MERAWAT TEKANAN DAN MASALAH KESIHATAN MENTAL DENGAN B COMPLEX

hari Isnin ramai yang masih kekal dengan Monday Blues.. hee~ ntah ape perasaan ntah bila kena hadap dengan Monday Blues nih sebab kakak memang tak pernah rasa, atau pernah rasa tapi tak ingat dah cemana.. ade membe kakak kata memang dia tiap Isnin dia rasa nak telan orang.. hee~ serius seteruk itu Monday blues nih ? bahaya la jugak ye terhadap mental dan emosi dalam menjalani hari-hari mendatang.. sebab tu adanya entri nih untuk kaki Monday Blues yang tak 
pernah habis..

PUNCA STRESS

stress atau tekanan melibatkan penggunaan semua sistem yang ada dalam badan yang melampaui keupayaan individu yang menyebabkan individu susah nak menyesuaikan diri dengan keadaan dan memerlukan usaha yang lebih untuk mencapai keseimbangan dlaam diri..

Robbins ; 1993 :
"sesuatu keadaan yang dinamik menyebabkan individu berdepan dengan peluang, kekangan atau desakan terhadap apa yang dihasratkan.. pada masa yang sama wujud ketidakpastian akan keberhasilan dan hasil tersebut adlaah penting kepada individu tersebut.."


hakikatnya stress memang normal dan berlaku kepada setiap individu dan kita memerlukan stress sebagai peransang untuk berjaya.. tapi bila stress tak dapat dikendalikan ia akan membebankan.. hee~ ye ke ? ye ke ?




diam tak diam sebenarnya makanan harian kita memang membekalkan vitamin b untuk keperluan badan cuma ade jugak la timbul was was samada cukup dengan kuantiti atau mahukan kualiti vitamin b untuk menampung sel sel dalam badan kita.. kan ? contoh makanan harian yang mengandungi vitamin b :
  • kuning telur
  • ikan
  • kekacang
  • daging
  • hati
  • ikan
  • produk tenusu
cuma masih terjaga ke sumber asli vitamin b tu ? itu yang kakak nak cuba kupaskan untuk entri nih.. hee~ korang hadap jek--

AKIBAT KEKURANGAN VITAMIN B

  • masalah kulit
    • kalau badan kekurangan vitamin b, yang paling senang nak tengok adalah maslaah pada kulit antaranya kulit kering, pecah-pecah, luka lambat sembuh dan pucat --> OKAY !! STRESS..
  • cepat letih
    • kebiasaan dialami oleh pesakit anemia ( kurang sel darah merah ) yang mengakibatkan mudah letih dan beberapa otot yang lemah seperti semut-semut --> STRESS JUGAK !!
  • risiko bayi cacat
    • kalau mengandung, memang doktor akan mencadangkan pengambilan asid folik.. kan ? asid folik penting untuk perkembangan bayi di dalam kandungan --> BAKAL STRESS NANTI
  • kurang fokus
    • selalu blur ? susah nak fokus ? hee~ confirm kurang vitamin b dalam badan.. kenapa ? sebab vitamin b membantu untuk korang fokus dan mengelak terjadinya alzheimer --> STRESS LAGIK !!
  • sembelit
    • ada kemungkinan kurangnya vitamin b yang terkandung dalam telur, susu, daging dan sayur-sayuran mengakibatkan susah nak membuang.. haa.. banyakkan makan sumber vitamin b ya --> INI MEMANG PUNCA PALING STRESS
  • mengganggu fungsi otak yang juga meningkatkan risoko sakit jantung --> STRESS LAGIK !!

BAGAIMANA MEMILIH VITAMIN B YANG BAIK ?

vitamin b sepatutnya mengandungi kesemua 8 vitamin 0 B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dalam RDA ( kesemuanya perlu diambil pada masa yang sama ) dan harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin.. pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, B3 dan B12 tidak terlalu besar juga elakkan pengambilan vitamin b yang menawarkan rumusan larut-air ( sustain release )

KELEBIHAN B COMPLEX SHAKLEE

para saintis Shaklee telah mencipta asid folik secara semulajadi yang PERTAMA di dunia dengan kadar kebooleh serapan ( bioavailability ) yang sangat tinggi dan berkualiti kerana asid folik yang sedia ada tidak mudah diserap tubuh dan hampir 99% asid folik yang terdapat dipasaran bersifat sintetik..


B complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin b termasuklah 100% biotin dan asid folik dan kesemua 8 komponen ini perlu ada pada vitamin v untuk mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna.. terlebih atau terkurang akan menyebabkan ketidakseimbangan vitamin b dalam tubuh..B Complex Shaklee adalah vitamin yang mudah larut air dan sebarang lebihan tidak akan disimpan di dalam badan sebaliknya akan disingkirkan melalui sistem pencernaan..

MANFAAT B COMPLEX SHAKLEE

1 : menukar makanan kepada tenaga
  • membantu penghadaman, menukar lemak, karbohidrat dan protein kepada tenaga dan sekaligus mengurangkan masalah keletihan / kelesuan
2 : melawan tekanan
  • memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia
3 : membantu tumbesaran
  • menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak-kanak.
  • membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak atau tulang belakang
4 : rambut beruban dan gugur 
  • memperbaiki masalah kulit kepala, kelemumur, rambut gugur, beruban dan mengekalkan kesihatan rambut
5 : baik untuk mata
  • mengurangkan masalah keletihan mata, mencegah katarak, meningkatkan kualiti penglihatan, perkasakan memori dan daya pemerhatian / fokus
6 : mencegah anemia
  • membantu pembentukan sel darah merah yang sihat dan antibodi, merangsang sirkulasi darah alam tubuh, merendahkan paras sistin untuk kesihatan kardiovaskular, merawat atau mencegah anemia, sakit kepala, pening, lemah semangat, keletihan, migrain, muntah-muntah, mabuk darat atau laut
7 : meredakan senggugut
  • baik untuk masalah senggugut ( PMS ), meredakan kerisauan, keresahan dan masalah penghadaman, terutamanya mereka yang mengambil ubat hormon dan ubat tahan sakit.
8 : mencegah perleche
  • dikenali juga sebagai kerekahan mulut ( mouth chilitis ), mencegah jangkitan lidah ( glossitis ), nafas berbau

bestkan B Complex Shaklee ni ? hee~ nak tau tak harga dia cuma RM 53.75 dan sebotol tu stok untuk 4 bulan.. haa.. dah la best, jimat plak tu..


atau boleh direct kat kakak untuk pembelian dan konsultasi.. ye.. nih whatsapp : 017 3091865.. mana tau korang memang selalu Monday Blues.. hee~ mungkin kurang vitamin b tu.. 

8 comments:

  1. haha..siap nk makan org..tu takutt..sy jrg la dpt monday blues sbb permulaan hari sllunya kena semnagt kn..so kena positif! then hari2 lain insyaAllah akn positif jgk.=D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee~ mungkin terlampau busy kat tempat kerja dengan tekanan dari orang atasan.. kot.. tapi tu la.. sepatutnya isnin hari yang penuh semangat.. kan ?

      Delete
  2. nak sewa tapak iklan..wasap cik akak..banner email naomei83@gmail.com

    ReplyDelete
  3. B complex shaklee mmg terbaik

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan !! sape dah makan tau la BEST dia ape rupa.. hee~

      Delete
  4. Isteri saya pun amalkan shaklee nie.. memang banyak kesan positif dalam diri beliau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee~ alhamdulillah.. benda baik takkan nak amalkan sensorang kan.. kakak sendiri yakin dengan NAMA shaklee tu..

      Delete

Powered by Blogger.