KESAN DAN TINDAKBALAS USUS ROSAK TERHADAP SISTEM TUBUH

hari kedua untuk team #detoxdenganatie bergelut menahan rasa.. hee~ dah ade yang craving benda manis tu.. kalau macam kakak sendiri hantu kopi dan memang susah la nak lari dari rutin minum kopi tapi sedia tahu kan benda benda yang sedap tu memang selalu mengundang penyakit untuk jangka masa panjang.. haa.. cemana ? ready bukak minda untuk slot detox hari ni ? hee~


kalau korang nak tau, misi utama kami kami ni men-detoks-kan diri setiap bulan bukan semata nak kurus jaa.. tapi untuk singkirkan toksin yang dah jadi keladak dalam usus.. dan itu juga punca segala macam penyakit kat luar ( migraine / sugar craving / rambut gugur / selera makan macam dinosor / jeragat / jerawat batu / tua sebelum usia / terlalu gemuk / terlalu kurus / sakit jantung / haid tak normal / insomnia / penyakit kulit / alergik / masalah pencernaan / bintik bintik penuaan / ngilu ulu hati  bla bla bla -- sebab banyak lagi.. ) hee~


gambaran usus kita nih ha.. panjang - berpintal dan mengikut kajian, panjang usus kita 6 kali lebih panjang dari tinggi badan kita.. kalau korang panjang menggalah, sila la ukur cemana panjang usus korang.. hee~ itu gurau eh.. dan lebih kurang 10 meter gak usus kita nih dan seumur hidup kita, kita makan tak brehenti.. adoi.. kesian usus tak berhenti memproses makanan korang semua.. bukan sikit tu.. korang cek la sendiri ape yang korang makan dan mengakibatkan rata-rata 3 - 12 kg berat sisa makanan yang menempel kat usus..


Nabi Muhammad SAW bersabda :
“sumber dari segala penyakit adalah perut, perut adalah gudang penyakit dan berpuasa itu obat..” 
-- ( H.R. Muslim )


90% segala macam penyakit yang biasa kita dengar bermula dari usus besar yang selalu menyimpan sisa sisa makanan tak tak terbuang ( melekat kat dinding usus / berbaki ) dan sisa makanan tersebut bertukar menjadi toksin yang menempel di dinding usus, menjalar dan melumpuhkan ketiga-tiga fungsi toksifikasi :
  • sistem pencernaan
    • perut / isi perut / usus besar
  • sistem endokrin
    • kelenjar pituari / kelenjar adrenal / kelenjar tiroid / kelenjar pankreas
  • sistem penyaringan
    • hati / kulit /rahim
Dr.Norman Walker, Dsc, Phd – USA : 
“cuci usus akan menghilangkan sembelit, rasa lesu, penyakit lemah pencernaan, sakit sendi, sakit pinggang, perut kembung, kencing manis dan lain-lain..”


hampir kesemua sel dalam badan kita terdedah dengan toksin ( ikut umur korang la.. kalau 30 tahun, 30 tahun la badan simpan toksin.. ) dan detox mampu mengembalikan keseimbangan dalam sistem badan ke semua sel, tisu, organ, sistem dalaman.. haa.. sebab tu la kakak cakap, lepas detox, korang confirm rasa lain punya sebab dalaman dah cuci..


gambar : peringkat kanser usus yang merupakan salah satu akibat bila usus sudah 'rosak'..

PUNCA KANSER USUS :

  • diet tidak seimbang
  • kegemukan
  • bekas pesakit kanser kolon
  • pesakit pernah mempunyai adenomatous dalam usus
  • kurang bersenam
nanti kakak cerita pasal CEMANA NAK TAU DETOKS YANG SAYA BUAT BETUL BETUL MENJADI atau SEKADAR SAYA MENCUCI USUS.. hee~ nanti eh.. nanti.. 

untuk slot detoks FASA 2, kakak masih bukak.. maklumat detox kat whatsapp ye.. jangan segan hubungi kakak :
017 309 1865

4 comments:

  1. oh saya takut usus rosak !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau macam tu kena rajin detox la.. hee~

      Delete
  2. Banyak info berguna dalam blog sis tentang kesihatan.. 👍

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee~ minat.. sambil jaga diri sendiri dan keluarga, sambil buat amal.. mana la tau kan ade yang tercatit..

      Delete

Powered by Blogger.