AJAR ANAK-ANAK BERMAIN DENGAN IMAGINASI

by - March 04, 2017

kakak bukan storyteller yang baik tapi kadang-kadang terpaksa weyh.. hee~ sebab #duanur dah pandai mintak bedtime story.. jadik ? ko, sebagai ibu kena la tunjuk ko lebih pandai dari dorang.. kan ? nak ke anak ko fikir ko kurang pandai.. mesti tak nak kan ? hahahaha~


pernah ada beberapa kejadian yang buat kakak sedikit hilang punca nak melayan dorang nih.. hampir semua benda yang dorang buat, dorang akan tanya "ini okay bu ?" .. haa.. dah kalau nama pun HAMPIR SEMUA BENDA nok.. ko gagah nak menjawab soalan yang sama dengan jawapan yang sama lebih dari 20 - 30 kali sehari ? a.. mesti penatkan ?


pernah berlaku beberapa situasi yang membuatkan kakak CUBA ubah cara kakak * cara anak-anak belum tiba masanya untuk diubah.. hee~ jadi.. biarkan dorang dalam dunia masing-masing.. * geram jugak kadang-kadang tapi dorang kecik ni sekejap jek.. nanti dah besar moment macam ni dah berkurangan dan mungkin tak de..

bangman baru balik sekolah kebangsaan, dalam pukul 7.15 gitu la.. memang biasa masa tu kakak agak kelam kabut sikit ( read : banyak ) sebab aina nak solat, orang dah nak azan, aiman nak mandi - berak - bersiap untuk solat seme..

dan saat saat genting macam tu memang akan berlaku tempikan demi tempikan.. hahahah~ sampai la satu hari, keadaan yang hampir sama..


BANGMAN :
assalamualaikum ibu.. abang dah sampai nih..



IBU :
waalaikumsalam.. yeay !! anak masam ibu yang bertuah ni dah balik..
meh ciom sikit.. e-- masam betul ni..


dan drama pun bermula..


BANGMAN :
abang mandi dulu ye bu.. ibu tunggu jap eh..



IBU :
okay.. ibu tunggu ni..


biasanya dalam tempoh menunggu ni, kakak akan keluarkan baju tido bangman sambil siapkan aina pakai telekung + bentang sejadah.. tiba-tiba !!!


BANGMAN :
bu.. spender ni nak letak mana ?


belum sempat kakak jawab.. soalan bertubi-tubi bangman keluarkan.. hahahaha~ seteres mak hai !!


BANGMAN :
seluar ni letak mana ? baju letak mana ? stokin abang ni letak mana ?

memang kakak akan tarik nafas dalam dalam.. dan bermula pada saat tu, bangman dah pandai nak letak mana barang yang sepatutnya dan di mana..


IBU :
abang.. spender tu letak dalam peti ais.. kat tempat beku tu.. baju sekolah letak dalam akuarium.. seluar dengan stokin letak dalam periuk lauk ibu kat dapur tu.. 


memang kakak cakap sambil senyum ni.. hee~ tak marah lansung.. dahi bangman kerut semacam tau.. adoi.. mesti dia fikir ibu dia buang tebiat nak mampos agaknye..


BANGMAN :
ade ke letak dalam peti ais.. abang letak dalam bakul kat dapur ni ye.. stokin abang rendam dalam bekas air ye..


hahahaha~ nampak ? nampak ? nampak ? betapa dia fikir ibu dia SALAH dan tak betul jadi dia sebagai YANG BETUL kena perbetulkan.. sebab ? bukan sekali ibu cakap "baju kotor letak dalam bakul kat tepi mesin basuh.." 

bayangkan #duanur mandi paling kurang 2 kali sehari.. setiap kali nak mandi dorang akan tanya benda yang sama.. soalan yang sama.. trick yang sama.. oh !! mak tak tahan tapi tak boleh nak marah jugak.. jadik.. mak main hati dan perasaan..

nampaknya berjaya tau.. sebab bila bangman tergerak nak tanya jek, dia akan tanya dan jawab sendiri..

"abang nak beli rumah besar.. nanti ibu tinggal dengan abang tau.. kat tingkat PINK.."
"abang happy sebab ibu bawak abang main kat taman.."
hee~ kakak rasa bangman nak jadik arkitek.. kot la.. kot.. tak mo jadik arkitek picisan tau anak..
ibu ? memang akan rasa kurang perbualan nanti, tapi dari sakit jantung baik ibu carik jalan.. nih dah nak seminggu jugak la bangman tak tanya baju - spender - seluar seme nak letak mana.. haa.. berdikari sangat dah anak bujang kakak tu..

BACA SINI --> MAKANAN TAMBAHAN UNTUK KESIHATAN MINDA KANAK-KANAK


agak-agak ape yang dia fikirkan ? hahahaah~ mamat tu pelik pelik sikit.. rumah nih dah kurang jerit - bingit semua.. in shaa Allah.. kasih sayang lebih luas berbanding rumah yang kami ada.. kenapa nak kena jerit jerit sedangkan kalau senyum pun anak masih boleh dengar cakap.. kan ?



You May Also Like

6 comments

  1. Best la info atie ni. Nak pinjam boleh tak??? Kenapa la tak fikir dari dulu ekk??? Tak la seteres sangat. Heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha~ sila kan.. sila kan.. try la.. sebab atie dah tanak marah2 anak.. tak sihat untuk otak dorang kan.. ini jalan terbaik.. mungkin..

      Delete
  2. Alololo...comelnya anak awak... pandai lukis2 tuk ibu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee~ tu la tu.. sejuk jek hati akak nih dik.. nak marah marah pon tak jadik..

      Delete
  3. wahh main lukis2.. tringat zaman kecik2 dlu. suka sngt conteng main lukis2. hehe, tp bagus smua ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee~ mesti busyra pon kreatif kan ? sebab budak yang suka melukis dari kecik nih, daya imaginasi dia tinggi..

      Delete