BETUL KE VITAMIN C BUKAN UNTUK KECANTIKAN SEMATA MATA ?

February 03, 2017

huish.. berpeluh jugak la kakak nak menaip tajuk tu saje.. hee~ kang ade la pengasas produk vitamin C 'sekolah' kan kakak kang.. ye la.. memang tujuan dorang keluarkan vitamin C untuk tujuan kecantikan kan ? kakak plak cakap camgini.. haa.. sebab tu la jangan malas membaca ya.. sebab kakak nak share kepentingan lain kalau korang rajin amalkan vitamin C sebagai diet harian korang.. tu jek.. hee~



wanita sangat sinonim dengan kecantikan.. kan ? memang kalau boelh nak cantik saje.. nak kemana cantik sangat pon tak tau la.. disusuli lambakan produk kecantikan yang tak henti-henti memadatkan industri kosmetik.. ada yang dalam bentuk tablet, ada yang dama bentuk serbuk.. dan paling mengejutkan, ade jugak dalam bentuk suntikan.. 

kalau korang la.. korang pilih vitamin C yang macam mana ? ke tak kisah asalkan ada tulis VITAMIN C dan korang cukup confident ? haa.. cane tu ?


selain untuk kecantikan, apa lagi fungsi vitamin C ek ? hee~ jom !! kita explore apsal kakak memekak suruh korang yang muda muda nih makan vitamin C..

FUNGSI VITAMIN C UNTUK KESIHATAN

1 : MELAWAN JANGKITAN 
  • vitamin C hanyalah sekadar vitamin tetapi ia diperlukan badan sebagai sokongan interferon, antibodi dan sel darah putih untuk melawan jangkitan kuman, virus dan bakteria secara tak lansung ia dapat menguatkan sistem pertahanan badan ( imun ).. selalu demam selesema ? amalkan vitamin C secara konsisten selama 60 hari.. lepas tu tengok hari ke 61 apecer.. hee~
2 : MELAWAN SERANGAN ASTHMA DAN ALAHAN
  • kalau kita ni selalau asma, demam dan selesema sangat disyorkan mengambil vitamin C kerana ia bertindak sebagai anti-histamin di mana ia mengurangkan risiko daripada terkena sernagna alergi.. lebih-lebih lagi kalau korang pesakit asthma sebab vitamin C menghalang radang pada tisu paru-paru.. tapi korang kena faham jugak ye vitamin C bukanlah ubat untuk menyembuhkan penyakit sekelip mata.. sebab tu korang kena amalkan secara konsisten untuk membina sistem imun bagi melawan serangan asthma, demam dan selesema..
3 : MENGURANGKAN RISIKO SAKIT JANTUNG
  • menurut kajian, jantung kita senang sakit kalau bekalan vitamin C tidak dapat bekalan secukupnya.. sebab vitamin C bertindak menghalang lemak-lemak yang berada dalam darah berkumpul di saluran arteri.. haa.. tu la punca sakit jantung.. saluran arteri tersumbat..
4 : MENGIMBANGI STRESS
  • korang kerap stress ?? punca kepada penyakit mental dan fizikal tu.. senang cerita cepat gile.. hee~ ye la.. dah kalau main mental nih ingat senang ke nak rawat kalau tak dibendung dari awal ? tapi !! vitamin C yang cukup dalam badan dapat mengimbangi kesan stress di mana ia bertindak menutralkan toksin yang terhasil ketika stress..
5 : MERAWAT ANEMIA
  • kurang darah = anemia.. haa.. kalau korang memang merupakan salah seorang pesakit, standby jek la sumber vitamin C.. sebab ? kebiasaan anemia nih kurang pengambilan zat besi dan proses penyerapan sumber zat besi plak memerlukan kandungan vitamin C.. nak normal kan bacaan darah korang senang jek.. amalkan vitamin C.. settle !!

6 : UNTUK KURUS !!
  • vitamin C terbukti membantu korang kurus !!! yeay !! ini yang kita nak sebagai wanita.. hahahaha~ pakar nutrisi biasanya memasukkan diet makanan yang tinggi dengan vitamin C di mana makanan yang kaya dengan vitamin C boleh merendahkan paras insulin disamping menyimpan gula dan menukarkannya kepada lemak.. *wink wink*
7 : MELAWAN KELEMUMUR
  • folikel rambut sering tersumbat kerana kelemumur dan kulit kering yang mati dan ia boleh merosakkan folikel rambut jika tidak dirawat dan menghalang pertumbuhan rambut.. jenag !! tapi !! vitamin C membantu mencegah bakteria di atas kulit kepala.. ia menyingkirkan kelemumur dan membantu rambut tumbuh dengan sihat bak puteri.. hee~ gittew-- gatal kulit kepala ? say NO MORE !!
korang pilih sumber vitamin c yang macamana ?

suntikan atau capsul ? atau tablet ? atau serbuk ? hee~
apa pun buat pilihan terbaik untuk memenuhi keperluan badan korang tau.. study sikit pasal vitamin C yang akan korang consume.. sebab kakak dengar banyak cetak rompak dan re-packaging sekarang nih.. sedikit sebanyak kandungan asal dikhuatiri terjejas.. hee~ 


You Might Also Like

4 comments

  1. Saya makan vita c banyak untuk kesihatan ..ye la...kita ni d kelilingi oleh macam² manusia...pastu penyakit mudah hinggap

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. bila sistem imun kita kuat, kita pun lebih sihat.. hee~ bakteria makin bijak.. kita kena jadik lebih bijak.. tau !!

      Delete
  2. oren, epal, jambut batu buah yang wajib ada dalam fridge Ana. Kudap-kudapan waktu malam. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa !!! tahniah !! tahniah !! pengambilan secara konsisten sangat membantu tau ana.. tak pelik la kulit ana cantik.. hee~

      Delete

RAKAN BLOGGER !!

G+ FOLLOWERS