RESEPI TOMYAM AYAM BERSAMA TAUHU TELUR PEDAS

by - May 11, 2017


haa.. tajuk yang sedikit over.. hee~ tapi itulah bahan-bahannye.. memang la tomyam masam masam tapi kalau tak cukup pedas atau terlebih pedas memang tak brape sedap.. haa.. nah !! resepi dari ceruk dapo kakak.. TOMYAM AYAM BERSAMA TAUHU TELUR PEDAS pedas tapi sedap gile.. untuk yang tengah diet, menu ni memang lulus tanpa diragui.. serius.. 

kakak bukan jenis yang suka renyah, jadi.. kakak masukkan bahan yang memang family members kakak makan.. jadi.. tak de pembaziran..



BAHAN-BAHAN :

  • 1 labu bawang besar dipotong bulat bulat
  • 1 batang serai dititik
  • 2 ulas bawang putih ( ketuk dan cincang )
  • 4 biji cili api bara pedas berhantu
  • 1 sudu teh minyak masak
  • sedikit garam
  • perencah tomyam kung Adabi


haa.. kalau tengok, memang bukan lansung bahan tomyam kat kedai.. hee~

  • carrot
  • cendawan tiram
  • tomato ceri
  • kacang peas
  • bunga kobis
  • batang sup
  • tauhu telo
sebenarnya berinspirasikan sup kimci orang Korea.. tu yang kakak terikut melampau buh kat dalam tomyam.. hahaha~ memang in la rasa dia kat dalam tomyam tu.. sebab kalau sup kimchi pun kan ade masam masam pedas.. sama la dengan tomyam..


dan terpaling utama.. AYAM !! kakak amik bahagian yang bertulang sebab kalau bahagian isi memang dipandang suram jek la.. hee~

CARA-CARANYA :

1 : kakak tumis bawang putih + bawang besar + cili api + serai tadi sampai naik bau.. memang semerbak la tapi silapnya encik suami kakak tak jumpa daun limau purut.. tak brape nak tomyam gak sebenarnya.. hee~ tapi tak pe.. kita pakai ape yang ade jek..

2 : dah naik bau, masukkan perencah tomyam.. kasik naik minyak lebih sikit * bukan sampai hangus tau.. *

3 : masukkan ayam dan gaul sebati..

4 : masukkan air.. 

  • air ni kakak sukat ikut selera jek sebenarnya.. tak de la kena tetapkan sekian sekian liter.. kalau korang suka cair, letak la air banyak sikit.. macam kakak dan encik suami, kitorang suka pekat sikit.. baru la umphh.. hee~ cukup masam - masin - pedas okay dah..

5 : masukkan semua jenis sayur yang ada.. tapi.. tauhu telo tu masuk last sekali.. kalau masukkan awal awal mau hancur berkeping keping nanti.. hee~

dah masukkan tauhu telo tu, tunggu mendidih kejap lepas tu angkat.. makan dengan nasik suam pun syok tapi disebabkan kakak diet, kakak makan begitu sajalah.. pun sedap dan mengenyangkan..


hee~ memang kakak plan seminggu sekali nak makan tomyam camgini.. sihat pun sihat.. mana la tau boleh kurang sekilo dua bila makan makanan sihat dengan mengawal pengambilan karbohidrat.. manalatau.. hee~ siang dah lunch dengan nasi, malam ape salahnya makan makanan bersup.. kan ? 

You May Also Like

11 comments

  1. Sedap ni Atie...akk nk cuba nt

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee~ sedap kak.. nanti try la buh tauhu telo tu.. main ingredient tu..

      Delete
  2. eh.bru perasan..yaya bukan follower ke sblm ni..huhu
    bru nmpk no.19 =p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha~ yaya kijam !! kijam !! kijam !! siap main eh.. eh.. lagik..

      Delete
  3. Ya Allah sedapnya akak.........kena cuba ni <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa.. cuba.. cuba.. tapi macam renyah sikit kan nak sediakan bahan banyak2.. hee~

      Delete
  4. kasi campak je..dh siap..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak mak kita pun kalau masak mana ade sukat ape ke bagai.. kan ? hee~

      Delete
  5. minta izin nk share resepi ni (^_^)

    ReplyDelete