DEPRESSION ; DAN BAGAIMANA LELAKI INI MENANGANINYA DENGAN WAJAR

by - December 22, 2017

lately, berlegar-legar kat newsfeed kakak tentang depresi dan kakak sendiri tak ketinggalan untuk study serba sedikit mengenai DEPRESI yang sesetengah orang anggap “ala.. apa la sangat berbanding sakit kronik lain..” sedangkan mereka tak tahu yang depresi merupakan ‘sakit’ pada bahagian mental.. em.. dan !! kakak jumpa tweet dari seorang lelaki yang hanya dikenali sebagai ABANG KATIK menceritakan bagaimana dia menangani depresi dengan wajar

bagaimana_menangani_depresi_depression
dari pembacaan kakak, lelaki yang berusia awal 20-an ini mengalami bisikan suara halus tanpa henti.. em.. ya.. beliau yang juga seorang pengamal perubatan ( doktor ) mengakui perkara itu berlanjutan dan mengganggu aktiviti sehariannya..












ini tanpa – edit yang kakak memang amik dati Twitter beliau @abangkatik dan kakak bukannya pesakit depresi ( stress tu selalu gak la.. hee~ tapi masih boleh handle dengan baik.. alhamdulillah ) cuma ada la kakak buat pembacaan sikit sikit sejak kes seorang artis Korea yang meninggal dunia akibat bunuh diri ( dipercayai mengalami depresi kronik – wallahualam ) dan bukan hanya beliau jek yang bunuh diri sebab depresi, malah ramai jek artis dan public figure yang berjaya pun sama !!

kenapa ?

takkan tak de jalan penyelesaian ?

ya !! salah satunya jumpa psikiatrist dan duduk bersama lingkungan orang-orang positif dan membantu.. tolong memilih dalam berkawan, bukan semua orang boleh ada dengan kroang kalau korang berada dalam situasi yang sukar.. dan sebagai orang sekeliling, bantulah mereka dengan menjadi pendengar yang baik.. kalau mungkin kita tak dapat selesaikan masalah mungkin kita akan jadi asbab seseorang tersenyum dan gembira..

selebihnya, untuk pesakit depresi.. banyakkan berdoa dan dekatkan diri dengan Dia Yang Maha Baik..

terima kasih @abangkatik sudi berkongsi pengalaman bagaimana beliau dapat mengawal bisikan halus yang mengganggu hidup beliau.. semoga beliau terus success dalam kerjaya dan kehidupannya pada masa akan datang..


You May Also Like

1 comments

  1. Saya pun kurang pendedahan dan pembacaan tentang penyakit macam ni... sakit mental pun bahaya jugak kan. "I hear voices in my head". Biasa dengar dialog tu dalam cerita orang putih.

    Tapi, suara siapa yang didengari tu?

    ReplyDelete