3 CARA VITAMIN C MEMBANTU MERAWAT JERAWAT NAKAL

by - February 04, 2017

argggghhh-- stress kan bila jerawat naik satu satu kat muka.. eh !! bukan kat muka jek tapi kat badan pon.. hee~ kalau kat badan boleh lagi la sorok sebab pakai baju, tapi kat muka ? nak sorok cemana plak ? kalau kecik kecik boleh la diterima, yang kalau besar gile siap bernanah bagai tu ? memang tak boleh dimaafkan la si jerawat nih.. hee~


ye.. kakak pon alami benda yang sama.. bukan korang jek.. sepatutnya makin meningkat usia, makin kurangl a jerawat nih nak naik.. kan ? tapi tak !! OMG !! kenapa eh ? 

kalau sinonim-nya vitamin untuk kecantikan macam vitamin C, vitamin E ( mahal !! ), protein  ( lagik mahal !! ) memang membantu untuk merawat masalah jerawat nih.. tapi sejauh mana keberkesanannya.. haa.. kakak tanak la cerita vitamin E dengan protein sebab dorang mahal sikit kan.. kakak nak cerita pasal vitamin C yang harga 'boleh bincang' la kiranya.. hee~


1 : MENYINGKIRKAN RADIKAL BEBAS

  • apa itu radikal bebas ? habuk habuk ke ? asap bas yang pakai minyak diesel tu ke ? hee~ TAK !! TAK !! radikal bebas nih lagik GANAS dari itu.. sebab tu dia diberi kebebasan yang melampau untuk merosakkan sel badan kita sampai ke tahap kena kanser.. punca radikal bebas pon melampau lampau sekarang nih antaranya :
    • pencemaran udara - asap kenderaan terang terang tak elok untuk kesihatan apatah lagi kecantikan
    • makanan segera - dah melambak lambak kot kat pasaran, lagi memudaratkan lagi korang suka.. kan ? hee~
  • radikal bebas memusnahkan protein, asid lemak, mengganggu pH normal kulit dan menjejaskan fungsi kelenjar yang mengeluarkan minya ksebum.. bila penghasilan sebum lebih dari biasa, bakteria senang la nak melekat kat kulit.. 

2 : MENGURANGKAN RADANG

  • radang tu merujuk kepada keadaan korang yang tak selesa bila jerawat mula naik dan berleluasa.. rasa sakit - pedih dan kadang-kadang gatal.. kan ? tu la punca korang mula main picit picit.. ye !! kakak pon.. hee~
  • sisitem imunisasi badan kita akan mengeluarkan bahan kimia yang dipanggil leukotrienes yang berfungis membunuh bakteria punca jerawat tapi bakteria nih ada fungsi 'return' bahan kimia tu kat kulit plak.. tu yang kulit jadik merah tu..

3 : PUDARKAN PARUT

  • korang tau tak macamana kulit boleh jadik tegang dan elastik ? * pergh !! elastik.. hahahah~ maksud kakak bila korang tuing, dia melantun.. gittew-- * haa.. itu la fungsi kolagen dan elastin dalam badan yang menyebarkan protein untuk menegangkan kulit..
  • bila semakin berumur, badan kita susah nak hasilkan kolagen dengan sendirinya tu yang timbul punca punca penuaan tu.. garis halus la, kesan senyum ka tepi pipi la, eyebag la.. macam macam lagik.. tu permulaan kedut kedut bakal menjelma la tu.. standby eh..
memang susah nak terima akal sebenarnya tapi kalau korang banyak membaca pasal fungsi vitamin C yang membantu meng-awet-muda-kan kulit korang, mesti korang dah bertindak awal..

kalau badan kita kurang vitamin C, protein dalam badan akan lemah dan parut jerawat pun susah nak pudar.. dalam dos dos tertentu, vitamin C dapat membantu korang menguatkan sistem imun disamping membekalkan kolagen untuk tujuan kecantikan.. 

vitamin C juga tinggi antioksida yang boleh memusnahkan radikal bebas yang dah masuk ke dalam badan kita dan menukarkan radikal bebas nih kepada bahan bebas yang selamat !! yeay !! dah tak takut dah.. hee~

rahsia kecantikan Mira Filzah.. hee~

jom !! topup stok vitamin C kita.. hee~ kakak punya stok pon dah nak habis nih.. 


You May Also Like

4 comments

  1. Suka sangat dengan vitamin c shaklee. Kulit muka dah sama tona. Hehehe... Takde dah muka berbelang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha~ hanya jauhari mengenal manikan !! gittew-- floles tak ?

      Delete
  2. Ahkak pengguna setia vita C shaklee. Dengar2 nak sold out ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. em.. tu la tu.. sama la kite.. menggigil ha korek korek duit nak simpan stok.. memang dah tak de kat mana2 branch.. tapi kat online masih ada.. boleh la kalau nak beli..

      Delete