E-OPERASI MEMUDAHKAN GURU MENYIMPAN DATA DAN MAKLUMAT PENDIDIKAN

hai !! pakhabaq ? hee~ harini kakak nak cerita sikit pasa E-Operasi ; iaitu Modul Pengurusan Guru yang merupakan salah satu modul pengurusan daripada Kementerian Pendidikan Malaysia ( KPM ) untuk memudahkan kerja-kerja pengurusan seperti mengemaskini data dalam perkhidmatan perguruan.. wah !! dah canggih dah sistem kementerian kita sekarang..


APA ITU E-OPERASI ?

zaman serba canggih dan inisiatif Kementerian Pendidikan Malaysia dengan mewujudkan aplikasi E-Operasi untuk memudahkan para guru mengemaskini data yang telah / akan digunakan sepanjang perkhidmatan perguruan.. siapa cikgu ? haa.. dah tak payah nak selak buku tebal tebal, install jek aplikasi ni dan mula kan tanggungjawab korang sebagai pendidik sebaik mungkin..

sebenarnya, dah banyak sistem yang dibangunkan oleh kerajaan untuk memudahkan pelbagai pihak tapi masih ramai yang belum tahu.. kenapa ? em.. mungkin belum ada penyebaran secara meluas ataupun kita sendiri tak nak ambil tahu.. hee~ cane ?

siapa ingat entri kakak pasal Cara Mendaftar Anak Darjah Satu Melalui Online ? haa.. 


ini pun inisiatif utama kerajaan bagi memudahkan semakan para pendidik.. bestkan jadi cikgu.. hee~ selain itu, ada juga sistem lain seperti :



KELEBIHAN E-OPERASI

dah bikin sistem cecantik, mesti la ada kelebihan.. kan ?

  • E-Operasi digunakan untuk menyemak status guru yang nak tukar tempat mengajar melalui Borang Status Kedudukan Guru ( BSKG )
  • memudahkan guru menguruskan data-data penting dari hujung jari jek--
  • penyimpanan data menjadi lebih efisyen disamping tersimpan kemas dalam proses membantu kerajaan untuk meningkatkan kualiti dan menyediakan perkhidmatan yang jauh lebih baik dari sebelumnya

CAKNA

kakak rasa tak ramai golongan pendidik yang tau pasal sistem E-Operasi ni kan ? macamana dia berfungsi ? nak log in kat mana ? haa.. nah !!

CARA LOG IN SISTEM E-OPERASI

senang je-- klik sini --> E-Operasi

guru-guru digalakkan untuk log in sistem E-Operasi melalui laman web ni.. kenapa ? sebab !! takkan terjadinya masalah website down atau tidak dapat diakses.. klik jek link yang kakak share tadi dan ikut arahan untuk mengemaskini data.. senang kan ?

modul E-Operasi ini melibatkan beberapa kategori pengguna iaitu :

  • pengguna 
    • guru
    • bukan guru
  • pentadbir sistem
    • pengurusan KPM di peringkat Bahagian, Negeri, Daerah dan Sekolah
sumber : Pendidik

senangkan bila semua data dapat disimpan dalam satu sistem yang memudahkan semua pihak.. hee~ tak de la alasan cikgu lupa letak mana kertas pendaftaran murid, subjek ape nak ajar lepas waktu rehat dan apa yang nak diajar untuk hari Rabu.. 

bantu kakak boleh ? sebarkan artikel ini semoga dapat membantu lebih ramai rakyat Malaysia untuk lebih cakna tentang E-Operasi 2017, yang telah disediakan bagi memudahkan semua pihak.. pssttt-- zaman IT.. semua dihujung jadi.. 

8 comments:

  1. Bagus ada sistem ni. Senang sikit kerja cikgu. Cikgu zaman skrang sgt terbeban dengan kerja2admin.huhu.kesian cikgu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan.. alhamdulillah.. pihak kementerian ada inisiatif untuk meningkatkan produktiviti cikgu.. hee~

      Delete
  2. Br tahu psl e operasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee~ sama la kite kak.. baru tahu jugak..

      Delete
  3. salam..
    hi cik atie..
    btmbh mju kan sistem skrng..
    memudahkan guru, ibu bapa dan murid sdri jugk =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.. hee~ hai cik yaya.. tu la tu.. alhamdulillah.. semoga cikgu cikgu lebih produktif dan menumpukan sepenuhnya terhadap bidang tenaga didik.. keje keje admin ni boleh buat masa senggang.. hujung jari jek.. tak payah nak tulis tulis sangat dah..

      Delete
  4. blog nie masih cuti raya ke? hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahahaha~ kekenyangan lemang.. terok betull..

      Delete

Powered by Blogger.