5 APLIKASI ANDROID YANG WAJIB DIMILIKI OLEH SEORANG BLOGGER

ya !! 99.9 % kerja kakak adalah menggunakan laptop dan sangat jarang untuk kakak update blog melalui tablet / smartphone.. haa.. jangan tanya kenapa tapi itulah kakak.. tapi !! dalam perbincangan kakak dengan seorang rakan blogger yang juga pengguna android, kami memilih 5 aplikasi android yang sangat diperlukan oleh seorang blogger untuk terus mantap dalam industri.. nah !! perasan lebih diva nih.. hahahaha~



disebabkan kami menggunakan Blogspot sebagai platform utama, kakak senaraikan aplikasi yang sesuai aje la ye.. Wordpress ? hee~ tunggu kakak hadam cemana gaya nak guna Wordpress dulu la ye.. tapi banyak jek aplikasi kat App Store tu, korang kena rajin try and error jek.. jangan dah install lepas tu biarkan jek dah la eh.. explore !!




jom !!


1 : BLOGGER

aplikasi on the go yang sangat mudah untuk korang update blog bila-bila masa.. cuma taip dan masukkan beberapa gambar dan tags kemudiam boleh publish dengan selamatnya.. hee~ kenapa on the go ? sebab sangat mudah untuk korang yang memang nak menulis tapi tak dan sungguh nak bukak laptop / desktop.. nampak ? ada pilihan lain kan ?



2 : GOOGLE ANALYTICS

bila korang dah mula serius menulis blog, korang kena ada INI sebab platform ini satu-satunya ‘tempat’untuk korang menganalisa performance blog korang.. laju ke, ramai visitor ke, dari mana visitor korang jadi mudah la korang nak letak target pembaca untuk entri berikutnya.. kakak gunakan GA ni untuk menetapkan niche blog kakak.. hee~agak serabut dan tak faham bila tengok nombor tapi dah nak setahun dididik dengan jayanya, alhamdulillah.. seronok bila tengok UV ( unique viewer ) makin meningkat saban hari..


kakak tegaskan sekali lagi, sangat penting untuk korang buat kajian visitor korang ye.. hee~ tak kisah la cemana cara, tapi dengan menggunakan GA, rekod semua tersimpan dan nanti nanti boleh la jadikan rujukan mana la tau dah sampai masa untuk korang mulakan proposal dan hantar ke syarikat besar ke.. haa.. nampak ?


3 : GOOGLE+

ini tak boleh tidak !! hee~ ada sesetengah blogger yang lansung tak ping kat Google+ ni –> rugi !! sebab peluang untuk berjimba kat Google+ lebih menarik berbanding media sosial professional yang lain.. haa.. sebab tu la kakak masukkan dalam 5 senarai wajib ni..



kebiasaannya, lepas jek korang siap post entri korang secara automatiknya entri tersebut akan di – post ke Google+.. memang tak payah risau bab tu.. tapi !! kalau circle korang kecik, susah sket la kot nak dapat perhatian.. luaskan circle korang ( follow akaun orang lain dan minta mereka follow korang balik – win win situation gittew.. ) dan rajin rajin la share artikel korang..


4 : GOOGLE TRANSLATE

siapa kata tak penting ? hee~ penting gile kot.. aplikasi yang digunakan untuk merangka penulisan yang lebih menarik.. contoh la.. nak buat entri pasal CINTA.. haa.. kan ada pelbagai bahasa yang kita boleh ulaskan, pilih jek nak translate ke bahasa apa.. semua ada..


kakak pun selalu guna, sangat selalu lagi-lagi bila mencari kamus tapi tak jumpa.. hahahaha~


5 : BUFFER

fuff—kadang-kadang jadual yang padat sampai tak ter — update semua media sosial.. kan ? haa.. kakak diperkenalkan dengan Buffer sejak dua tahun yang lepas masa aktif menjadi salah seorang SID dan sampai sekarang, kakak masih menggunakan Buffer dengan jayanya.. hee~ seronok bila ko ada idea, tapi ko tanak share time tu jugak.. haa.. setting jek kat Buffer nanti nanti ‘dia’ akan post sendiri mengikut masa yang telah korang tetapkan..



waktu yang sesuai untuk korang letak masa untuk post adalah 6 peaktime yang orang suka membaca.. haa.. kalau korang kaki media sosial mesti korang tau masa-masa ni.. eh !! kalau korang tanak install Buffer ni pun tak pe sebab ada jek website dorang yang berfungsi sama macam aplikasi – nya..

amcam ? sebenarnya banyak lagi kot aplikasi yang korang boleh gunakan untuk mantapkan kerja korang.. serius banyak.. tapi.. cukup la kot setakat ni, ke nak sambung lagi ? hee~ kalau korang ada menggunakan aplikasi lain yang best boleh la share kat ruang komen.. nanti dari masa ke semasa kakak akan update untuk rujukan kita bersama.. a.. gittew lah.. benda best kena kongsi..


9 comments:

  1. hehehe.. semua Nurul dah ada.. cuma jarang guna je ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee~ lepas ni kena rajin guna.. akak baru install kat laptop plak sebab senang keje kat laptop..

      Delete
  2. tq untuk perkongsian ni..nnt blh la tryyyy dulu ada apps blog tu dlm hp tp sbb jrg guna..terus uninstall blk..hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha~ kan !! dah install tapi tak guna, uninstall la balik.. nanti nak guna, install balik.. jangan risau.. kakak pun sama !! #sepsket !!

      Delete
  3. Replies
    1. hee~ tak tau nak merepek ape, ape boleh sahre, share jek la.. ni tengah draft banyak lagi tutorial ni.. mana tau dapat beri manfaat untuk orang lain nanti nanti..

      Delete
  4. ohhh, buffer eh? x pernah lak guna...tq info

    ReplyDelete
  5. nice sharing.. first time CT tahu mengenai Buffer =)

    ReplyDelete
  6. Zumal ni buffer je tak tahu nak guna. Hehe...

    ReplyDelete

Powered by Blogger.