TABUNG DIDIK ZAKAT PPZ-MAIWP MENDIDIK ANAK-ANAK BERZAKAT

by - December 21, 2018

Menjadi ibuayah yang turut memainkan peranan dalam membesarkan anak-anak bawah 18 tahun sangat penting supaya apa yang ditunjuk dan diajar tidak bercanggah dari ajaran Islam secara khususnya dan dengan dorongan Pusat Punguran Zakat ( PPZ ) – Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan ( MAIWP ) untuk menyampaikan betapa pentingnya SIMPANAN.

tabung_didik_zakat

Mendidik anak-anak biarlah dari rebung bermaksud membentuk keperibadian anak-anak untuk menjadi insan haruslah bermula dari usia yang muda supaya mereka dapat menyerap segala ajaran dengan lebih baik dan menjadikan ia rutin.

Menyedari hakikat ini, PPZ-MAIWP menyeru orang ramai untuk mengambil inisiatif sama-sama mengalakkan anak yang masih dibawah usia 18 tahun membuka akaun serendah RM 10.00 bagi mendekatkan mereka dengan ibadah zakat secara khususnya. Setiap adari pembukaan akaun tadi akan mendapat tabung secara percuma.

tabung_didik_zakat_MAIWP

Kempen Jadi Kaya Dengan Zakat telah disempurnakan oleh Ketua Pegawai Eksekutif PPZ-MAIWP iaitu Tuan Haji Ahmad Shukri Yusoff dengan menampilkan barisan artis PU Azman, Amar Bahrin dan Bell Ngasri sekaligus menyeru agar semua umat Islam merebut keberkatan menunaikan zakat bagi mengembalikan hak asnaf yang terdapat dalam harta yang diperolehi.


SENARAI KAUNTER PPZ-MAIWP


Terdapat sebelas kaunter yang korang boleh singgah untuk buka akaun Tabung Didik Zakat :

  • Wisma PPZ Taman Shamelin Perkasa Cheras
  • Masjid Negara
  • Wangsa Maju Seksyen 5
  • Putrajaya Presint 9
  • Putrajaya Presint 15 Diplomatik
  • Anjung Niaga, Masjid Taman Tun Dr Ismail
  • Plaza RAH, Jalan Raja Abdullah Kg Baru
  • Masjid Al Imam Al Ghazali Kepong
  • Masjid Abd Rahman Bin Auf Puchong
  • Labuan Times Square
  • UTCKL Pudu Sentral


Nak dapat tabung comel cantik gini ? Hee~ Mesti anak-anak suka dan bersemangat lagi nak menabung kan ? Ibarat slogan PPZ-MAIWP ; SEMAI ZAKAT TUAI BERKAT.

Untuk pelbagai informasi tentang PPZ-MAIWP korang boleh singgah kat link di bawah ya.

LAMAN WEB : http://www.zakat.com.my
FACEBOOK : https://www.facebook.com/myzakat
INSTAGRAM : https://www.instagram.com/pusatpungutanzakat
TWITTER : https://twitter.com/ppzwp
#tabungdidikzakat #sicilikcelikzakat #menabunghinggaberzakat #mulakanzakatdiusiamuda

malaysia_blogger

You May Also Like

26 comments

  1. Cantik tabung ni! Terus rasa nak pi cari untuk Auni satu :D

    ReplyDelete
  2. Baguslah inisiatif macam ni sambil melatih anak-anak dapat beri kefahaman tentang zakat

    ReplyDelete
  3. Didik anak2 sedari awal lagi tentang berzakat dengan tabung comel.

    ReplyDelete
  4. Cantik tabung tu, nak buka akaun pun murah jerk..bijak PPZ gunakan pendekatan macam ni. Semoga bermanfaat

    ReplyDelete
  5. Satu pendedahan terbaik buat anak-anak tentang zakat

    ReplyDelete
  6. Keep it up PPZ-MAIWP. Moga usaha ini dapat memberi impak positif pada anak dimasa akan datang.

    ReplyDelete
  7. Memang menarik untuk ajar anak-anak menabung pada usia awal jadi kita harus bukakan akaun ini untuk anak-anak supaya bila dah besar nanti mrk akan lakukan sama utk anak mereka.

    ReplyDelete
  8. Teringin nak daftar kan Dania untuk tabung ni. Ada dekat dengan rumah kat Putrajaya. Tabung pendidikan tapi ada zakat juga. Tak berapa nak faham tapi takpe akak nak gi kat Putrajaya nak tanya details.

    ReplyDelete
  9. Bagus inisiatif PPZ MAIWP dalam usaha menggunakan pendekatan macam ni...kita sebagai ibu bapa pun boleh mendidik anak-anak untuk menabung..semoga kejayaan di pihak PPZ- MAIWP

    ReplyDelete
  10. bagus ppz ni! semakin banyak alternatif digital diambil untuk bagi pendedahan kepada umum. malah boleh dikatakan stiap bulan ada ppz., anyway nk apply online boleh ke

    ReplyDelete
  11. Zakat is doing a good job by introducing this it's good for ppl to start saving money since young age for good habit. yay

    ReplyDelete
  12. Tabung yang nampak seperti lego. Bagus lar kan? Dapat memupuk amalan menabung sejak kecil-kecil lagi. Bak kata pepatah melentur buluh biarlar dari rebungnya. :D

    ReplyDelete
  13. br tau kt pusat pungutan zakat ada tabung didik utk ank2 bwh 18thn...bisa dgr ppz ni psl utk byr zakat..senang bole buka akaun kt kaunter yg disenaraikan tu...tq for sharing

    ReplyDelete
  14. Bagus perkongsian ni. Inisitif PPZ-MAIWP ni sangat bagus.
    Saya suka dgn kempen mendidik anak2 menjadi penyumbang dan pemberi. 👍

    ReplyDelete
  15. Klu anak2 tgk tabung ni mesti suka dan kita blh galakkan dorang menabung sambil berzakat

    ReplyDelete
  16. Very good! We should train the kids from small so they will appreciate and it will be helpful for them in future.

    ReplyDelete
  17. Betul pepatah mengatakan bahawa nak didik anak biar dari rebungnya dan betul cara zakat buat tu tubuhkan tabung untuk didik anak-anak kecil menabung dan kemudian boleh bayar zakat...

    ReplyDelete
  18. Bagus inisiatif yang diambil ppz ni .Buat kempen menabung dikalangan kanak kanak .Mendidik mereka menabung sambil menunaikan zakat . Melentur buluh biar dari rebungnys Betul tak ?

    ReplyDelete
  19. Zakat, perkara yang wajib tapi masih segelintir yang abaikannya. Bagus sangat ada program macam ni. Dapat juga didik kanak-kanak tentang zakat dan kepentingannya kepada umat Islam sendiri.

    www.maisarahsidi.com

    ReplyDelete
  20. Bagus kempen ni.. Lagipun didik anak dari kecik utk menabung dan berzakat satu amalan yang patut dilakukan. Jadi bila anak dah besar takdalah dia mals nak byr zakat. CComel la tabung tu. .

    ReplyDelete
  21. eee bagusnya ada kempen camni , memang mendidik sangat , kecik2 ni mungkn budak2 tak faham sangat tapi one day diorang dah besar diorang mesti teringat benda2 yang kita pernah ajar pada mereka...so wajib sokong kempen seumpama ini

    ReplyDelete
  22. Inisiatif yang baik utk memupuk dan mendidik anak kecil mengenai zakat.

    ReplyDelete
  23. wow i didnt know now also got tabung didik zakat.. anyway so long i didnt see banks or any financial institution will giveaway the tabung hahaha remember last time when i was young there's so many of it..

    How to deal with markets ups and downs?

    ReplyDelete
  24. Bagus la PPZ ni. Tak pernah tau pun PPZ ni wujud. Kalau dah lama tau, dah lama start membaca untuk pengetahuan sendiri. insyallah pengetahuan ni dkp mendidik anak anak sekali supaya memahami kenapa penting untuk buat zakat :)

    ReplyDelete
  25. wah ini bagus untuk anak anak ni...nice planning!

    ReplyDelete