KAITAN BATUK, SELESEMA, DEMAM DENGAN RADANG PARU-PARU ( PNEUMONIA ) DIKALANGAN KANAK-KANAK

February 06, 2017

hampir setiap hari kakak berhadapan dengan masalah kesihatan kanak-kanak.. hee~ memang secara posititfnya, income kakak akan bertambah TAPI secara negatifnya peratusan kanak-kanak tidak sihat pun bertambah.. em.. ada dua situtasi yang berbeza tapi susah untuk kakak terima sebenarnya.. hee~

batuk - selesema - demam memang dah sebati dengan kehidupan kanak-kanak yang nak membesar tapi bila semakin hari semakin teruk dan kronik, ibu ayah kena mula bertindak !!


"ala-- biasa la tu kan kalau budak kecik kejap kejap tak sihat, tu sistem imun dia tengah bekerja.." 
-- ini pemikiran tahpape kakak dulu la nih.. hee~ tapi lepas..


umumnya pneumonia merujuk kepada jangkitan kuman pada paru-paru uang membuatkan seseorang itu susah nak bernafas dan penyakit ni tak mengira umur / pangkat / kaum / bangsa / status tau.. ia berlaku disebabkan slauran udara pada paru-paru dipenuhi nanah dan lendir yang menyebabkan sistem pernafasan tak dapat berfungsi dengan baik..

kalau keadaan nih berterusan akan mengakibatkan oksigen tidak sampai ke dalam darah dan sel tubuh badan yang menyebabkan kanak-kanak mengalami kekurangan oksigen.. dah kalau kurang oksigen, susah la nak bernafas.. kan ? nampak tak risiko dia kat mana ?

PUNCA PNEUMONIA

ia berpunca dari jangkitan bakteria, virus, fungus dan parasit yang kalau secara khasnya ia adalah berpunca daripada streptococcus pneumoniae, haemophilus influenzae, chlamydia trachomatis, mycoplasma pneumoniae dan legionella pneumophila.. angkitan kuman atau virus ini menyebabkan jangkitan di hidung , batuk, selsema dan berterusan pada paru-paru.. * sebab tu kakak cakap tak boleh la sambil lewa kalau anak-anak tak sihat.. ye.. *



SIMPTOM PNEUMONIA

  • demam panas
  • batuk berkahak
  • batuk tanpa kahak
  • sakit dada
  • tak de selera makan
  • badan dedar macam nak demam
  • pernafasan laju / susah nak bernafas
  • muntah
  • cirit-birit

RAWATAN PESAKIT PNEUMONIA

biasanya doktor akan bagi antibiotik untuk matikan bakteria dan menguatkan antibodi anak kita tapi kalau berlarutan atau semakin kritikal, memang tak da pilihan lain la selain 'check in' kat hospital untuk mendapatkan oksigen secara konsisten - antibiotik mengikut dos yang sesuai - sokongan perubatan yang lain..

kalau tanak g hospital / klinik pun tak pe kot tapi kena bertindak awal la sebaik saja nampak anak tak sihat dengan cara meningkatkan sistem imun anak untuk melawan virus jahat tu tadi..


TIPS MENCEGAH PNEUMONIA

1 : kat rumah mesti kena ada termometer untuk sukat suhu badan anak

2 : kalau anak masih menyusu menggunakan botol susu, dapatkan puting susu jenis Y - cut

boleh beli kat kedai kawan kakak - Marissa Shoppe
3 : pastikan persekitaran bersih dan tidak terlalu ramai orang

4 : dapatkan rawatan doktor kalau demam - selesema - batuk tak sembuh dalam tempoh 3 hari


5 : teruskan penyusuan susu ibu untuk meningkatkan antibodi anak

6 : pengambilan supplement untuk membantu menguatkan sistem imun


APA KATA MEREKA ?

hee~ pengguna dah rasa kelebihan produk Shaklee yang ummmmmppphhh-- itu.. dan alhamdulillah.. feedback bukan main main punya.. sebab kakak sendiri dah amalkan lebih 2 tahun untuk anak-anak kakak.. buat masa ni memang sangat berpuas hati laa..

anak korang kerap tak sihat ? nah !! inilah masa nya weyh.. nak tunggu bila lagik ? ke memang selesa keluar masuk hospital / klinik selalu ? em.. kakak pun seorang ibu.. kakak faham sangat perasaan korang..

You Might Also Like

0 comments

FOLLOW LE KAKAK !!

G+ FOLLOWERS