MAKANAN TAMBAHAN UNTUK MENCEGAH KANSER

February 06, 2017

kakak kengkadang bila menyelak helaian akhbar, majalah, scroll instagram selalu jek perasan perihal pesakit kanser.. kanser dah bukan berpunca dari keturunan weyh, sebab kanser nih makin bijak.. dah tak mengenal siapa kita pon.. sebab ada yang semuda 2 bulan turut menghidapi kanser.. mana silap eh ? pemakanan ? persekitaran ? ubat-ubatan ? atau semata takdir ? hurm.. 

sumber : Utusan Online
sebab tu dalam entri kakak sebelum nih banyak cerita pasal tangani radikal bebas yang berfungsi merosakkan tisu dan sistem sel dalam badan kita.. tambah plak dengan penggunaan bahan kimia secara berleluasa dalam makanan seharian kita.. * kakak menggeleng * semua guna bahan kimia dari peringkat permulaan penanaman / penternakan sampai la kita beli - masak - makan.. tadaa-- otometik dah ade dalam badan kita !!!


contoh paling senang kita nak nilai dan jelas.. kalau dulu, ayam yang mak ayah kita makan merupakan ayam cergas yang diternak kat kampung kampung.. tapi sekarang ayam diternak dlaam reban - sampai penuh - tak boleh bergerak.. hee~ macamana nak sado kan kalau dah berhimpit gitu.. dan kalau korang tengok dokumentari pasal penternakan ayam zaman moden nih.. bila dorang lepaskan ayam tu pun ayam tu tak buat pape.. macam bengong bengong gitu.. hahahah~ sebab dia dah biasa makan - tidur jek..

kebiasaan ayam ternakan nih diberikan suntikan tahan sakit supaya kebal dan dengan cara itu pengeluar dapat memaksimakan keuntungan.. pssttt-- ayam tu dicucuk supaya cepat besat jugak tau.. hurmm..


APA ITU ANTIOKSIDA ?

  • antioksida merupakan bahan yang mengurangkan - meneutralkan - melindungi sel badan kita daripada kerosakan akibat radikal bebas yang juga dianggap pertahanan terhadap risikopunca sesetengah penyakit.. lagi lagi penyakit merbahaya.. * jeng jeng jeng jeng *
radikal bebas adalah hasil sampingan yang sangat re-aktif dan terhasil daripada proses kimia yang berlaku dalam badan.. dah tentulah ianya boleh memudaratkan dan merosakkan sel-sel dan tisu dalam badan.. dan kebanyakan penyakit kronik disimpulkan berpunca daripada kesan sampingan radikal bebas.. 

lazimnya, badan kita boleh / mampu mengendalikan radikal bebas tapi kalau dah jumlah terlampau banyak dan berlebihan, mungkin boleh merosakkan sel dan tisu dalam badan dan semakin hari kerosakan yang dilakukan oleh radikal bebas ( yang tak boleh diproses ) akan terkumpul selari dengan peningkatan usia..

MAKANAN MENGANDUNGI ANTIOKSIDA

badan kita mampu menghasilkan antioksida dengan sendiri tapi semakin usia meningkat, kebolehan badan untuk menghasilkan oksida semakin berkurangan.. haa.. sebab tu la kita memerlukan sumber antioksida dari luar untuk tampung keperluan badan.. hee~ kalau yang biasa kita tahu, buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang, protein dari ayam, sesetengah daging dan ikan mampu membantu kita mengekalkan tahap antioksidan dalam badan..

tapi !! cukup ke ? hee~ korang rasa terjaga ke sumber antioksida tu ? elok ke ? berkualiti ke ? * okay.. dah ade yang pening pening.. hahaha~ sambung baca yuk !! * selain dari tu, korang boleh jek tambah kan BAHAN lain untuk membantu sel badan korang kekalkan sumber antioksida seperti :

  • merupakan prekursor untuk vitamin A ( retinol ) yang biasa kita jumpa dalam kebanyakan makanan yang berwarna oren / jingga seperti aprikot, lobak merah, labu, mangga, ubi keledek dan buah pic..
2 : LUTIEN
  • terdapat dalam sayur-sayuran berdaun hijau seperti bayam, kobis dan kailan dengan kuantiti yang banyak.. * hee~ sila makan sayur berwarna HIJAU ye.. * kombinasi lutien dengan zeaxantin dan buah bilberi boleh memberi kesan antioksa yang optimum.. nak lagik best ? haa.. tambah dengan vitamin C sekaligus boleh mengurangkan risiko kena katarak..
  • merupakan antioksida efektif yang ditemui dalam betik, jambu batu, tembikai, tomato, aprikot, limau gedang dan buah oren..
4 : SELENIUM


  • mineral yang merupakan komponen enzim antioksida tapi dia bukan nutrien antioksida.. haa-- beza tu.. kena faham eh..di kebanyakan negara, makanan seperti nasi dan gandum merupakan sumber utama selenium yang telah digabungkan dengan gluthione yang boleh menghentikan tumbersaran tumor dan melindungi hati.. 
6 : VITAMIN E
  • dikenali sebagai alfa-tokoferol ( alpha tocopherol ) dan terdapat dalam banyak jenis minyak termasuklah minyak germa gandum, minyak jagung dan minyak kacang soya.. eh !! vitamin E pun ada dalam aprikot, brokoli, mangga dan banyak lagik !! 
  • pengambilan vitamin E secara konsisten boleh mengurangkan risiko penyakit parkinson..
  • kombinasi antara vitamin A + E dan kerotenoid mampu menambahbaik sistem pertahanan oksida dan sistem imunisasi..
bagaimana antioksida bertindak
kebanyakan pakar nutrisi / kesihatan sangat menggalakkan pengambilan vitamin antioksida untuk mengelak penyakit kronik seperti kanser.. kenapa ? vitamin antioksida boleh meneutralkan badan yang berasid sebab asid nih la punca penyakit..


SUPPLEMENT ANTI-KANSER


1 : CAROTOMAX
  • memberi perlindungan antioksida
  • mengandungi 6 carotene terhebat iaitu lycopene, asraxanthin, alpha, beta carotene dan lutien
  • membina semula sel rosak disamping membina sistem ketahanan badan
2 : SR VITA C PLUS
  • membentuk kolagen
  • bersifat antioksida yang meransang pengeluaran t-sel untuk melawan sel kanser
  • menyingkirkan bahan kimia daripada tubuh
  • mencantikkan kulit
3 : VITA E COMPLEX
  • antioksidan yang kuat dan berkesan untuk melawan sel kanser
  • mengukuhkan sistem pertahanan badan
  • menghalang / melambatkan pertumbuhan tumor
  • mengurangkan kerosakan sel badan disebabkan radikal bebas
4 : VIVIX
  • kuasa antioksidan 40 kali lebih BAIK berbanding anggur biasa
  • mengandungi asid elagik yang membantu mengurangkan kesan oksidatif stress dan mengelak kanser
  • lebih berkesan melawan radikal bebas
  • mengandungi polifenol dan resveratrol yang merupakan antioksida yang sangat kuat
  • BACA SINI --> PENAWAR KANSER DAH ADE !! KENA BACA NIH !!
nah !! pilihan kat tangan korang.. hee~ kakak cuma bagi cadangan jek dan kalau korang rasa korang memerlukan perubahan, bertindak dari sekarang sebelum terlambat.. kan ? kalau dah terlambat dan boleh dirawat masih boleh diterima tapi kalau tak boleh ? hurm.. tak pe la.. pape pun kita usaha jek tau..

cuma !!

JAMINAN KAKAK !!

Shaklee merupakan brand supplement semulajadi dan memegang piagam SELAMAT - SEMULAJADI - BERKESAN dan piagam ni dah diiktiraf lebih 50 tahun yang lalu tau.. hee~


hee~ jangan lupa contact kakak untuk konsultasi eh..

You Might Also Like

4 comments

  1. Nice Sharing :D thorbaik... elak2 makan makanan tu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa.. elak.. jangan tak elak.. hee~ sejauh mana boleh elak dik ? mesti terbabas nanti.. kan ?

      Delete
  2. Replies
    1. hee~ alhamdulillah.. brand nih serasi dengan kakak dan banyak dah pesakit yang kakak bantu dengan meningkatkan mutu nutrisi dalam badan dorang.. lepas tu nak makan pape ubat ke / supplement ke.. terpulang.. yang penting kalau nutrisi kita baik dan lengkap, badan pun sihat..

      Delete

RAKAN BLOGGER !!

G+ FOLLOWERS