh badan malah ia membaikpulih sistem badan kita..
  • VITAMIN SINTETIK : penghasilan yang bukan daripada sumber bahan makanan dan mengandungi kimia.. haa.. dah tentulah akan memudaratkan.. kalau tak cepat pun, sok sok.. korang tau kan tindakbalas dalam diam.. 
3 : TEMPOH TINDAKBALAS
  • VITAMIN SEMULAJADI : bertindakbalas dengan lembut terhadap tubuh badan..
  • VITAMIN SINTETIK : kemungkinan tidak dapat diserap secara efektif.. silap haribulan ntah ntah lansung tak menyerap kat dlaam tubuh badan..
4 : KESAN JANGKA MASA PANJANG
  • VITAMIN SEMULAJADI : memberi tindakbalas yang positif kerana tidak melibatkan tindakbalas kimia yang menggangu sistem tubuh badan kita..
  • VITAMIN SINTETIK : badan tidak menyerap khasiat yang diperlukan tubuh badan sebliknya menyerap tindakbalas kimia dan antara kesan jangka masa panjang adalah penyakit kanser..
5 : HARGA
  • VITAMIN SEMULAJADI : harga mampu milik ( sebiji vitamin C Shaklee bernilai 54 sen sahaja ; sebotol adalah stok untuk 6 bulan ) dan seiring dengan kesihatan yang lebih baik..
  • VITAMIN SINTETIK : murah dan adakalanya diberi sebagai percuma.. 
sebanyak mana korang mengkaji setiap vitamin yang korang makan ? hee~ percaya penuh ke kat vitamin yang ade kat pasaran ni lagi-lagi yang memang dijual secara berleluasa tanpa pengawasan dari pihak KKM.. bahaya woo.. 


LOVE ;

You May Also Like

0 comments