BAU BADAN KURANG MENYENANGKAN ? MUNGKIN ANDA ADA MASALAH USUS

November 04, 2016

woohoo-- bab nih sebenarnya ngeri kakak nak menaip haa.. hee~ kang takut ade yang tersinggung plak sebab kes nih jarang kot kita terbau sendiri dan kebiasaannya orang lain yang akan terbau.. dan disebabkan nak jaga hati kita punya pasal, dorang tak plak bagi tau kita.. haa.. kes nih.. akibatnya, kita sendiri tanggung malu dan sipu sipu..

ye ke bau badan ni luar kawalan kita ? ye ke ? ye ke ?

sebenarnya bau badan nih masih dalam kawalan kita dan aktiviti harian serta pemakanan menjadi punca utama.. ade jugak la sebab sebab lain yang jadik punca.. nah !! korang cek, ade ke tak kat korang..


PUNCA BADAN BERBAU

1 : MANDI TAPI TAK BERSIH
  • dalam erti kata lain mandi koboi.. hee~ serba laju, basuh daki pon tak bersih dan tragis bila mandi sehari sekali tak pon dua hari sekali..
2 : JARANG MENUKAR PAKAIAN
  • dah pakai baju tu ulang ulang ulang tanpa basuh.. hee~ ko ghase ? bau tu ape rupa ?
3 : TAK JAGA KEBERSIHAN DIRI
  • segala bulu setahun sekali baru nak cukur.. dia punya panjang kemahen.. hahaha~ korang cam tu ke ? ade kutu tak ? hee~
4 : FAKTOR PEMAKANAN
  • memang ade sesetengah makanan boleh menjadi punca badan berbau seperti bawang putih, bawang merah dan kari.. jadi.. kurangkan penggunaan bahan tersebut dalam masakan / makanan..
5 : MASALAH PENGHADAMAN + KEGEMUKAN
  • ini berlaku akibat pengumpulan bahan buangan hasil dari proses pencernaan yang tidak sempurna..
6 : GENETIK
  • korang kuat berpeluh ? haa.. tu pon boleh jadik punca tu.. 
hee~ ngerikan topik nih ? lagi ngeri dari entri kanser seme --> bila kakak ca balik la.. dah tu ? korang happy dengan keadaan tu ke ? memang kira tak kisah lansung pasal bau badan tu ? haa.. kalau korang rasa "kak.. kurang happy la kak.. bantu aku kak.." korang kena scroll bawah sikit ye..

TIPS MENGATASI BAU BADAN

1 : KERAP MANDI
  • korang sendiri tau kan yang cuaca kat Malaysia nih memang panas.. haa.. mandi la dengan lebih kerap dan cara yang betul ( ratakan air keseluruh badan dan sabun le kasik wangi wangi.. hee~ )
2 : GUNAKAN SABUN ANTISEPTIK
  • banyak kat pasaran nih sabun antiseptik --> Dettol , Lifebuoy, Sebamed.. sabun sabun nih mengandungi bahan yang mampu membunuh bakteria yang mengakibatkan bau badan.. tukar sabun !!
3 : TUKAR PAKAIAN DENGAN LEBIH KERAP
  • korang mudah berpeluh ? suka aktiviti lasak ? haa.. agak baju tu dah masam sket, tukar la.. takkan korang tak bleh bau baju tu masam ke tak kan.. mesti boleh punya.. ke hidung korang tersumbat ? hee~
4 : FABRIK PAKAIAN
  • pilihlah pakaian yang mudah menyerap peluh supaya bakteria pada badan tak bercampur dengan peluh.. busuk tau tak ?
  • menurut Dr Noraziah Abd Kadir Jailani, Pakar Perubatan Dermatologi Pusat Perubatan Darul Ehsan melalui laman sesawang DEMC : "kelenjar apocrine setiap manusia wujud pada bahagian tubuh yang mempunyai banyak folikel rambut seperti ketiak dan bahagian sulit.. kelenjar apocrine ini mengandungi sebum dan bahan yang berlemak di mana peluh dirembeskan.."
  • jadi !!! cukurlah segala bulu yang ade sebab bulu yang terlalu lebat atau panjang menyebabkan peluh bercampur dengan bakteria dan menghasilkan bau yang kurang menyenangkan.. bau bacin weyh !!
5 : GUNAKAN DEODORAN


  • nah ! sapu sapu jek dah mangi.. hee~ amalkan selalu tau.. carik la deodorant antibacteria.. 
6 : TUKAR TABIAT PEMAKANAN
  • kurangkan makan makanan berlemak dan gantikan dengan makanan berserat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran untuk melancarkan proses penghadaman dan perkumuhan..

PETUA HILANGKAN BAU BADAN

1 : LIMAU KASTURI


  • potongkan limau kasturi dan buang bijinya
  • makan kulit limau tadi bersama airnya ( hee~ kecur airliur.. kan ? )
2 : DAUN SIREH


  • ambil 5 helai daun sireh, ramas dan rendamkan dalam air panas
  • biarkan sehingga sejuk dan minum perlahan
  • amalkan selalu tau
3 : TIMUN
  • potong timun kepada beberapa kepingan kecil
  • gosokkan kepingan timun pada keseluruhan badan semasa mandi
  • bilas bersih dan amalkan selalu tau
amcam ? tak payah la nak tunggu kengkawan cakap bebaik nak bagitau yang badan korang berbau.. tapi korang sendiri la cek eh.. kalau memang ADE BAU BACIN tu, bertindak la.. hee~

You Might Also Like

4 comments

  1. fuh perfect!

    tenkiu for sharing this..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee~ terima kaish sudi singgah blog kakak !!!

      Delete
  2. Nice tips kak Atie, tambah2 bagi perempuan ni, kenalah wangi2 selalu. Hihihi. Detox pun penting untuk salah satu cara mengelakkan badan berbau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu mai.. kalau badan kita pun bau bacin, ape plak beza kita dengan a-bangla.. hahaha~ cuma jaga kebersihan diri sikit.. nanti okay la..

      Delete

RAKAN BLOGGER !!

G+ FOLLOWERS