KESAN VIRUS ZIKA TERHADAP KANDUNGAN IBU HAMIL

by - September 22, 2016

lately, anak-anak kakak memang tak sihat dan kakak memang banyak habiskan masa untuk jaga dorang.. hee~ dan banyak jugalah masa kakak dok draftkan artikel untuk entri.. haa.. jangan tak tau.. dalam penat penat pon otak nih laju jek berjalan..

nak dijadikan cerita.. masa g klinik haritu, doktor ade la cerita pasal VIRUS ZIKA nih yang awal dulu kakak memang tak maik pusing lansung.. tapi bila dah balik jumpa doktor tu, dia punya terngiang ngiang memang luar biasa.. hahaha~ dan kakak pon kumpul la al-kisah ZIKA serba sedikit dan terkuejut lalu terdetik "bahaya nye !!!!!!"



APA ITU VIRUS ZIKA ?

  • virus yang disebarkan oleh sejenis nyamuk Aedes yang merupakan vektor yang sama dengan penyakit demam denggi dan chikungunya dan ia boleh menyebabkan bayi baru lahir mengalami sindrom otak mengecil atau 'mikrosefali' sekiranya dijangkiti..
  • virus ini ditemui di hutan ZIKA di Uganda pada tahun 1947 dan ianya adalah penyakit yang biasa di Afrika namun ianya mula merebak secara meluas di negara negara barat ( bermula dari negar Brazil ) sejak bulan Mei 2015..

TANDA-TANDA DEMAM ZIKA

  • sakit kepala
  • ruam pada kulit
  • sakit sakit sendi
  • mata kemrahan
  • kelesuan

CARA MERAWAT DEMAM ZIKA

  • untuk merawat demam ZIKA, ianya sama seperti demam denggi kerana sehingga kini masih belum ada vaksin atau ubat yang spesifik untuk melawan virus ZIKA..

ADAKAH ZIKA BOLEH MENGAKIBATKAN KECACATAN PADA BAYI DI DALAM KANDUNGAN ?

  • YA !! risiko bayi di dalam kandungan mengalami kecacatan mikrosefali adalah tinggi dan virus itu mudah berlaku pada trimester pertama dan kedua kehamilan tetapi masih tidak dapat dipastikan samada peringkat-peringkat kehamilan yang lain adalah betul-betul bebas dari kecacatan akibat virus ZIKA..
  • saintis masih lagi melakukan kajian terperinci mengenai kes demam ZIKA dan risiko kecacatan bayi dan sebab itulah imbasan ( scan ) dan ultrasound sepanjang kehamilan digunakan untuk memantau sebarang kemungkinan..

CARA PENCEGAHAN DARI DEMAM ZIKA

  • buat masa nih memang tak de ubat yang spesifik untuk mencegah virus ZIKA namun ada beberapa tips yang boleh digunapakai bagi mengelak ianya terjadi ( usaha jek la kan mana tau dapat membantu serba sedikit.. hee~ tak gitu ? )
    • jauhkan nyamuk dari tempat tinggal korang.. kemas la serba serbi tempat takungan air dan letak ubat jentik jentik sebab penularan virus ZIKA nih berpunca dari nyamuk..
    • gunakan ubat nyamuk yang sesuai dan selamat dengan persekitaran anda..
    • gunakan losyen tanpa paraben anti nyamuk INI..
    • jaga sistem imun dan kesihatan ahli keluarga dengan pengambilan supplement yang dapat meningkatkan sistem imun badan seperti :

pencegahan awal untuk kesihatan yang baik dengan menjaga sistem imun badan leboh baik dari mula mengambil antibiotik semasa sakit.. hee~ untuk penbelian SET PENJAGAAN SISTEM IMUN SHAKLEE ni atau lain-lain produk Shaklee, boleh hubungi kakak menerusi whatsapp di :

017 309 1865


You May Also Like

2 comments

  1. mencegah lebih baik daripade mengubati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi orang kita suka bila dah sakit baru merawat.. hee~ selagi tak sakit selagi tu TAK PE katanya..

      Delete