9 TIPS MENGATASI MASALAH KEGEMUKAN KRONIK

February 09, 2017

nah !! cakap pasal gemok lagik.. hee~ kakak suka btol dengan topik gemok gemok nih kan.. korang perasan tak ? hahaha~ sebab kakak tau, gemok tak awesome pon.. serius.. bila BMI kita melebihi paras normal, secara autometik pelbagai penyakit suka bertapa kat dalam badan dan menggangu sedikit sebanyak rutin harian kita.. 


bila kakak ke mana-mana dan TER serempak dengan wanita berbadan besar, secara spontan rasa kesian sangat.. * ya.. kakak suka perhatikan orang.. maaf la kalau korang pernah tersenarai.. hahahah~ * dan selalunya yang kakak nampak, confident level wanita berbadan besar lebih rendah berbanding wanita yang BMI nya normal.. eh !! jangan tanya kakak.. tanya diri sendiri.. hee~

"langkah paling sesuai dan mudah untuk menurunkan berat badan dengan mengamalkan pemakanan yang sihat dan bersenam.. tidak perlu pengambilan pil kurus yang mana ia akan memberi kesan sampingan kepada tubuh badan.."

nah !! pakar pun suruh ubah gaya hidup.. korang ? lagi rela telan pil konon.. hee~ ada yang terpedaya telan pil hari nih, 3 hari lepas tu kurus.. haa.. ingat bijak sangat la tindakan macam tu kan.. * kakak marah nih.. hee~ *

TIPS MENGATASI MASALAH KEGEMUKAN

1 : SARAPAN
  • ini adalah wajib !! jangan sesekali korang berani skip.. itu pun kalau korang betul betul ada hajat nak dapatkan BMI yang normal la.. menurut kajian, sarapan yang kita ambil pada waktu pagi dapat membekalkan tenaga untuk melakukan aktiviti seharian.. ala.. tak payah la sarpaan yang berat berat, cukup sekadar pisang 2 biji, yogurt, bijiran dan roti..
2 : MAKANAN BERSERAT TINGGI
  • pengambilan serat secara konsisten akan menjadikan tubuh kita lebih sihat dan cerdas.. sebab ? serat nih akan membantu menurunkan kadar kolesterol dan melancarkan saluran pencernaan.. dah kalau toksin terbuang hari-hari, badan pun fresh aje.. kan ?

3 : MAKAN DENGAN BETUL
  • untuk jangka masa yang singkat, mungkin diet yang korang buat akan menurunkan berat badan korang.. tapi.. bila korang stop ? ape jadik ? haa.. tembun la balik kan.. hee~ kenapa korang tak perbetulkan nilai gizi seimbang dalam rutin pemakanan harian korang ? kan lagi senang.. bila gizi lengkap, keperluan kalori pun dapat dimanfaatkan secara optimum.. 
4 : MAKAN MAKANAN SIHAT
  • kata nak kurus kan.. tapi makan semua benda macam la badan korang tong sampah.. haip.. gaya pemakanan pun kena ubah.. jangan amik makanan berlemak sebaliknya lebihkan buah-buahan dan sayur-sayuran.. jangan lupa sumber omega-3 !! eh !! protein jugak.. sebab protein nih membantu kita rasa kenyang lebih lama.. nafsu makan ? em.. kalau dah kenyang, nak makan buat pe lagik kan.. 

banyak plak kita sentuh pasal makan makanan sihat kan.. hee~ semoga korang bertabah.. ye.. beauty is pain !!! 

5 : MAKAN SECARA TERATUR
  • badan kita akan menurunkan metabolisme secara semulajadi bila kita lapar.. elok ke ? hee~ dah tentulah TAK !! untuk mengelakkan terjadinya nafsu dinosaur, korang kena ubah pola pengambilan makanan harian korang.. setiap hari dan isnya haruslah selari.. maksudnya macam :
    • sarapan : 7 pagi
    • minum pagi : 9 pagi
    • makan tengahari : 12.30 tengahari
    • minum petang : 5 petang
    • makan malam : 7.45 petang
    • supper : 11 malam
6 : BACA LABEL
  • ye.. kakak tau.. ramai jek yang malas nak baca label kat pek makanan.. kan ? sesekali, luangkan masa untuk membaca kandungan gizi pada label makanan.. yang korang kena amik berat adalah kandungan kalori sebab kalori nih memainkan peranan penting dalam proses menambah berat badan.. kalau korang amik secara belebihan laa.. hee~ suai padankan keperluan tenaga - kalori dalam aktiviti seharian korang.. ingat !! baca label !!
7 : MINUM AIR MASAK / AIR KOSONG
  • nah !! sebab tu untuk team #detoxdenganatie, kakak akan mula menyinga bila dorang tak boleh capai 3 liter sehari dalam tempoh detox.. haa.. bukan banyak mana pun 3 liter tu.. hee~ untuk kebaikan korang jugak sebab kalau korang boleh konsisten minum air masak sebanyak itu, nafsu korang nak makan yang konon membuak-buak tu pun akan mati.. BONUS kat badan korang jugak.. hee~

8 : BERSENAM
  • suai padan kan dengan tubuh badan korang.. jangan paksa diri.. kalau dapat jogging pun dah kira habis okay dah.. kalau rasa tak larat jugak nak jogging, korang berjalan la minumum 5 kilometer sehari dan usaha menambah bilangan kilometer setiap hari.. 
  • senaman untuk kurus jek ? TAK !! senaman untuk sihat.. 
9 : "AKU PUN BOLEH JUGAK !!"
  • kalau orang lain boleh, kenapa tak korang kan ? hee~ kalau korang nekad, semua pun boleh jadik.. ala.. dugaan kecik kecik tu korang tepis la pelan pelan.. nanti semuanya okay.. carik mentor !! carik mentor !! jangan suka suka diet tanpa ilmu.. tau..

APA KATA MEDIA TENTANG MASALAH KEGEMUKAN ?







hee~ tetiba nak nyanyi lagu Ayam - Jalil Hamid tapi part..

"orang kita makan macam-macam
tidak kira pagi petang siang malam
semua benda ; alamak !! boleh ditelan
batu besi parang kayu papan.."

korang tak mo la jadik gitu tau.. tak payah la jadik penyumbang statistik kegemukan kat Malaysia nih.. serius.. gemok tak awesome sebab korang berjalan / berlari pun penat weyh.. cemana nak awesome nye ?

ubah la gaya hidup korang.. pilih la untuk jadi lebih sihat dengan hidup lebih berkualiti.. ye..



You Might Also Like

0 comments

RAKAN BLOGGER !!

G+ FOLLOWERS