MENDAPAN DALAM SALUR DARAH

dalam salur darah kita, selain kolesterol baik dan jahat ada banyak lagik yang suke melekat kat dinding salur darah ni termasuklah KALSIUM.. bila KALSIUM termendap, ia dinamakan calcification yang memberi kesan mengeras di bahagian mendapan itu.. 

banyak lagi tempat lain yang memendapkan KALSIUM ni seperti otak, breast, sendi dan buah pinggang.. bila KALSIUM mendap di buah pinggang, tu yang jadik batu karang tu.. hee~ 



ADAKAH IANYA TERJADI SEBAB KALSIUM BERLEBIHAN DALAM BADAN ?
JAWAPAN : TIDAK

hee~ tak de kaitan pun.. mengikut kajian Universiti Harvard, pengambilan KALSIUM tak de kaitan dengan batu karang dan apa-apa sahaja penyakit yang berpunca dari calcification ni.. dia sama jek samada makan KALSIUM atau tak, risikonya tetap sama.. punca utama yang dikenalpasti adalah kecederaan dalaman, jangkitan genetik, masalah autoimune dan pernah jalani pembedahan..

jadik.. jangan takut nak makan KALSIUM sebab itu bukan punca terjadinya batu karang..
🔥
ADAKAH IANYA BOLEH DIRAWAT ?
menutur International Journal of Molecular Science, dorang ade buat ujian untuk mengkaji penyebab calfication ni dan ternyata KALSIUM bukanlah penyebab utama yang boleh dipersalahkan.. tapi :
  • pengawet makanan
  • makanan diproses
  • lemak trans
  • gula
cuba kurangkan atau STOP lansung pengambilan makanan dalam senarai kat atas tu.. kalau boleh la.. hee~

dalam laporan tu jugak ade mencadangkan pengambilan supplement seperti :
  • resverstrol ( Vivix Shaklee )
  • omega-3 ( Omega Guard )

cuba-cuba lah jaga kesihatan sikit.. semakin hari penyakit semakin bijak.. nak dirawat kat tempat mahal-mahal aja.. hee~

No comments:

Powered by Blogger.