NASI GORENG BAYAM CUKUP RASA

April 03, 2017

hee~ kakak memang suka masak simple simple sebab tak suka la renyah renyah tapi nanti orang kat rumah nih makan sikit jek.. dan kakak masak pun ikut pesanan dari encik suami + #duanur supaya tak de la timbul "ala.. abang taknak makan ikan masak kari.. kalau kari ibu bubuh la ayam.." haa.. koghase ?

nih pun permintaan bangman sebenarnya.. dia memang suka nasi goreng dan tak kisah la pape jenis pun janji nasi goreng.. 

sebolehnya kakak memang akan berusaha untuk mengurangkan bahan perasa bila masak.. hee~ dan dalam masa yang sama jugak tak suka letak bawang.. haa.. cane ? lalu ke nak telan ?

nah !! nasi goreng 5 bahan jek.. tak payah susah susah nak carik ape segala bagai untuk sedapkan nasi goreng korang.. sesuai la untuk yang memang liat nak makan bawang tu..


daun bayam ni al kisahnya.. kakak nak letak kacang panjang tapi stok kacang panjang tak de.. hee~ disebabkan kena jugak letak sayur hijau, kakak sental jek la bayam.. lepas tu ade shitake + cili api blander + ikan bilis tu kakak dah goreng dulu.. 


2 biji telur dan nasik.. nih kes kakak masak nasik tapi encik suami tapau KFC, kesudahan nasik tu begitu la.. hee~ tapi tak pe.. kita manfaatkan dan jangan dibazirkan..


ini la paling penting, kalau tak de dia tak mau jadik punya nasik goreng yang sedap nih.. hahahaha~ tak pernah try lagi minyak masak Naturel nih, ade plak omega - 3 kat situ ha.. macam best jek kan.. kat mana kakak beli minyak masak nih ? haa..


dalam masak punya masak, terlupa nak tangkap satu gambar haa.. maka, kakak pun mintak tolong pakcik Google.. hee~ kira halal la eh.. ini memang tak boleh tak de nih kalau tak memang lari rasanya.. dan kakak memang guna 1 sudu makan kentang putar KFC tu jek.. 

rahsia masakan kakak licin tiap kali masak nih.. korang pun kena ada stok kat dapur.. hee~ cuma time detox jek kakak masak tak letak cukup rasa nih tapi gantikan dengan bawang merah + bawang putih + halia.. kalau hari biasa camni pakai jek cukup rasa memang ummmppphhhh gile masakan korang..


nah !! siap !! hee~ dah boleh makan panas panas dengan teh o suam.. pergh !! syahdu jek.. senangkan ? haa.. nanti try la.. kalau malas nak 2 - 3 lauk, korang goreng kan jek nasik tu.. tak payah pening kepala.. tapi kena bincang bincang dengan suami dengan anak-anak eh takut nanti korang masak, korang jek yang makan.. dorang sesedap tapau KFC nanti sebab korang seronok masak nasik goreng hari hari.. duh--

You Might Also Like

6 comments

  1. Kalau kat rumah pun, kalau time tibe2 satu rumah macam tak berapa lalu nak makan nasik. Mak saya akan buat nasik goreng jugak. Biasanya memang akan lakulaa. Hihi

    ReplyDelete
  2. wow, nampaknya dah rasa lapar...ingredients pun senang disediakan...thumb up

    ReplyDelete
  3. Nampak sedap ni kak! kalau saya wajib letak lada tu bagi banyak lagi haha.

    ReplyDelete
  4. ada belen lg x ni? sy nk serang rumah ni ;-)

    ReplyDelete
  5. menarik resepinya. nampak sedap tetiba rindu nak makan nasi goreng . hehe

    ReplyDelete
  6. woah sedapnya nasi goreng..oi nasi goreng..bagus bang man makan sayur...ini 3 org dekat rumah liat bebeno nak makan sayur

    ReplyDelete

FOLLOW LE KAKAK !!

G+ FOLLOWERS