BENGKEL PENULISAN KBBA9 MENJAWAB PERSOALAN TENTANG PENULISAN BERKUALITI

nah !! gamble tak gamble.. hee~ bila kakak dah lama tak masuk kelas dan topup ilmu, kelab mana yang anjurkan pun habis semua kakak redah.. memang tak de excuse dah asalkan kakak ‘masuk’ dengan hikmah dan budi bahasa dari pihak penganjur..

bengkel_penulisan

ya Allah.. memang kata segan sangat lah nih ha.. dengan slumber-nya kakak tegur sorang rakan Instagram yang merupakan ahli Kelab Blogger Ben Ashaari ( KBBA9 ) nih.. tak de nak fikir ape dah, yang kakak tau kakak dah lama tak masuk kelas dan fokusnya cuma tahun ni paling kurang kakak akan join 3 ( tiga ) kelas penulisan untuk memantapkan hasil penulisan kakak..

nah !!

bagai menatang dulang semasa kenduri.. hee~ begitulah rasanya apabila diterima dengan jalinan ukhwah oleh ahli KBBA9..

bengkel_penulisan_KBBA9

gadis KBBA9 yang tak lekang dek senyum, manis jek.. ya !! ini yang membuatkan kakak yang baru pertama kali duduk dikalangan mereka berasa sangat selesa dan tidak sedikit pun janggal.. al-maklum lah.. mereka adalah penulis yang terlatih dan dibekalkan dengan pelbagai ilmu sebelum menapak menjadi SESEORANG.. kakak ? alahai.. amatur jek dekkk.. memang ada segan tapi dengan kemesraan dorang menghulurkan tangan, kakak sambut dengan ikhlas juga..

bengkel_penulisan_kelab_blogger_ben_ashaari
pelajar cemerlang gittew--
ada beberapa orang yang kakak kenal melalui program / event yang kami hadiri bersama, dan ada yang baharu menghulurkan persahabatan.. yang kakak nampak, dorang memang mesra dengan attitude yang cool.. apakata omputih tu.. AWESOME-NESS !! agittew--


BENGKEL PENULISAN UMUM


bukan mudah mengekalkan prestasi sebagai seorang penulis hatta bertahun lamanya korang menghadap pen, tak bermakna korang masih konsisten dengan arus penulisan.. betul tak ? adakalanya kekangan idea membuatkan penulisan kakak sangkut dan pernah jek terhenti dalam petak DRAFT.. ya !! sampai ke sudah dan kemudian kakak delete.. menyampah..

bukan sesuatu yang luar biasa sebenarnya.. hee~ dan kebanyakan penulis yang ada diluar sana sudah digilap dan disembur dengan ratusan idea yang ditolak.. nak buat cemana.. idea tak best, reject la..

bengkel_penulisan_skrip
‘sebagai penulis, awak ada tanggungjawab untuk memartabatkan bahasa..’  - Tuan Zulkifli Ahmad Idrus
sebagai panel pertama yang membentangkan idea, Tuan Zulkifli Ahmad Idrus yang juga merupakan penulis novel Mata Ketiga ( novel seram ) mengetengahkan langkah penulisan yang betul.. ya !! bagaimana menulis dengan betul tak kiralah ko nak tulis novel ke, skrip ke mahupun mengekalkan penulisan di blog sahaja.. semuanya dengan langkah dan flow yang betul..

kalau dah tulis ikut rangka yang tepat, barulah jalan cerita lebih menarik dah mudah untuk pembaca faham.. kan ?


“kajian mengatakan 90% pembaca adalah wanita dan hanya 10% adalah lelaki..”


dan bagaimana menarik perhatian 90% tu tadi ? ya !! wanita sukakan cerita cinta.. hee~ bermain dengan emosi, kejap ketawa kejap menangis dan melayan perasaan juga adalah wanita.. lelaki ? mereka bukan tak membaca tapi mungkin bukan bahan yang mengandungi unsur cinta sepanjang bab..

jadi.. kalau nak menulis, korang ( dan kakak sudah tentu !! ) perlu mengkaji tabiat sasaran pembaca.. tak boleh la nak hentam keromo jek nanti orang ingat kakak syok sendiri plak.. wah !! beliau turut menjelaskan apa itu idea, watak dan perwatakan, latar masa dan latar tempat menjelaskan lagi bagaimana sesebuah karya itu terhasil dengan jalan cerita yang menarik tanpa plot yang cliche..

bengkel_penulisan_KBBA
‘jaga audit diri.. dimana kita meletakkan diri kita sendiri..’ – Tuan Zamri Mohamad
ya !! lepas habis kelas baru kakak rasa ‘gile la senang weyh nak susun ayat tanpa melencong tah sampai ke Mongolia..’ hee~ ianya bukan sekadar menulis tapi menjentik hati pembaca perlulah dengan TEKNIK.. nah !! memang kakak puas hati dengan penjelasan yang diberikan dengan soalan keluhan harian kakak tentang idea dan tak tau nak letak tajuk apa untuk setiap entri..

memperkenalkan PETA BUKU sebelum menulis membuatkan kakak lebih mudah faham bagaimana proses penulisan itu menjadi sangat padu dan terus sampai ke tujuannya.. kalau tak, selama ni asyik la melalut ntah pape.. adoi.. puas kakak gelakkan diri sendiri benonye..


          TIPS PENULISAN :
  • menggunakan imbuhan aktif
    • ber – , ter – , me – dan lain-lain mengikut kesesuaian ayat
  • elakkan penggunaan imbuhan apitan
    • ke … an, per … an, mem … an dan lain-lain mengikut kesesuaian ayat



kira memang sepanjang 3 ( tiga ) jam kelas berlansung, kakak memang tak rasa mengantuk ( ya !! kakak ditemani Mentos ) walaupun bilik kuliah sejuk sangat.. hee~ berbekalkan minda yang lapang, kakak cuba menyerap sebanyak mungkin ilmu untuk kakak praktikkan pada masa akan datang..

JUTAAN TERIMA KASIH dan tahniah buat penganjur iaitu KBBA9 yang diasaskan oleh Tuan Ben Ashaari membuka ruang dan peluang untuk kakak sama-sama menimba ilmu.. oh !! makanan yang dorang sediakan pun serius sedap tapi nak tambah untuk kali kedua jadi segan pula ( kakak penyegan hoccay.. sila percaya !! ) hee~

kalau korang tak kenal lagi KBBA9 ni group apa, mungkin boleh rujuk link bawah ni..

LAMAN WEB : https://kbba9.com


4 comments:

  1. Bestnya join aktiviti macam ini. Thanks for the tips.

    ReplyDelete
  2. bestnya dpt join class..hmmm insyaaALLAH turn akak npulak nnt

    ReplyDelete
  3. terima kasih sudi join kbba9. maaf andai ada apa2 kekurangan dr pihak AJK bengkel.. nice write up

    ReplyDelete
  4. Hidup KBBA9.. hehehe.. Alhamdulillah dpt ilmu kan

    ReplyDelete

Powered by Blogger.